AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #1 Del Skrevet 1. april 2016 1) Har jeg noen skrivefeil (inkludert kommafeil) i de kommende setningene? Setter pris på tilbakemelding. Hei, hvordan går det? Gratulerer med dagen, Per! I går var det sol, men i dag regnet det. Det var en fin sommerdag i juni, vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. 2) Når og hvordan bruker man dette tegnet - ? Anonymkode: cfbee...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #2 Del Skrevet 1. april 2016 @Arabella! (som er førstedamen i KG-s Språkråd) Hjelp! Anonymkode: b0172...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 1. april 2016 #3 Del Skrevet 1. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Har jeg noen skrivefeil (inkludert kommafeil) i de kommende setningene? Setter pris på tilbakemelding. Hei, hvordan går det? Gratulerer med dagen, Per! I går var det sol, men i dag regnet det. Det var en fin sommerdag i juni, vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. Anonymkode: cfbee...9a0 De tre første er riktige. Den fjerde deler du med et komma, men den skal deles med et punktum siden det er to ulike setninger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 1. april 2016 #4 Del Skrevet 1. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1) Har jeg noen skrivefeil (inkludert kommafeil) i de kommende setningene? Setter pris på tilbakemelding. Hei, hvordan går det? Gratulerer med dagen, Per! I går var det sol, men i dag regnet det. Det var en fin sommerdag i juni, vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. 2) Når og hvordan bruker man dette tegnet - ? Anonymkode: cfbee...9a0 Ble litt vanskelig å markere i teksten. Jeg vet ikke hva du skal skrive. Skal du skrive en epost eller skal du skrive en historie? Jeg har markert en setning. Den setningen er for lang. En setning skal alltid være leservennlig. Den setningen er ikke det. Bytt ut kommaet med punktum. Spørsmålstegn skal kun brukes hvis du stiller et spørsmål/bruker spørreord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Del Skrevet 1. april 2016 Et øyeblikk siden, Testosteron skrev: De tre første er riktige. Den fjerde deler du med et komma, men den skal deles med et punktum siden det er to ulike setninger. (Jeg er ikke TS) Kan ikke setningen skrives slik?: Det var en fin sommerdag i juni, og vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. eller slik? Det var en fin sommerdag i juni; vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. Anonymkode: b0172...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 1. april 2016 #6 Del Skrevet 1. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: (Jeg er ikke TS) Kan ikke setningen skrives slik?: Det var en fin sommerdag i juni, og vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. eller slik? Det var en fin sommerdag i juni; vi hadde akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke da telefonen ringte. Anonymkode: b0172...f7e Jo. Det første alternativet ditt er fullt mulig å skrive, men ikke det andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #7 Del Skrevet 1. april 2016 3 minutter siden, Testosteron skrev: Jo. Det første alternativet ditt er fullt mulig å skrive, men ikke det andre. Ok Tusen takk for svar! Anonymkode: b0172...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #8 Del Skrevet 1. april 2016 55 minutter siden, Cartman skrev: Ble litt vanskelig å markere i teksten. Jeg vet ikke hva du skal skrive. Skal du skrive en epost eller skal du skrive en historie? Jeg har markert en setning. Den setningen er for lang. En setning skal alltid være leservennlig. Den setningen er ikke det. Bytt ut kommaet med punktum. Spørsmålstegn skal kun brukes hvis du stiller et spørsmål/bruker spørreord. Mente hvordan man bruker -, ikke ? Anonymkode: cfbee...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 1. april 2016 #9 Del Skrevet 1. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1) Har jeg noen skrivefeil (inkludert kommafeil) i de kommende setningene? Setter pris på tilbakemelding. Hei, hvordan går det? Ok Gratulerer med dagen, Per! OK I går var det sol, men i dag regnet det. OK Det var en fin sommerdag i juni. Vi hadde (her ville jeg brukt "var") akkurat kommet frem til sommerstedet og fått oss noe å drikke, da telefonen ringte. 2) Når og hvordan bruker man dette tegnet - ? Dette tegnet er en bindestrek først og fremst, men kan også brukes som tankestrek. På min pc er det ingen tast med tankestrek. Den er litt lengre enn en bindestrek. Når man bruker den som tankestrek, skal det være mellomrom på begge sider. Anonymkode: cfbee...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 2. april 2016 #10 Del Skrevet 2. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mente hvordan man bruker -, ikke ? Anonymkode: cfbee...9a0 Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #11 Del Skrevet 2. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mente hvordan man bruker -, ikke ? Anonymkode: cfbee...9a0 Du kan lese mer om bruk av tankestrek på Språkrådets sider: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Tankestrek/ Her kan du lese mer om bruk av bindestrek: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Bindestrek/ Anonymkode: bebde...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå