Gå til innhold

Barnesete med isofix eller uten??!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er førstegangsgravid å vet lite om desse barnesetene. Jeg skal ha maxi cosi babysete med isofix i begynnelsen men da lurer jeg på:

Er det lurt å kjøpe en isofix som kan brukes til nytt sete etterpå, eller blir ikke den isofixen brukt etter babytiden? Ei jeg kjenner har kjøpt isofix som kan brukes til neste sete også men etter det jeg har sett på nett bruker en ikke isofix til barnesetene til større barn? 

Jeg vil bruke barnesete etter babysete som er bakovervent. Hvilke seter bruker dere og hvordan blir de festet? 

Anonymkode: e8eda...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isofix er navnet på klypene som hekter setet fast i små bøyler forankret i bilens karosseri, og som finnes mellom bilsetets rygg og sete.

Begrepet du er på jakt etter er 'base'.

Det finnes en base som kan brukes til både babystol og neste stol, men denne tror jeg er forovervendt.

Vi brukte BeSafe med isofix og Britax MaxWay som sete nr 2. Vårt barn satt godt i begge. Begge er bakovervendt. 

BeSafe tok veldig stor plass, da det pga isofixfestene kom ganske langt frem fra bakseteryggen. Det ble trangt i forsetet. Dette er ikke et sete for små biler.

Britax monteres med bilens belter. Dette tok mye mindre plass, da det sto helt inntil bakseteryggen. Det var også mye større innvendig og er lengre i ryggen så barnet får plass lengre. 

Seter som festes med Isofix kan kun brukes til 18kg, da festene ikke kan garantere å holde i kollisjon med større vekt enn dette.

Seter som festes med belte kan ofte brukes til 25kg - dvs ca 6 år. 

Det kan være litt mer plundrete å feste et sete med belte enn med isofix, men det går helt fint så lenge man er nøye på å følge monteringsanvisning.

Uansett bør du ha med bilen og prøve setet - med barn i - i bilen. Ikke alle seter passer i alle biler. Det kommer an på blant annet baksetets helling. Ikke alle barn trives i alle seter heller. Akkurat som ikke alle voksne foretrekker samme stol eller sofa ;)

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstegangsgravid å vet lite om desse barnesetene. Jeg skal ha maxi cosi babysete med isofix i begynnelsen men da lurer jeg på:

Er det lurt å kjøpe en isofix som kan brukes til nytt sete etterpå, eller blir ikke den isofixen brukt etter babytiden? Ei jeg kjenner har kjøpt isofix som kan brukes til neste sete også men etter det jeg har sett på nett bruker en ikke isofix til barnesetene til større barn? 

Jeg vil bruke barnesete etter babysete som er bakovervent. Hvilke seter bruker dere og hvordan blir de festet? 

Det jeg er helt sikker på er at jeg ville valgt sete med isofix! Seter som festes kun med belter skrangler bare rundt i baksetet etter min erfaring. Setet sitter mye mer stabilt med isofix og faren for feilmontering er mindre! Har kun hatt isofixseter, også fremovervendt med større (+ 4 år) barn. Da festes setet med isofix, og barnet brukes bilens belte.

Jeg hadde besafesete bakovervendt frem til 4 år. Bilen var ikke stor, men jeg ofret litt komfort. Det gikk fint!

Det kan hende du skal ta ett sete om gangen. Behovet kan bli annerledes enn man tror, bytte av bil eller nye seter på markedet kan endre valgmulighetene dine.

Anonymkode: 5d053...7da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isofixseter er ikke tryggere enn de som festes med setebeltet, men de er enklere å feste (dog skal det sies at vi synes ikke det er vanskelig å feste andre seter, det er gjort på få minutter). VI har nesten bare brukt seter uten Isofix og jeg kan garantere at de ikke skrangler i baksetet. De sitter helt bom fast og jeg er ikke det minste bekymret for at de ikke er riktig festet. Vi har valgt seter etter testresultater og ikke etter om de festes med Isofix eller ikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Isofix er standard på alle biler fra 2007 og nyere. Dette er festepunkter som er sveiset fast til karosseriet på bilen.

Isofix er fasktisk tryggere enn montering med belter, særlig ved sidekollisjon. I tillegg er det minimal sjanse for å feilmontere, som meget farlig ved beltemontering.

For ikke å snakke om mye mer praktisk det er.

Anonymkode: bc500...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isofix er standard på alle biler fra 2007 og nyere. Dette er festepunkter som er sveiset fast til karosseriet på bilen.

Isofix er fasktisk tryggere enn montering med belter, særlig ved sidekollisjon. I tillegg er det minimal sjanse for å feilmontere, som meget farlig ved beltemontering.

