AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Hei! Familien min har lenge diskutert om vi skal flytte til byen. Per dags dato bor vi ganske landlig til, med 20 min med buss til selve byen. Vi vil flytte nærmere da moren min ikke har bil og vi har dårlige bussforbindelser der vi bor nå. Hun jobber i byen og lillesøstra mi skal begynne på Videregående i byen. Vi skal flytte inn 1. juni. Vi skal ha med oss dyrene våre, som er en liten hund og en liten katt. Katten er min og hun er veldig (!) hjemmekjær. Om vinteren er hun kun på verandaen og vil inn etter maks fem minutter. Om sommeren derimot er hun mye i hagen, fanger fugler(...😅) og leker i trærne - men hun går aldri langt. Det er fem minutter til riksveien der vi bor nå. Samtidig er jeg så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre når vi skal flytte. Skal jeg la henne være ute? Jeg vet jo det er det beste for henne, at hun får springe litt av seg. Jeg vil jo holde henne inne i en periode først. Jeg er litt redd for trafikken og at det ikke ligger like landlig til 🙈 Flyplassen er fem minutter unna med gåavstand. Nå skal det sies at jeg bor i Bodø, så at jeg bor i byen vil ikke være det samme som å bo i byen i Oslo. Det er litt tettbygd med hus og selveste byen er det gåavstand til. Nyleiligheta er i 2+3 etasje med inngang fra bakkeplan (egen inngang). Altså må hun slippes ut nede (og jeg må vel sitte hysterisk i gangen og vente med døren 😂) Det er så mye lettere her jeg bor nå da jeg kan slippe henne ut på verandaen og hun bare kan løpe dit når hun vil inn. Æsj, jeg synes det er vanskelig! Jeg vil jo det beste for henne. Jeg sparer til leilighet med kjæresten og vi planlegger å ha det i boks om 1-2 år. Blir det for mye forandring for henne å flytte en gang til? Jeg håper og tror jo inni meg at det skal gå bra. Hun er veldig hjemmekjær og sover med meg, går med meg til postkassen osv. Tror dere jeg vil miste henne om jeg tar henne med meg til byen?! 😥 Hilsen hysterisk kattemor Anonymkode: 4a3e6...b58
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Hold katten inne. Punktum. Ta henne ut I bånd. Om du ikke syns det er ok at hun dør I trafikken 10 år før tiden. Anonymkode: a6bae...c8b 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hold katten inne. Punktum. Ta henne ut I bånd. Om du ikke syns det er ok at hun dør I trafikken 10 år før tiden. Anonymkode: a6bae...c8b Har prøvd å ha henne i bånd flere ganger før... Ingen stor suksess i det hele tatt. Prøvde å venne henne til det der vi bodde før. Ser ikke for meg at hun blir å trives i bånd når hun tidligere har løpt fritt. :/ TS Anonymkode: 4a3e6...b58 1
palamina Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 http://www.jahandel.no/catalog/product_info.php?cPath=36_38&products_id=101&osCsid=o5i906u7a0a0kdpeii2ijhe3k3 Jeg bruker denne, radiosender til kjæledyr. Finner både katt og kanin etter maks 5 minutters leting med denne her, gull verdt. Jeg ville holdt katten inne i minst 2 uker på nytt sted, og siden sluppet henne ut og vært ute sammen med henne. Ta det derfra. 1
Gjest Coolaid Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 Slipp katten ut, det går som det går. Generelt sett er det dyreplageri å ta friheten fra dyr og sette dem i bånd. Radiosender på dyret er en grei ide. Dere som har dyr, tenk mer på selve dyret og mindre på dere selv.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 2 minutter siden, palamina skrev: http://www.jahandel.no/catalog/product_info.php?cPath=36_38&products_id=101&osCsid=o5i906u7a0a0kdpeii2ijhe3k3 Jeg bruker denne, radiosender til kjæledyr. Finner både katt og kanin etter maks 5 minutters leting med denne her, gull verdt. Jeg ville holdt katten inne i minst 2 uker på nytt sted, og siden sluppet henne ut og vært ute sammen med henne. Ta det derfra. Ja jeg får kanskje venne henne til å ha på seg noe sånt! Hun har nemlig en sær greie med at hun tar bena sine og setter de fast INNI halsbåndet sitt 😳 Aner ikke hvorfor hun gjør det, men det der hadde vært veldig fint å hatt! Skal ha henne inne i to måneder slik at hun får sett ordentlig gjennom vinduene, ha henne litt på verandaen og sånt tenkte jeg. Jeg har egen veranda på mitt soverom så skal lage henne en liten plass der. Håper det skal gå bra, og hvis det skal være slik det er her vi bor nå er hun aldri ute lenge. Hun vil helst bare være med meg! Den der var supersmart, skal definitivt bestille en slik når den kommer inn igjen! Tusen takk for smart tips 😄 TS Anonymkode: 4a3e6...b58 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #7 Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, Coolaid skrev: Slipp katten ut, det går som det går. Generelt sett er det dyreplageri å ta friheten fra dyr og sette dem i bånd. Radiosender på dyret er en grei ide. Dere som har dyr, tenk mer på selve dyret og mindre på dere selv. Ja jeg tenker også det. Hun har vært vandt til å være ute og kose seg, selv om det ikke har vært lange biten. Jeg ønsker at hun skal få muligheten til å være ute, akkurat slik som før. Jeg ønsker ikke på noen måte og frarøve henne den muligheten. TS Anonymkode: 4a3e6...b58 1
palamina Skrevet 2. april 2016 #8 Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg får kanskje venne henne til å ha på seg noe sånt! Hun har nemlig en sær greie med at hun tar bena sine og setter de fast INNI halsbåndet sitt 😳 Aner ikke hvorfor hun gjør det, men det der hadde vært veldig fint å hatt! Skal ha henne inne i to måneder slik at hun får sett ordentlig gjennom vinduene, ha henne litt på verandaen og sånt tenkte jeg. Jeg har egen veranda på mitt soverom så skal lage henne en liten plass der. Håper det skal gå bra, og hvis det skal være slik det er her vi bor nå er hun aldri ute lenge. Hun vil helst bare være med meg! Den der var supersmart, skal definitivt bestille en slik når den kommer inn igjen! Tusen takk for smart tips 😄 TS Anonymkode: 4a3e6...b58 Bare hyggelig, skulle ønske jeg hadde fått det samme tipset selv og spart meg for mange år med bekymringer. Ikke gøy når katten blir borte. - Du kan også feste den lille sendern på en sele, hvis hun ikke vil gå med kattehalsbånd. Med radiosenderen vil du alltid kunne finne henne og sjekke hvordan det står til. Men inntil videre får hun det helt sikkert fint på verandaen. Høres ut som det viktigste er at hun får være i nærheten av deg.
palamina Skrevet 2. april 2016 #9 Skrevet 2. april 2016 9 minutter siden, Coolaid skrev: Dere som har dyr, tenk mer på selve dyret og mindre på dere selv. Veldig enig. Flere skulle tenkt som ts og innsett at å sperre katta inne for å unngå risiko ikke er veien å gå i hvert fall. 1
Brimi Skrevet 2. april 2016 #10 Skrevet 2. april 2016 Spørs hva du mener med byen om hva du burde gjøre. Er det hager? Går katten langt unna? Hos oss går det to hovedveier. Det er mellom 100 og 700 meter til dem. Skal dere bo i et boligfelt? Osv osv.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #11 Skrevet 2. april 2016 14 minutter siden, palamina skrev: Veldig enig. Flere skulle tenkt som ts og innsett at å sperre katta inne for å unngå risiko ikke er veien å gå i hvert fall. Jeg krever at du leser deg opp på verdien for kattens liv å leve inne/kontra ute! Pløy gjennom internasjonal forskning og kom tilbake. Men la meg gjette- Det blir for mye for deg og hva tante Ragna sier om saken er hva som teller. Anonymkode: a6bae...c8b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #12 Skrevet 2. april 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hold katten inne. Punktum. Ta henne ut I bånd. Om du ikke syns det er ok at hun dør I trafikken 10 år før tiden. Anonymkode: a6bae...c8b Tøv. Vi hadde en frøken som var utekatt(bodde i Oslo) og vi måtte avlive henne pga nyresvikt når hun var 19 Anonymkode: fd522...644 3
Tvist Skrevet 2. april 2016 #13 Skrevet 2. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg krever at du leser deg opp på verdien for kattens liv å leve inne/kontra ute! Pløy gjennom internasjonal forskning og kom tilbake. Men la meg gjette- Det blir for mye for deg og hva tante Ragna sier om saken er hva som teller. Anonymkode: a6bae...c8b Krever? Man trenger ikke lese seg opp på det, katter er ikke like. Man ser katten an, noen blir deprimerte av å plutselig blir holdt inne, andre takler det fint.
palamina Skrevet 2. april 2016 #14 Skrevet 2. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg krever at du leser deg opp på verdien for kattens liv å leve inne/kontra ute! Pløy gjennom internasjonal forskning og kom tilbake. Men la meg gjette- Det blir for mye for deg og hva tante Ragna sier om saken er hva som teller. Anonymkode: a6bae...c8b Du krever?? Dette er ikke rocket science, Ragna. Jeg har hatt katt i 40 år og har observert at de sover omtrent hele døgnet, de resterende timene er de særdeles kapable rovdyr som trenger stimuli for å holde seg mentalt friske, det er alt. Tenkt at jeg har tatt fullstendig feil alle disse årene, fordi jeg ikke har satt meg inn i internasjonal forskning. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #15 Skrevet 3. april 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Tøv. Vi hadde en frøken som var utekatt(bodde i Oslo) og vi måtte avlive henne pga nyresvikt når hun var 19 Anonymkode: fd522...644 Så du mener seriøst at en personlig erfaring nuller ut hva veterinærer har kommet frem til ved å se på positive /negative ved inne //utekatt. Come on! Anonymkode: a6bae...c8b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #16 Skrevet 3. april 2016 21 timer siden, palamina skrev: Du krever?? Dette er ikke rocket science, Ragna. Jeg har hatt katt i 40 år og har observert at de sover omtrent hele døgnet, de resterende timene er de særdeles kapable rovdyr som trenger stimuli for å holde seg mentalt friske, det er alt. Tenkt at jeg har tatt fullstendig feil alle disse årene, fordi jeg ikke har satt meg inn i internasjonal forskning. Du tydeligvis ikke satt deg inn I det nei. Om så så hadde du også tatt til seg at stimuli og aktivitet også kan gjøre inne +at bånd er fullt mulig. Det kreves at eier ikke er lat men aktiv katteeier. Er der det butter, noen som får seg katter er latsabber, de tror de knapt trenger å engasjere seg/sender bare katten ut og krysser fingrene. Krokodilletårene kommer når katten blir funnet torturert/halvspist av rovfugl eller brukket rygg. Anonymkode: a6bae...c8b
palamina Skrevet 3. april 2016 #17 Skrevet 3. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tydeligvis ikke satt deg inn I det nei. Om så så hadde du også tatt til seg at stimuli og aktivitet også kan gjøre inne +at bånd er fullt mulig. Det kreves at eier ikke er lat men aktiv katteeier. Er der det butter, noen som får seg katter er latsabber, de tror de knapt trenger å engasjere seg/sender bare katten ut og krysser fingrene. Krokodilletårene kommer når katten blir funnet torturert/halvspist av rovfugl eller brukket rygg. Anonymkode: a6bae...c8b Bare så vi er ferdig med det; https://no.wikipedia.org/wiki/Krokodillet%C3%A5rer For øvrig så vil jeg si ts hadde vært en "lat" katteeier hvis hun nøyde seg med å sette frem ei dokasse, kjøpte et flottings kattemøbel (rasende festlig), et titalls katteleker og lot det stå til. Men hun anstrenger seg for å finne en løsning for en katt som er vant til å få gå ut. At det finnes katteeiere som er late forsvarer ikke hold av innekatt. Det er ikke der latskapen ligger. Å gå med katten i bånd kan aldri erstatte fri ferdsel ute. Innendørs lek kan aldri erstatte opplevelsen av gress under beina og 100 000 lukter og lyder som aldri er de samme fra dag til dag. Dersom man ikke kan tilby katten sin frihet bør man ikke ha katt, det er min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #18 Skrevet 3. april 2016 Finnes det mulighet til å lage en kattetrapp opp til verandaen så hun kan gå inn og ut der samt kunne trekke seg tilbake hvis hun vil? Anonymkode: da806...aeb
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #19 Skrevet 5. april 2016 Hvorfor kan ikke katten gå ut? Jeg er godt kjent i Bodø og oppmot flyplassen er det jo eneboliger og en og annen flermannsbolig med hager rundt. Det er ikke akkurat en asfaltjungel og har dere egen inngang vil katten lære ganske kjapt hvor han skal gå. Dere kan jo også lage et lite kattehus og ha ved døra. Anonymkode: de7c3...f79
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #20 Skrevet 5. april 2016 Den 4/3/2016 at 4.48, palamina skrev: Bare så vi er ferdig med det; https://no.wikipedia.org/wiki/Krokodillet%C3%A5rer For øvrig så vil jeg si ts hadde vært en "lat" katteeier hvis hun nøyde seg med å sette frem ei dokasse, kjøpte et flottings kattemøbel (rasende festlig), et titalls katteleker og lot det stå til. Men hun anstrenger seg for å finne en løsning for en katt som er vant til å få gå ut. At det finnes katteeiere som er late forsvarer ikke hold av innekatt. Det er ikke der latskapen ligger. Å gå med katten i bånd kan aldri erstatte fri ferdsel ute. Innendørs lek kan aldri erstatte opplevelsen av gress under beina og 100 000 lukter og lyder som aldri er de samme fra dag til dag. Dersom man ikke kan tilby katten sin frihet bør man ikke ha katt, det er min mening. Min respons til uendelig naivt åndssvakt prat- GJESP. Jeg er sååååååååå lei av å finne/ta meg av i jobben frivillig av DØDE, LIDENDE, FORLATTE, FROSNE TIL DØDE, TORTURT katter til onde sjelløse katteeiere! Mulig du bor langt f opp i gokk og trygt der, men der gjør de aller fleste ikke. Livet til katter blir redusert BETRAKTELIG av å sendes ut. Og livskvaliteten , enten tungtnente "hører"det eller ei. Vet du gir blanke f og vel i det. Anonymkode: a6bae...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå