Gå til innhold

diffuse gallestein smerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er under utredning for diverse plager og har fått tatt ultralyd av mageregionen. De tror de har funnet en stor gallestein og jeg er blitt sent videre til MR for å sjekke størrelse og plassering tror jeg? 

Jeg har ikke hatt noe gallesteinanfall eneste jeg har er:

-diffust verk under ribbeinsbuen, stikking, ømt, tung følelse bak til ryggen.

-litt fordøyelseproblemer til tider

-smerter opp til skuldra(skuldra er tatt MR av for den har jeg hatt plager med i masse år nå så den tror jeg er en egen plage)

Jeg er bare litt bekymret for denne gallesteinen jeg! jeg fikk ikke vite så mye mer enn at de tror de har funnet en stor gallestein :S og etter MR av dette så skal jeg til legen på nytt. Har hørt diverse om gallestein og farlig det er så jeg får skikkelig helseangst at alt går så tregt med å finne ut av dette :(

Er det farlig å gå lenge med gallestein som er stor? kan den vokse seg så stor at den exploderer på noen mnd!? PANIKK!! har nok hatt dette nå i 5-6 mnd der jeg har følt ubehag i leverområdet men altså ingen anfall.

Må man operere gallestein eller finnes det andre metoder? hva må jeg unngå og spise så den ikke vokser mer? 

Skrevet

Jeg gikk med gallestein fra jeg var 10 år til jeg var 16 år. Virka som det var en slags kontinuerlig produksjon av dem, og jeg hadde anfall etter anfall. Du skal seriøst prise deg LYKKELIG over at du ikke har opplevd et gallesteinsanfall, og at de tar tak i problemet ditt nå. Jeg trodde jeg skulle dø for hvert anfall jeg hadde, og det siste varte i over 24 timer. Jeg opplevde ikke at mat verken hjalp eller gjorde vondt verre; ville gallesteinene inn i gallegangen så gjorde de det :fnise: 

Uansett, det er sjeldent farlig :) Hos meg fjernet de galleblæra siden jeg hadde fått betennelse i den. Det er det ikke sikkert du må. Du burde spørre legene dine disse spørsmålene, det er helt umulig for oss å si hvilken vurdering de tar i ditt tilfelle. I mine ører høres det ikke så veldig alvorlig ut, med tanke på at du kun har hatt diffuse smerter. Og hvor stor er stor? Jeg syns det høres mer ut som noen leger som har feilaktig brukt ordet "stor", og dermed gitt deg mer bekymringer.

Du får i hvert fall ha lykke til, og mest sannsynlig er det ikke noe å engste seg over! 

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg har hatt betennelse og gallesteinanfall samtidig, det gjorde vondt, men jeg døde jo ikke.. skal mye til.. 

Skrevet

idag har jeg vært til legen p.g.a smertene eskalerte betraktelig disse dager. Det stråler opp mott skulder, bak ryggen, det kjennes ut som en stor stein har kilt seg fast i høyre siden av øyre rygg, jeg er kvalm og uvel! Legen tok blodprøver og siden jeg ikke hadde infeksjon ble jeg ikke sendt til sykehuset. Men det som skremmer meg er at avføringen har skiftet farge den er gråaktig og lys og dette er jo ikke et bra tegn? legen sa bare at det ike var farlig og ga meg smertestillende for å holde ut til neste undersøkelse MREC om 2 uker....jeg er bekymret hele tiden noen som har hatt samme smerter og endring i avføringsfarge som ikke var farlig??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...