Det er riktig at isofix kan være noe tryggere i en sidekollisjon, siden beltet alltid vil gi litt etter, mens isofix holder setet helt fast. Men ved en frontkollisjon vil setet fortsatt sitte helt fast, noe som gjør at mer krefter overføres direkte til setet, slik at da vil det være bedre med beltefestet sete. 

Men alt i alt så er ikke forskjellene så store, så det er riktig som Arkana sier, at man bør velge sete ut fra tester og hva som passer bilen, ikke kun isofix/belte. 

Anonymkode: b7c26...67f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Arkana skrev:

Isofixseter er ikke tryggere enn de som festes med setebeltet, men de er enklere å feste (dog skal det sies at vi synes ikke det er vanskelig å feste andre seter, det er gjort på få minutter). VI har nesten bare brukt seter uten Isofix og jeg kan garantere at de ikke skrangler i baksetet. De sitter helt bom fast og jeg er ikke det minste bekymret for at de ikke er riktig festet. Vi har valgt seter etter testresultater og ikke etter om de festes med Isofix eller ikke.

Det er også min erfaring. 

Min opplevelse er at isofix er aller mest nyttig til babystol og beltestol. Det er veldig greit å bare klikke babystolen fast i en base som står fast i bilen (noen baser kan også festes med bilbelte) og det er også fint å ikke måtte feste bilbeltet rundt beltestolen når det ikke sitter et barn i den.

I småbarnstolen bruker de jo integrerte belter, så der er det bare å stroppe den fast og la den stå, enten barnet er med eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde besafesete bakovervendt frem til 4 år. Bilen var ikke stor, men jeg ofret litt komfort. Det gikk fint!

Det kan ikke ha vært en spesielt liten bil heller. I VW passat stv ofret vi litt komfort. I Mitsubishi Lancer var det faktisk ikke plass til noe større enn en tiåring i forsetet.

Hvilket understreker mitt tidligere poeng: Prøv setet skikkelig i bilen før du kjøper. 

Endret av charactouy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar!! :)

Det mange skriver her om eg fårstår dere rett: Basen til babysete blir ikke brukt til noe annet en babysete perioden og at beltefestet barneseter bakovervent er å ambefale og at de er trygge? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg og gå inn på trygg trafikk og lese deg litt opp om barnesikring i bil TS :) der står alt du trenger og vite 

Anonymkode: 004dd...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale deg og gå inn på trygg trafikk og lese deg litt opp om barnesikring i bil TS :) der står alt du trenger og vite 

Fant ikke mitt svar der. Jeg vil også vite fra andre foreldre hva de bruker til sine barn for om de bruker de til sine egne sier det mye. 

Er de bakovervent sete uten base som er mest brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ikke mitt svar der. Jeg vil også vite fra andre foreldre hva de bruker til sine barn for om de bruker de til sine egne sier det mye. 

På gruppe 1(9-18/25 kg) setene er "basen" integrert I stolen, enten med eller uten isofix. 

Bakovervendt er anbefalt opp til 4 år.

Har hatt Besafe Izi Combi m isofix til mine. Helt greit sete, men kan stå noe bratt I enkelte biler, så bør prøves først.  To av mine barn har brukt dette bakovervendt til 4 år.

Nå har jeg tre barn og til minstemann tenker jeg å kjøpe Britax MaxWay, det må stå I midten på bilen og kan da ikke ha isofix. Det finnes også med isofix og heter da MaxFix. 

Ser du skal ha Maxi Cosi som første stol. Hvis du velger Maxi Cosi 2way basen kan du bruke denne til neste stol også, den heter da 2way Pearl. Sjekk Maxicosi.com

Anonymkode: 963b1...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På gruppe 1(9-18/25 kg) setene er "basen" integrert I stolen, enten med eller uten isofix. 

Bakovervendt er anbefalt opp til 4 år.

Har hatt Besafe Izi Combi m isofix til mine. Helt greit sete, men kan stå noe bratt I enkelte biler, så bør prøves først.  To av mine barn har brukt dette bakovervendt til 4 år.

Nå har jeg tre barn og til minstemann tenker jeg å kjøpe Britax MaxWay, det må stå I midten på bilen og kan da ikke ha isofix. Det finnes også med isofix og heter da MaxFix. 

Ser du skal ha Maxi Cosi som første stol. Hvis du velger Maxi Cosi 2way basen kan du bruke denne til neste stol også, den heter da 2way Pearl. Sjekk Maxicosi.com

Anonymkode: 963b1...6b0

Hva anbefaler du isofix festing eller beltefesting? 

Om jeg kjøper 2way basen hvilket sete passer da? Og hvor lenge kan jeg bruke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke MaxiCosi Pearl forovervendt? 

TS. Du har ikke født babyen ennå. Kjøp et godt babysete til baby kommer, det er et år til du trenger neste sete. Bruk tiden på å sette deg godt inn i hva som finnes på markedet og kjøp setet når du trenger det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, charactouy skrev:

Er ikke MaxiCosi Pearl forovervendt? 

TS. Du har ikke født babyen ennå. Kjøp et godt babysete til baby kommer, det er et år til du trenger neste sete. Bruk tiden på å sette deg godt inn i hva som finnes på markedet og kjøp setet når du trenger det. 

Da har du ikke fått med deg spørsmålet mitt. Jeg skrev i spørsmålet : 

Og det det jeg her kaller isofix skulle være base. Så jeg står nå for valg av å kjøpe en litt dyr base som kan brukes til nytt sete men er dette nødvendig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det det jeg her kaller isofix skulle være base. Så jeg står nå for valg av å kjøpe en litt dyr base som kan brukes til nytt sete men er dette nødvendig???

De fleste isofix baser funker vel kun til babysetet uansett, er vel kun ett besafe sete som kan bruke basen videre. Om du vil ha dette setet må du jo avgjøre selv. Sete nr 2 bruker som regel ikke base og har isofix festet i selve setet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Magnifiq
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg er helt sikker på er at jeg ville valgt sete med isofix! Seter som festes kun med belter skrangler bare rundt i baksetet etter min erfaring. Setet sitter mye mer stabilt med isofix og faren for feilmontering er mindre! Har kun hatt isofixseter, også fremovervendt med større (+ 4 år) barn. Da festes setet med isofix, og barnet brukes bilens belte.

Det kan hende du skal ta ett sete om gangen. Behovet kan bli annerledes enn man tror, bytte av bil eller nye seter på markedet kan endre valgmulighetene dine.

Om setet skrangler rundt baki er det ikke montert riktig.

Hadde besafe til første, men har britax maxway til yngste. Han er snart 23kg, og 3,5år. Besafen holdt ikke så lenge. Samt at maxwayen tar mindre plass fra passasjersetet forran. Hadde valgt maxway igjen.

På beltestoler har  isofixfestene ingen betydning når det kommer til sikkerheten.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har enda ikke hatt behov for å flytte på stolen, så at det er mer praktisk ser jeg ikke..

Får man hjelp til å montere den skikkelig, om man er usikker, så er den også like trygg.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på... Har prøvd begge deler, men til yngste dropper vi isofixsetet. Vi har ikke behov for å flytte på setet, da vi har sete i begge biler. Samt at vi syns det er enkelt å montere riktig (ligger mange bra filmer på youtube). Det varer også lenger, da isofixfestene ikke holder lenger enn til 18kg.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva anbefaler du isofix festing eller beltefesting? 

Om jeg kjøper 2way basen hvilket sete passer da? Og hvor lenge kan jeg bruke det? 

Anbefaler britax maxway som er et sete man fester med belter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest spørsmålet ditt, og jeg har svart grundig på det tidligere. 

Det finnes, så vidt jeg vet, kun ett sete nr 2 som kan brukes på babybasen, og det er MaxiCosi Pearl som er nevnt. Det er et forovervendt sete. Du ville ha bakovervendt. 

Lenger oppe har jeg fortalt hvilke to seter jeg har prøvd, og grundig forklart deg forskjellen på de to setene. 

Derfor anbefaler jeg deg igjen: Kjøp babystol før baby kommer, og vent med det andre. Sett deg grundig inn i hvilke alternativer som finnes, men ikke kjøp sete nr 2 før du trenger det. Du bør prøve setet i bilen og barnet i setet før du kjøper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, charactouy skrev:

Jeg har lest spørsmålet ditt, og jeg har svart grundig på det tidligere. 

Det finnes, så vidt jeg vet, kun ett sete nr 2 som kan brukes på babybasen, og det er MaxiCosi Pearl som er nevnt. Det er et forovervendt sete. Du ville ha bakovervendt. 

Lenger oppe har jeg fortalt hvilke to seter jeg har prøvd, og grundig forklart deg forskjellen på de to setene. 

Derfor anbefaler jeg deg igjen: Kjøp babystol før baby kommer, og vent med det andre. Sett deg grundig inn i hvilke alternativer som finnes, men ikke kjøp sete nr 2 før du trenger det. Du bør prøve setet i bilen og barnet i setet før du kjøper det.

Beklager, men jeg fikk ikke med meg at du sa at de var kun et sete som kunne bli brukt til babybasen. Tusen takk for svar :) Og masse god søndag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var to forskjellige seter som hadde samme base til sete 1 og 2 nå? Besafe har akkurat kommet med ett, og så finnes maxi cosi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...