Gå til innhold

Skatt - nedsatt ervervsevne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Dette er et veldig dumt spørsmål, men jeg lurer på om noen kan forklare meg hva nedsatt ervervsevne betyr? Jeg tror nemlig at jeg kan føre dette opp på skatten, men er litt usikker..

Anonymkode: 44689...913

AnonymBruker
Skrevet

Nedsatt ervervsevne betyr nedsatt evne til å være i jobb. Du har ikke noe å trekke fra på skatten for dette. 

Har du tidligere år fått særfradrag på grunn av store sykdomsutgifter? Da kan du fortsatt hente noe der. Ellers er der intet fordelaktivt i skattesammenheng (eller ellers i livet) ved å ha nedsatt ervervsevne. 

Anonymkode: 81ca6...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nedsatt ervervsevne betyr nedsatt evne til å være i jobb. Du har ikke noe å trekke fra på skatten for dette. 

Har du tidligere år fått særfradrag på grunn av store sykdomsutgifter? Da kan du fortsatt hente noe der. Ellers er der intet fordelaktivt i skattesammenheng (eller ellers i livet) ved å ha nedsatt ervervsevne. 

Anonymkode: 81ca6...a83

Det står på altinn at om man har nedsatt ervervsevne, så kan man maks få 9100 kr tilbake på skatten..

Skrevet (endret)

Nedenstående er sakset fra skatteetatens nettside. Søk på "fradrag lettere nedsatt ervervsevne" så får det opp den aktuelle side med nærmere informasjon om dette fradrag.

"Posten gjelder alle som har

lettere nedsatt ervervsevne ogikke mottar uførepensjon eller andre offentlige stønader.

Fradraget gis på grunnlag av en økonomisk behovsprøving. Det vil si at vi vurderer din og din eventuelle ektefelles inntekt og formue. Du får fradrag når din/deres økonomiske situasjon ikke er tilstrekkelig til å dekke alminnelig levestandard."

Endret av Kamomille
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Dette er et veldig dumt spørsmål, men jeg lurer på om noen kan forklare meg hva nedsatt ervervsevne betyr? Jeg tror nemlig at jeg kan føre dette opp på skatten, men er litt usikker..

Bare skriv i fritekstfeltet at du søker om dette så vurderer Skatteetaten om du tilfredsstiller vilkårene. 

Anonymkode: 8856e...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Særfradrag på grunn av sterkt nedsatt ervervsevne

Fra og med skatteåret 2015 gis ikke lenger dette fradraget. Skatt på uføretrygd er gjort om fra 2015.

Hvis ervervsevnen er varig nedsatt med 2/3-del, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 32.004 kroner per år ( 2.667 kroner per mnd). Særfradrag skal gis enten uførepensjonen blir utbetalt fra folketrygden, offentlige pensjonsordninger eller fra private pensjonsordninger. Særfradraget gis til og med måneden du fyller 67 år.

Hvis ektefeller lignes særskilt eller under ett med fordeling av skatten, skal den som er ufør ha særfradraget i sin inntekt. Hvis uførepensjonistens inntekt ikke stor nok til at særfradraget kan nyttes fullt ut, vil det overskytende beløpet overføres til den andre ektefellen. 

Særfradrag for sterkt nedsatt ervervsevne kan eventuelt gis samtidig med særfradrag på grunn av store kostnader ved sykdom.

http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/659-saerfradrag

Anonymkode: 144fb...52e

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Særfradrag på grunn av sterkt nedsatt ervervsevne

Fra og med skatteåret 2015 gis ikke lenger dette fradraget. Skatt på uføretrygd er gjort om fra 2015.

Hvis ervervsevnen er varig nedsatt med 2/3-del, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt på 32.004 kroner per år ( 2.667 kroner per mnd). Særfradrag skal gis enten uførepensjonen blir utbetalt fra folketrygden, offentlige pensjonsordninger eller fra private pensjonsordninger. Særfradraget gis til og med måneden du fyller 67 år.

Hvis ektefeller lignes særskilt eller under ett med fordeling av skatten, skal den som er ufør ha særfradraget i sin inntekt. Hvis uførepensjonistens inntekt ikke stor nok til at særfradraget kan nyttes fullt ut, vil det overskytende beløpet overføres til den andre ektefellen. 

Særfradrag for sterkt nedsatt ervervsevne kan eventuelt gis samtidig med særfradrag på grunn av store kostnader ved sykdom.

http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/659-saerfradrag

Anonymkode: 144fb...52e

Det var ikke dette TS spurte om.

Det er forskjell på begrepene "lettere nedsatt ervervsevne" og "sterkt nedsatt ervervsevne" , førstnevnte kan søkes av alle unntatt de som mottar uførepensjon eller andre offentlige stønader, sistnevnte ble tidligere gitt til uføre.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står på altinn at om man har nedsatt ervervsevne, så kan man maks få 9100 kr tilbake på skatten..

Den der stemmer ikke helt, tror jeg. Jeg har nedsatt ervervsevne 100% og er ung ufør, og jeg har alltid fått igjen betydelig mye mer på skatten enn 9100. I år får jeg 71 125, men det er grunnet en formue jeg har skattet mye av! Men jeg vet egentlig ikke så mye mer enn hva jeg skriver, men jeg tror ikke det du skriver her stemmer helt :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, CMHuser skrev:

Den der stemmer ikke helt, tror jeg. Jeg har nedsatt ervervsevne 100% og er ung ufør, og jeg har alltid fått igjen betydelig mye mer på skatten enn 9100. I år får jeg 71 125, men det er grunnet en formue jeg har skattet mye av! Men jeg vet egentlig ikke så mye mer enn hva jeg skriver, men jeg tror ikke det du skriver her stemmer helt :)

Neida, jeg mente på akkurat den posten :) 

jeg har CP og har aldri kunnet jobbet mer enn 50% og var sykmeldt i hele fjor på grunn av både fysisk og psykisk grunn. Vet ikke om jeg da har grunn til å krysse av for nedsatt ervervsevne.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg mente på akkurat den posten :) 

jeg har CP og har aldri kunnet jobbet mer enn 50% og var sykmeldt i hele fjor på grunn av både fysisk og psykisk grunn. Vet ikke om jeg da har grunn til å krysse av for nedsatt ervervsevne.

Du har sannsynligvis varig "lettere nedsatt ervervsevne" og kan derfor krysse av for dette fradraget, hvis du ikke får noen trygdeytelser. 

Endret av Kamomille
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Kamomille skrev:

Du har sannsynligvis varig "lettere nedsatt ervervsevne" og kan derfor krysse av for dette fradraget, hvis du ikke får noen trygdeytelser. 

Dumt spørsmål - igjen - men kan jeg krysse av for dette om jeg går på AAP?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål - igjen - men kan jeg krysse av for dette om jeg går på AAP?

Noen som vet? :)

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet? :)

Skatteetaten vurderer om du har krav på det utifra formue og inntekt. Det verste som kan skje er at du får avslag. 

Anonymkode: 8856e...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...