Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere venner? Jeg har en bestevenn men ikke mer en det. Jeg er i universitet men klassen min er bare 20 folk og ikke så mye min type. Det er så lett å si "bare snakk med folk, tren, osv.." men det er ikke så lett. Jeg er litt sjenert så det kan bli vanskelig men ja da..

Hvordan gjør dere det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Aucaman
Skrevet

Har møtt mange gjennom frivillig arbeid som var relevant til utdannelsen min. Fikk også mine første betalte, relevante jobber på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke så lett som å bare snakke med andre. Først og fremst må man finne en god arena for å danne nye bekjentskaper. Siden du går på universitetet er det muligens noen studentforeninger du kan være med i? Er det noe du interesserer deg for som du kan tenke deg å engasjere deg i? Det er lettere å danne nye bekjentskaper når man har noe til felles. :) Når man så har kommet i kontakt med disse personene må man jo også gjøre sitt for å gå over til å bli venner. Det er lett å bli "hei-hade"-venner som kun møtes i den settingen der dere traff hverandre. Her må initiativ nesten til. 

Det vanskeligste er vel likevel å finne en god møtearena. Har du noen forslag selv? 

Anonymkode: a6831...5bd

Skrevet

Det viktigste er felles interesser. Finn noe du liker å gjøre, og finn en gruppe som gjør det samme, der vil du garantert bli kjent med nye folk. Bare vær deg selv rundt disse folkene, vær den du har lyst til å være, og ikke minst, vær med de folkene du har lyst til å være med, ikke fordi de er kule, men fordi de får deg til å føle deg bra og de bringer fram det beste i deg. 

Det verste du kan gjøre er å bare sitte hjemme og gjøre ingenting, da vil du ikke få noen venner. Ta initiativ du også, du sier du er sjenert, men det er ingen unnskyldning, det kan forandres.

Hvis du trenger nye venner, bare si ifra, er alltid åpen for nye vennskap.

Skrevet
Den 1. april 2016 at 0.13, Aucaman skrev:

Har møtt mange gjennom frivillig arbeid som var relevant til utdannelsen min. Fikk også mine første betalte, relevante jobber på den måten.

Hva slags frivillige jobber var det? 

Gjest Aucaman
Skrevet
Et øyeblikk siden, himmeloghav skrev:

Hva slags frivillige jobber var det? 

Blir fort litt for utleverende om jeg går i detalj (liten, unik organisasjon), men basically forretningsutvikling fra et sosialt perspektiv. Altså rettet mot de som har falt utenfor på en eller annen måte. Mye rundt organisasjonen i tillegg i form av større og mindre prosjekter med andre organisasjoner, kommune og lokalt næringsliv.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Aucaman skrev:

Blir fort litt for utleverende om jeg går i detalj (liten, unik organisasjon), men basically forretningsutvikling fra et sosialt perspektiv. Altså rettet mot de som har falt utenfor på en eller annen måte. Mye rundt organisasjonen i tillegg i form av større og mindre prosjekter med andre organisasjoner, kommune og lokalt næringsliv.

Når jeg tenker frivillige jobber tenker jeg på røde kors, frelsesarmeen, kirkens bymisjon, mental helse, være støttekontakt, følge til legen, barnevakt o.l. Jeg skulle gjerne fått jobb via frivillig arbeid, men trodde dette var det de hadde å tilby. 

Anonymkode: 36987...e65

Gjest Aucaman
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker frivillige jobber tenker jeg på røde kors, frelsesarmeen, kirkens bymisjon, mental helse, være støttekontakt, følge til legen, barnevakt o.l. Jeg skulle gjerne fått jobb via frivillig arbeid, men trodde dette var det de hadde å tilby. 

Anonymkode: 36987...e65

Det er riktignok for en av disse typene organisasjoner, men siden den er såpass liten og unik har vi som jobber som frivillige fått mye ansvar. Jeg fant den litt tilfeldig (googlet organisasjoner i området basically) og sendte de en mail med hva jeg var interessert i å drive med. De første ukene gjorde jeg kun det jeg skrev i mailen (typ nyhetsbrev og pressemeldinger), men etterhvert ble ansvarsområdet mitt utvidet og jeg deltar nå i prosesser jeg aldri har tenkt på engang. 

Bare å ta en time på google og tenke litt utenfor boksen så finner man sikkert noe litt gøyere enn å stå på stand hos Røde Kors.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...