AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Del Skrevet 2. april 2016 Hei ! Jeg er ei jente på 14 år som skal konfirmeres i år. Føler det er sykt mye press rundt konfirmasjon. Alle skal ha bunad, minst 60 gjester osv. Jeg får bare ha 20 gjester som er søsken, onkler, tanter og besteforeldre. Alle vennene mine skal i hverandres konfirmasjoner bortsett fra meg. Jeg får ikke lov å invitere noen venner. Synes dette er sykt irriterende og urettferdig. Jeg får heller ikke bunad. Alle har slike fancye invitasjoner til 20kr per invitasjon. Jeg får bare noen gratis papirlapper. Føler foreldrene mine ikke bruker noe mye penger på dette, siden de drar til syden og kjøper ting til 60 000kr rett før min konfirmasjon. Jeg får ikke bunad heller. Alle snakker om hvor mye de gleder seg til konfirmasjonen mens jeg griner med til søvn fordi jeg gruer meg sånn til alt presset som kommer etter. Alle diskusjonene om hvor mye penger de har fått osv. Anonymkode: 4fd02...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #2 Del Skrevet 2. april 2016 Dropp hele greia. Hvis du virkelig er så kristen at du føler du må konfirmeres kan du donere pengene foreldrene dine ville brukt på selskapet til en god sak. Anonymkode: 9d3b3...990 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Del Skrevet 2. april 2016 Invitasjonene trenger ikke å være penere bare fordi de er dyrere! Man kan fint lage enda finere invitasjoner selv Kjøpe noe scrapbook pynt og pynte med, printe ut personlige bilder hjemme osv. Søk på pinterest og google De invitasjonene som blir bestilt er jo bare sånne med bilder på, det sitter ikke akkurat folk og pynter fine kort.. Tror ikke det er vanlig å invitere flere enn familie + tanter og onkler + søskenbarn + besteforeldre. At noen skal ha 60+ gjester må jo bety at de har veldig stor familie!! Jeg hadde en venninne i min konfirmasjon men var ikke i noen andre sin. Det var heller ikke vanlig å invitere venner. Helt ærlig så tenker jeg at venner ikke har så mye å gjøre i en konfirmasjon heller.. Dumt at du ikke får bunad dersom du ønsker deg det, men det er jo utrolig dyrt (!!). For en kjole man bruker ca. en gang i året! Da jeg konfirmerte meg valgte jeg å ikke si til noen hva jeg fikk. Orket heller ikke den der masinga, skrytinga og sammenligninga.. Folk spekulerte i at jeg fikk veldig mye eller veldig lite, men jeg holdt det helt hemmelig og sa at det hadde de ikke noe med Folk var veldig nysgjerrige, men jeg tror mange fikk litt respekt for at jeg var så prinsippfast. Du kan få en kjekkere og finere konfirmasjon enn vennene dine, så du må ikke deppe Bruk heller tiden på å finne en fin kjole du kan bruke, å lage flotte bordkort, å tenke på hvordan du vil pynte bordene osv Btw så er det sånn at når man får sydd bunad til konfirmasjon, så er den ofte alt for stor.. Det er fordi det er midt i den heftigste voksefasen og om man syr den sånn at den passer perfekt så passer den i alle fall ikke neste år igjen Jeg var skikkelig sur på mine foreldre for dette, fordi jeg følte den pare hang over skuldrene mine som en løs striesekk! Syns ikke den satt pent på i det hele tatt Men så vips noen år senere sitter den som et skudd, og jeg skjønner hvorfor den ble sydd litt større... Prøv å være litt logisk og tenk at konfirmasjon faktisk ikke er en SÅ big deal. Og at det faktisk er sløseri å kaste penger ut vinduet med å feks bestille kjempedyre invitasjoner. Vær litt realistisk og prøv å sett pris på de tingene du får Anonymkode: d27e2...6e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 2. april 2016 #4 Del Skrevet 2. april 2016 Herlighet for et snobberi. Konfirmasjon handler om både å bekrefte sin tilhørighet i kristendommen, og starten på voksenlivet. Hvis du griner deg i søvn fordi du har et mindre dyrt selskap enn vennene dine får du se til å utvide horisonten litt! Hva skal vennene dine gjøre i din konfirmasjon? De har jo sin egen dag? En ekstra gjest gir merutgifter. Det er en dag for nærmeste familie spør du meg. Og "bare" 20 gjester! Er dette aprilsnarr? Aner du hva det koster å ha et selskap med mat og drikke for 20 personer eller? Og vet du hva: bunad er ingen menneskerett! Spar penger og kjøp deg en bunad selv da vel! Kjenner jeg blir provosert av dette prestisjejaget. plan for dagen: ta på en flott kjole. La mobilen ligge. Nyt familietiden og vær takknemlig for det du har. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belbus Skrevet 2. april 2016 #5 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Jeg synes sånn vennene dine skal holde på blir helt tullete. det er best å holde det enkelt. Hvordan skal vennene kunne gå i hverandres? Har ikke flere konfirmasjonen på samme dag? Jeg hadde ingen venner i min konfirmasjon utenom kusinen min som jeg hadde konfirmasjon sammen med. Du ser jo venner i kirken der du konfirmeres Det eneste jeg kan forstå at du synes er kjedelig er at du ikke får bunad. Prøv å være takknemlig ovenfor foreldrene dine, det er ganske dyrt når barnet kobfirmeres. Å ha 60 stk i konfirmasjonen og dyre invitasjoner er jo bare unødvendig, slikt kan du heller ta i bryllupet ditt Endret 2. april 2016 av Belbus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #6 Del Skrevet 3. april 2016 Barna mine får heller ikke bunad til konfen. Ei heller invitere venner. Kjenner ingen som inviterer venner til slike eventer om det ikke er familievenner. Ta deg sammen og heller sett pris på at du ikke er en bortskjemt dritt unge, men at du lærer å stå på egne bein! Anonymkode: 75010...a5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 3. april 2016 #7 Del Skrevet 3. april 2016 Vennene som er lik gammel som deg konfirmeres på sammen dag gjør ikke de det? Blir litt vanskelig å komme til konfirmasjon din. Men du trenger å ha litt forståelse om hva en konfirmasjon er. Det er ikke en jente-fest, hvor dere skal konkurrere med hvem har dyreste plagg, dyreste fest, fineste lokale. Det er å feire at du blir snart voksne og tar ansvar for å lære om kristendom og Gud. Tid å bli takknemlig i det du har og de som ønsker å feire dagen sammen med deg en å sutre over å ikke ha dyre og fine ting. Du kan se skikkelig fint ut i en kjole. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #8 Del Skrevet 3. april 2016 Min datter på 14 år har valgt å ikke stå til konfirmasjon. Hun er bedt i bestevenninnen sin konfirmasjon og jeg ser at det er ganske vanelig nå for tiden. Det var det ikke da jeg komfirmerte meg. Om datteren min hadde ønsket å stå til konfirmasjon hadde hun bedt sin bestevenninne, men ikke flere venninner. Anonymkode: b7859...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 3. april 2016 #9 Del Skrevet 3. april 2016 Den 2.4.2016 at 16.39, AnonymBruker skrev: Hei ! Jeg er ei jente på 14 år som skal konfirmeres i år. Føler det er sykt mye press rundt konfirmasjon. Alle skal ha bunad, minst 60 gjester osv. Jeg får bare ha 20 gjester som er søsken, onkler, tanter og besteforeldre. Alle vennene mine skal i hverandres konfirmasjoner bortsett fra meg. Jeg får ikke lov å invitere noen venner. Synes dette er sykt irriterende og urettferdig. Jeg får heller ikke bunad. Alle har slike fancye invitasjoner til 20kr per invitasjon. Jeg får bare noen gratis papirlapper. Føler foreldrene mine ikke bruker noe mye penger på dette, siden de drar til syden og kjøper ting til 60 000kr rett før min konfirmasjon. Jeg får ikke bunad heller. Alle snakker om hvor mye de gleder seg til konfirmasjonen mens jeg griner med til søvn fordi jeg gruer meg sånn til alt presset som kommer etter. Alle diskusjonene om hvor mye penger de har fått osv. Anonymkode: 4fd02...386 Til min konfirmasjon på slutten av 1990-tallet var vi 14 til middag. Meg, foreldrene mine, de to søstrene mine, tre tanter, to onkler, to søskenbarn, farmor og bestemor. Så kom det noen flere til kaffe og kaker noen timer senere. Bestevenninna mi kom til kaker, men fikk ikke komme på middag. Det ville vært unaturlig. (Hun ble konfirmert en uke etter meg, og det var det samme for meg da jeg kom til hennes konfirmasjons-selskap). To andre nære venninner av meg fikk komme til kaffe og kaker, men de to var mange år eldre enn meg. Vi var hjemme i vårt eget hjem. Invitasjonene var kjøpt på bokhandel for en billig penge. At du gir ut bare papirlapper som invitasjon trenger ikke være ille. Du kan gjøre mye ut av et papir. Kreativitet. Bunad eller ikke bunad bør få være konfirmantens valg, ikke nødvendigvis foreldrenes valg. Ønsker konfirmanten seg bunad selv, så er den beste gaven konfirmanten kan få av sine foreldre, - nettopp en bunad Men det er mange som ikke får også. Et alternativ er jo, hvis du får mange penger, å spare til en bunad av det. Jeg vet om en gutt som fikk 3000 kr til sin konfirmasjon, og hans kamerat fikk 16000. Skal sies at jeg kjenner dem ikke, men jeg vet hvem mammaen til førstnevnte er. De bodde rett over veien for hverandre. Han som hadde fått 16000 sto i et vindu og ropte til han andre, som sto ute rett over gata. Sa at han hadde fått 16000, og lurte på hvor mye kameraten hadde fått. Ja, kameraten ropte tilbake at han hadde fått 14000. Han kunne, ganske enkelt, ikke rope tre tusen utover hele gata. Så ja... Noen ganger kan man ta en hvit løgn, noen ganger "må" man.. Ønsker det beste for deg Jeg har aldri hørt om noen som har hatt så mye som over 60 gjester til sin konfirmasjon, det er et antall som heller passer et bryllup. Men husk at det er forskjell på hvor store eller små familiene er. Du ser eksempelet med meg...hadde jeg hatt med farfar og bestefar, og så to andre søskenbarn som ikke kunne komme, så ville tallet for meg vært 18 til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå