AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Litt bakgrunn: -For 6 år siden så fikk jeg kredittkort som jeg på kort tid makset ut (50.000kroner) -De neste 4 årene betalte jeg kun rentene. -Det var sikkert 5-7 ganger (om ikke mer) på disse årene hvor jeg ikke betalte den månedlige giroen, som da etterhvert gikk til inkassovarsling fra Lindorff (ble alltid betalt da) -For 2 år siden arvet jeg rett under 60.000 kroner og betalte ned kredittkortet i en omgang. -For 1 år siden flyttet jeg (og min samboer) hjem til foreldrene mine for å jobbe og spare opp egenkapital. Så til det jeg lurer på: vi skal nå prøve å få boliglån i banken. Jeg lurer på hva sjansene våre er for å få lån når jeg har den fortiden som jeg har? Jeg kan som sagt ikke vise til at jeg har vært flink og betalt ned mastercardet litt og litt, og egenkapitalen ble spart intensivt over en kort periode -ergo ikke pga. god sparing over mange år. Jeg har ikke vært ærlig med min samboer om min bakgrunn som kredittslave og dårlig betaler. Vil de begrunne avslaget med å si at det er på grunn av min dårlige betalingshistorikk, foran oss begge? Bør vi heller søke hos en annen bank enn den jeg hadde mastercardet i? (annen mulig relevant info: fast jobb med 170.000 i EK, hatt samme bank hele livet. Sammen har vi 350K i EK) Anonymkode: 49a7f...eb3
Frøken S Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Du har vist evne til å spare EK, din gamle historikk er nettop det, gammel, og i så måte glemt nå. Alle kan endre seg og du har vist det, det vil ikke være del av vurderingen lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Du kan ta det helt med ro. Dette har ingenting å si i en lånesøknad. Banken vil ikke engang spørre om det. Dessuten regnes du ikke for å være dårlig betaler når du ikke har fått betalingsanmerkning. Å få et inkassokrav, og betale dette, regnes ikke for å være dårlig økonomisk styring. Bare litt sent ute, alle har vært sent ute med en regning uten at dette sier så mye om deres hodlninger til økonomi. Du har i dag ingen gjeld, og har vist at du klarer å spare, det sier noe om dine holdninger til økonomi og er det viktigste for banken. Anonymkode: 87537...2ef 1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 Det KAN være et problem i egen bank. Hvorfor ikke fjerne alle problemer med dette ved å fortelle din samboer og at du heller vil at han skal høre det fra deg enn fra en nesevis bankansatt?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta det helt med ro. Dette har ingenting å si i en lånesøknad. Banken vil ikke engang spørre om det. Dessuten regnes du ikke for å være dårlig betaler når du ikke har fått betalingsanmerkning. Å få et inkassokrav, og betale dette, regnes ikke for å være dårlig økonomisk styring. Bare litt sent ute, alle har vært sent ute med en regning uten at dette sier så mye om deres hodlninger til økonomi. Du har i dag ingen gjeld, og har vist at du klarer å spare, det sier noe om dine holdninger til økonomi og er det viktigste for banken. Anonymkode: 87537...2ef Fra en regning forfaller til det kommer inkassokrav fra lindorff tar det mer enn et par dager. Man er ikke "litt sen", da har man gitt faen i flere uker. Anonymkode: f0833...c67
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra en regning forfaller til det kommer inkassokrav fra lindorff tar det mer enn et par dager. Man er ikke "litt sen", da har man gitt faen i flere uker. Anonymkode: f0833...c67 jeg er mye på reisefot, alt fra dager til 2-3mnd i et strekk. Har fått mange brev om inkasso, men har jo alltid fått betalt de til slutt. Aldri vært noe problem. Aldri hørt noe om dette noe sted, Hørte heller aldri noe om dette i forbindelse med nytt lån osv. Anonymkode: fd846...737
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 I dagens moderne samfunn er det nesten ren og skjær idioti å sette seg i den situasjonen at man får purringer eller inkassokrav pga man "er reist bort". De aller fleste regninger kan betales enten via Autogiro eller e-faktura, som man selv betaler ved å logge seg på nettbanken fra en pc et eller annet sted i verden. Evt sin egen mobiltelefon fra det landet man er i, og derfra betale eventuelle regninger som har kommet som e-faktura i nettbanken mens man er bortreist. Det kan man sjekke ukentlig, og dermed unngå alle inkassotrusler og vanlige purringer. Å få purringer er dyrt. En førstegangs purring koster 65 kroner, og så fortsetter gebyrene å løpe jo lenger det drøyer før man får betalt. Inkassosalærer er svindyre, og en totalt unødvendig utgift. Hadde man ringt firmaet når man fikk regningen første gangen (FØR purring og helst før forfall) og sagt; "Hør her, jeg har dessverre forferdelig dårlig råd denne måneden og kassa er nesten tom. Jeg får derfor ikke betalt regningen fra dere nå denne måneden. Kan dere være snille og utsette forfall på den i en måned for meg?" Forbløffende ofte vil man få et velvillig ja fra bedrifter. Så lenge man spør i tide, før det er gått for langt..! Jeg har alle mine regninger på e-faktura, og slipper dermed unna alle papirfakturagebyrer, som pleier å ligge på rundt 39,- til 49,- kr hos forskjellige firmaer. Telenor for eksempel, tar noen tiere i fakturagebyr om man får regningen på papir. Alt sånt noe har jeg på e-faktura, det er gratis. Jeg HATER gebyrer! Anonymkode: 87a3c...e62
prt90 Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 (endret) Du må jo være bankens drømmekunde! Låne 50.000 og bare betale renter i 10 år.. Hvor mye har du betalt i renter på det lånet? 300.000 kroner? Endret 3. april 2016 av prt90
Million Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 (endret) 3 minutter siden, prt90 skrev: Du må jo være bankens drømmekunde! Låne 50.000 og bare betale renter i 10 år.. Hvor mye har du betalt i renter på det lånet? 300.000 kroner? Det står at hun fikk kortet for 6 år siden, ikke 10. Og i 4 av disse 6 årene betalte hun kun renter, ikke 10. Men for all del, det blir sinnsykt mye rentekroner av 4 år også...! Endret 3. april 2016 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå