Gå til innhold

Jeg trenger oppskrifter på fløtegratinerte poteter

Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kok skivede poteter i melk og fløte, akkurat nok til at det dekker potetene. Ha litt hvitløk i, muskatt, salt og pepper. 

Kok til potetene er nesten møre, ha over i ildfast form, ost på toppen og gratiner i stekeovn.

Anonymkode: c3dd1...6e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg surrer løk og hvitløk i en panne med litt olje som jeg røren inn sammen med potetene. Legger alt i en form og drysser salt og pepper over samt bittelitt chili. Fløte på toppen og inn i ovnen til potetene blir litt møre. Ost på toppen og steker til osten er som du vil ha den :)

Jeg liker potetene veldig myke da, så du bestemmer selv hvor faste de skal være. Har aldri tatt tiden, så kan dessverre ikke si noe om det. Jeg føler meg frem. 

Anonymkode: 468ff...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til to personer skjærer jeg 6 skrelte poteter i skiver og legger dem i en ildfast form sammen med en halv løk i skiver og et hakket hvitløksfedd fordelt utover. Salt og pepper strøs på. Så heller jeg rundt 2 dl kremfløte over (tar det litt på slump, men passer på at alle potetene er våte). Steker potetene midt i ovnen på 200 grader i 30 minutter, så tar jeg formen ut og strør på revet hvitost, og setter formen inn igjen i 20 minutter. Tester konsistensen med en gaffel når jeg tror den er ferdig - jeg liker at potetene er blitt helt møre og at fløten er kokt inn til kremet konsistens. 

Anonymkode: dcc47...701

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Til to personer skjærer jeg 6 skrelte poteter i skiver og legger dem i en ildfast form sammen med en halv løk i skiver og et hakket hvitløksfedd fordelt utover. Salt og pepper strøs på. Så heller jeg rundt 2 dl kremfløte over (tar det litt på slump, men passer på at alle potetene er våte). Steker potetene midt i ovnen på 200 grader i 30 minutter, så tar jeg formen ut og strør på revet hvitost, og setter formen inn igjen i 20 minutter. Tester konsistensen med en gaffel når jeg tror den er ferdig - jeg liker at potetene er blitt helt møre og at fløten er kokt inn til kremet konsistens. 

Glemte å nevne at dette er en veldig basic versjon av fløtegratinerte poteter. Det er fullt mulig å strø over diverse urter, timian for eksempel, eller mer hvitløk. Kommer jo an på hvilke smaker som passer til de andre delene i måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du trenger fløte og poteter. Hvitløkpulver og salt. Ost på toppen.

Nesten enig - hvitløkpulver smaker vondere og gir visstnok også dårligere ånde *) enn fersk hvitløk. Jo ferskere hvitløk jo bedre, både for smaksløker og omgivelser. :) Bortsett fra det er dette alt som trengs. (Men litt nykvernet pepper er også godt, da.)

*) Ikke at jeg har registrert hvitløksånde hos noen siden midten av 90-tallet, med mitt forbruk ... :fnise: Hvitløk er godt! 

Anonymkode: bf33c...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesten enig - hvitløkpulver smaker vondere og gir visstnok også dårligere ånde *) enn fersk hvitløk. Jo ferskere hvitløk jo bedre, både for smaksløker og omgivelser. :) Bortsett fra det er dette alt som trengs. (Men litt nykvernet pepper er også godt, da.)

*) Ikke at jeg har registrert hvitløksånde hos noen siden midten av 90-tallet, med mitt forbruk ... :fnise: Hvitløk er godt! 

Anonymkode: bf33c...e40

Eksen min brukte alltid hvitløkspulver, aner ikke hvorfor. Vanlig hvitløk funker sikkert like bra. Ville brukt hvit pepper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue

Skreller og skjærer poteter i skiver. Legger potetskiver og  løkringer lagvis. Salter, sprer over pressa hvitløk og strør evn. litt revet ost mellom lagene. På toppen ost og 1,5 dl fløte. Steiker i ovnen på 200 grader i ca 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...