AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Er det noen som har erfaring med halvmaraton og hvilken prosent av makspuls det er lurt å ligge på? Er det for tøft med 90%? Jeg har makspuls på 190 og vurderer å legge meg på puls 170. Er det for høyt? Jeg er relativt godt trent og klarer å ligge lenge på terskel, men er usikker på om jeg klarer det på halvmaraton. Har aldri løpt halvmaraton før, men løper mange langturer men da med lav intensitet. Når jeg løper 10km (på tid) har jeg puls på 180, og da løper jeg på mellom 42 - 43 min (er kvinne). Da er jeg sliten! Så er det nok å redusere til 170-175? Anonymkode: eafc0...405
OPIgirl Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Å ligge på 90 % av max er altfor mye under et halvmaraton. Å løpe I overkant av 21 km er mye verre enn 10 km. Jeg ville ligget på rundt 60-70 % . Du burde bruke et treningsprogram for halvmaraton noen uker før. Ellers kan du fort gå på en dugelig smell.
Wiggins Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Det avhenger fullstendig av hvilken pulssone 90% av din makspuls tilsvarer, men jeg tør påstå at det er ingen i verden som er så godt trent at de kan ligge på så høy puls under et halvmaraton. Hvis du skal finne dine pulssoner med høy nøyaktighet må du på f eks Melkesyrefabrikken og måle laktatverdier (stikk i fingeren og teste noen bloddråper) under stigende belastning. Det koster imidlertid en del. Hvis du er godt trent kan du som en tommelfingerregel ligge i sone tre på et halvmaraton, et stykke under syreterskel. Så kan du heller dra på mot slutten hvis du har mer igjen. Hvis du starter med å ligge på 90% av makspuls vil det ganske raskt bli veldig vondt å skulle fullføre et halvmaraton. Man må ha en del erfaring med de ulike distansene og sin egen kropp for å kunne legge seg på optimal intensitet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå