Gå til innhold

Grønne inneplanter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva syntes dere om store grønne inneplanter til å ha stående på gulvet? Husker det var veldig vanlig på 90-tallet. Jeg liker egentlig grønne planter, men hvordan få det til å "passe inn" med interiør og stilen man har? Er redd det skal bli for 80/90-talls preget. Bruker dere grønne planter i stua?

Anonymkode: a3934...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Jeg har grønne planter i stua.

Store (ca 175 høye) i gulvpotter. De har jeg hatt fra 1990 så du traff godt med tidsperioden :fnise:  Sager dem i fasong omtrent en gang i året.

Mine er enkle så de har passet alt mitt interiør siden de kom i hus, og både møbler og farger har endret seg i løpet av den perioden. 

Less is more passer godt når det er snakk om store grønne planter. Avhengig av størrelsen på stuen så er en eller to slike store være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne planter er veldig trendy nå, og helst skal de stå i terracottapotter.  Ikke masse potter i vinduskarmen, men i potter på golvet, på et bord e.l.  Kaktus og sukkulenter er flotte å begynne med om du ikke er vant med planter.  De gjør seg godt på fat sammen med lys, krukker eller annet du liker.  Krydderplanter i kjøkkenet. 

Jeg synes planter myker opp i ellers så stramme og hvite interiører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Zienna skrev:

Grønne planter er veldig trendy nå, og helst skal de stå i terracottapotter.  Ikke masse potter i vinduskarmen, men i potter på golvet, på et bord e.l.  Kaktus og sukkulenter er flotte å begynne med om du ikke er vant med planter.  De gjør seg godt på fat sammen med lys, krukker eller annet du liker.  Krydderplanter i kjøkkenet. 

Jeg synes planter myker opp i ellers så stramme og hvite interiører.

Men jeg har ikke den typisk nordiske/moderne stilen i hjemmet. Jeg har litt gammeldags stil med grå panelvegger, seks speils hvite dører, profilerte lister og vinduskarmer og mye sølv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kaktus i en terracotta potte hadde ikke passet inn. Men hvordan få grønne planter til å passe inn i min stil og få frem den "effekten" jeg er ute etter? Pleier være god på interiør, men får liksom ikke grønn plante til og passe inn, noen som har lik stil som jeg har beskrevet at jeg har og vet om noen planter som passer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg en tur på et hagesenter eller stort gartneri og se på utvalget av planter og potter. Jeg har flere store grønne planter i potter på gulvet.  De myker opp inntrykket og gir farge, samt er det bra for inneklimaet. Mine står i store terracottapotter, men det er mer tilfeldig. Det finnes mye fine potter i alle farger og materialer, det er en smal sak å finne noe som passer i de fleste interiører. 

Personlig foretrekker jeg planter med mye bladverk, bjørkefiken og noen dracena, men har også lyst på sitrustre eller oliventre. En god blanding av høye og lave planter gir fin balanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, onyx skrev:

Ta deg en tur på et hagesenter eller stort gartneri og se på utvalget av planter og potter. Jeg har flere store grønne planter i potter på gulvet.  De myker opp inntrykket og gir farge, samt er det bra for inneklimaet. Mine står i store terracottapotter, men det er mer tilfeldig. Det finnes mye fine potter i alle farger og materialer, det er en smal sak å finne noe som passer i de fleste interiører. 

Personlig foretrekker jeg planter med mye bladverk, bjørkefiken og noen dracena, men har også lyst på sitrustre eller oliventre. En god blanding av høye og lave planter gir fin balanse.

Om du ønsker deg store planter så bruk litt tid på å se på ulike typer. Dette fordi de store er ganske dyre, og du vil antageligvis bli værende ved dem rimelig lenge :fnise:

Mine to har 'hengt på slep' etter meg i 25 år. Tre flyttinger (2 av dem på tvers av landet) har de vært med på, og så lenge de får vann, dagslys og litt gjødsel så vokser de og trives bra.

Jeg holder meg med en Dracaena Cintho og en Dracaena sanderiana (lucky bamboo). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips dere!:) blir en tur på Plantasjen senere idag å kikke litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i blomster, og har hele vinduskarmen fylt opp. Står noen på gulvet også.

Har merket meg at folk reagerer på at det er så grønt hos oss, og måtehold er ikke nødvendigvis min sterkeste side. 

Men det er nå veldig trivelig for inneklimaet og kjekt å dulle med de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, catman skrev:

Jeg er veldig glad i blomster, og har hele vinduskarmen fylt opp. Står noen på gulvet også.

Har merket meg at folk reagerer på at det er så grønt hos oss, og måtehold er ikke nødvendigvis min sterkeste side. 

Men det er nå veldig trivelig for inneklimaet og kjekt å dulle med de.

Det høres herlig ut!  Jeg synes lett mange hjem ser ut som sterile kontorer når det verken finnes planter eller tepper.  Liker forresten også hjem uten måtehold, som om jeg selv har en ganske enkel sort/hvit stil i de fleste rom i huset.  Men i kjøkkenet/spisestuen, som ligger midt i huset, slår jeg meg løs i frodighet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store, grønne planter gjør ofte masse for inneklimaet! De er naturens luftrensere :)

Jeg har et par store palmer som flytter ut på balkongen om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Zienna skrev:

Det høres herlig ut!  Jeg synes lett mange hjem ser ut som sterile kontorer når det verken finnes planter eller tepper.  Liker forresten også hjem uten måtehold, som om jeg selv har en ganske enkel sort/hvit stil i de fleste rom i huset.  Men i kjøkkenet/spisestuen, som ligger midt i huset, slår jeg meg løs i frodighet :)

Hehe, takk! Vi har noen bekjente som bor i slik hotell/sykehus-stil. Det hadde jeg aldri orket. For meg er planter, gamle møbler, og litt rot en del av dette med å lage et hjem. Men det må alle få lov til å bestemme selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...