Gå til innhold

Diabetes type 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som veit om det finnes noe nettforum om diabetes, enten generelt eller helst type 2? Mannen min har det og er ikke så flink til å passe på hva som han bør spise og ikke. Og enklere blir det ikke av at jeg ikke veit nok om hva som er gode middager for ham - og er forsåvidt ikke veldig glad i å lage middag heller...så hadde vært greit med et sted hvor jeg kan få tips og ideer om mat som passer for hele familien...

Anonymkode: 0bd92...9b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har sett den, men var på utkikk etter et forum på norsk, svensk eller dansk...

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo.no

Anonymkode: fef76...b00

AnonymBruker
Skrevet

Dersom mannen din går på insulin: Har legen sagt at dere skal kutte ut sukker fra kostholdet? Dette gjelder som oftest kun hvis man har en svært komplisert diabetes eller dersom man ikke kan sette insulin på seg selv. Hos mennesker som setter insulin på seg selv kan man nå i de fleste tilfeller regulere insulin etter behov. Altså kan han ta flere IE med insulin dersom han spiser seigmenn for eksempel, men dette må selvsagt KUN gjøres i samråd med lege. Man har den senere tiden gått bort i fra at mennesker med diabetes som tar insulin trenger kostregulering. 

Dersom mannen din har en kostregulert diabetes må dere prøve så langt som mulig å kutte sukker fra kostholdet. Det er ikke så mye av middagsmat som inneholder sukker, og poteter, pasta osv går det som oftest fint å spise når man har diabetes, så mitt råd er å ikke følge den linken over om lavkarbo. Jeg har selv hatt en pasient med den mest kompliserte diabetesen jeg har noen sinne vært borti, og pasienten har til og med fått en teskje med syltetøy (med nedsatt innhold sukker) på en halv skive til frokost og kvelds. Det pleier ikke å utgjøre så enormt mye. Pasienten spiser helt normal, norsk middagsmat. 

Forøvrig råder jeg dere til å få henvisning til ernæringsfysiolog. Der må både du og mannen være med. Det er viktig at han selv lærer om sitt eget kosthold. 

Anonymkode: 0489c...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!  Mannen min bruker ikke insulin. Han fikk en del veiledning da han ble syk,  dessverre klarte jeg ikke å være med siden jeg var syk selv. 

Vi (dvs jeg ) har vurdert å delvis gå over til lavkarbo. Det vil si få ideer og tips til spesielt lunsj og middag. Mannen er i utgangspunktet mer glad i varm mat enn brødskiver. Hvordan er det for en diabetiker å gå på lavkarbo?  Vi burde uansett snakke med en ernæringsfysiolog siden vi har fler utfordringer når det gjelder mat i familien .

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!  Mannen min bruker ikke insulin. Han fikk en del veiledning da han ble syk,  dessverre klarte jeg ikke å være med siden jeg var syk selv. 

Vi (dvs jeg ) har vurdert å delvis gå over til lavkarbo. Det vil si få ideer og tips til spesielt lunsj og middag. Mannen er i utgangspunktet mer glad i varm mat enn brødskiver. Hvordan er det for en diabetiker å gå på lavkarbo?  Vi burde uansett snakke med en ernæringsfysiolog siden vi har fler utfordringer når det gjelder mat i familien .

http://levmeddiabetes.no/2014/05/hvordan-pavirker-karbohydrater-blodsukkeret/

Skrevet
Den 4. april 2016 at 20.33, AnonymBruker skrev:

Dersom mannen din går på insulin: Har legen sagt at dere skal kutte ut sukker fra kostholdet? Dette gjelder som oftest kun hvis man har en svært komplisert diabetes eller dersom man ikke kan sette insulin på seg selv. Hos mennesker som setter insulin på seg selv kan man nå i de fleste tilfeller regulere insulin etter behov. Altså kan han ta flere IE med insulin dersom han spiser seigmenn for eksempel, men dette må selvsagt KUN gjøres i samråd med lege. Man har den senere tiden gått bort i fra at mennesker med diabetes som tar insulin trenger kostregulering. 

Dersom mannen din har en kostregulert diabetes må dere prøve så langt som mulig å kutte sukker fra kostholdet. Det er ikke så mye av middagsmat som inneholder sukker, og poteter, pasta osv går det som oftest fint å spise når man har diabetes, så mitt råd er å ikke følge den linken over om lavkarbo. Jeg har selv hatt en pasient med den mest kompliserte diabetesen jeg har noen sinne vært borti, og pasienten har til og med fått en teskje med syltetøy (med nedsatt innhold sukker) på en halv skive til frokost og kvelds. Det pleier ikke å utgjøre så enormt mye. Pasienten spiser helt normal, norsk middagsmat. 

Forøvrig råder jeg dere til å få henvisning til ernæringsfysiolog. Der må både du og mannen være med. Det er viktig at han selv lærer om sitt eget kosthold. 

Potet og pasta inneholder mye stivelse som sender blodsukkeret i været, da er fullkornspasta bedre og særlig siden han ikke går på insulin og jeg går ut ifra at diabetesen er kostholdsregulert :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er kjempefint når man har diabetes 2. 

Men dere må få kostholdsveiledning. Da jeg var gravid fikk jeg svangerskapsdiabetes (kostholdsregulert), og samtale med diasykepleier på sykehuset. Hun brukte faktisk Sofie Hexebergs bok mye 😉

Mitt aller beste råd er å kjøpe blodsukkermåler, og bruke den. Bare på den måten lærer dere hva han tåler og ikke. Selv reagerte jeg veldig på frukt og korn, mens poteter og rotgrønnsaker gikk fint. 

Anonymkode: 395e4...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...