livmor Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 (endret) Vesla mi er nesten 6 måneder og sliter voldsomt med hard mage. Hun spiser grøt til frokost og kvelds, litt frukt på dagen og resten morsmelk. Hun strever fælt med avføringen, og har tydelige plager før hun endelig får tømt seg. Helsesøster var det ingen hjelp i, jeg har forsøkt å spørre henne. Eneste som har virket så langt er vaksine, men kan ikke akkurat gi henne det hver uke heller, hehe! Er det noen her som har gitt laktulose til baby? Kan det gis til så små? Funket det? Bivirkninger? Endret 2. april 2016 av livmor
Frøken Smilla Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Jeg har! Jeg måtte gi min lille (mye!) laktulose allerede fra 3 måneder, og holdt på til han var nesten halvannet. Vi ga i samråd med lege, og jeg ville ikke ubetinget gitt uten å konferert med lege om dose etc. Vi måtte opp i langt over det som er "normale doser" for å få fart på sakene. Av bivirkninger merket vi ingen, men det er muligens fordi forstoppelsesplagene var større enn ev bivirkninger ville vært. Vet at en vanlig bivirkning ironisk nok kan være luft i magen og smerter knyttet til dette. I tillegg må laktulosebarn pusses tennene GODT på, da det er mye sukker i det (som ikke tas opp i kroppen, for øvrig).
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Vi har gitt det i samråd med legevakt og fastlege, det eneste som fungerte her. Brukte det hver dag i en lang periode, med noen forsøk innimellom på å trappe ned. Måtte trappe opp igjen flere ganger, før det stabiliserte seg rundt 1 år. Da hadde vi brukt lactulose hver dag i 7-8 mnd omtrent. Brukte minste dosering. Jeg ville tatt en tur til fastlegen for å utelukke årsaker som må behandles på annen måte. Melkeproteinallergi har vært en årsak her. Behandling har vært å kutte melkeprodukter og lactulose. Anonymkode: 220d2...83e
livmor Skrevet 2. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har gitt det i samråd med legevakt og fastlege, det eneste som fungerte her. Brukte det hver dag i en lang periode, med noen forsøk innimellom på å trappe ned. Måtte trappe opp igjen flere ganger, før det stabiliserte seg rundt 1 år. Da hadde vi brukt lactulose hver dag i 7-8 mnd omtrent. Brukte minste dosering. Jeg ville tatt en tur til fastlegen for å utelukke årsaker som må behandles på annen måte. Melkeproteinallergi har vært en årsak her. Behandling har vært å kutte melkeprodukter og lactulose. Anonymkode: 220d2...83e Tusen takk, begge to! Du med melkeproteinallergi, hadde babyen din andre symptomer på dette? Jenta mi virker frisk og rask utenom den trege magen. Veldig uvant, min første hadde aldri hard mage, og trengte hverken malt eller svisker eller noe som helst.
Frøken Smilla Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 1 time siden, livmor skrev: Tusen takk, begge to! Du med melkeproteinallergi, hadde babyen din andre symptomer på dette? Jenta mi virker frisk og rask utenom den trege magen. Veldig uvant, min første hadde aldri hard mage, og trengte hverken malt eller svisker eller noe som helst. Jeg svarer på dette, selv om min sønn ikke har det. For han var fullammet, og dermed tok det veldig lang tid før noen tenkte tanken "forstoppelse" om hans plager. Vi prøvde derfor det meste før Laktulosen. Vi fikk beskjed om å leve helt (fullstendig) melkefritt i to uker for å sjekke om det hjalp på magen. Han hadde ingen symptomer på noe som helst, annet enn tydelige magesmerter og svært sjelden og svært fast avføring. Dette bedret seg ikke selv etter to uker med totalt melkefritt kosthold på meg, og konklusjonen ble at da var det ikke allergi.
Penny1982 Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 Jeg har brukt både Lactulose og Microlax (mini klyster for å få ut "proppen") på mine to som begge har slitt med avføringen. Viktig at barnet drikker mye når det får Lactulose, for medikamentet tar opp væske fra tarmen for å gjøre passasjen lettere. Er enig i at maveproblemene bør tas opp med lege dersom du vil gi barnet noe, slik at dere kan ha en plan dersom minste dose ikke gir ønsket effekt, allergi osv. Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå