Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er noen gravide veganere her :) Jeg er selv vegetarianer, men ønsker å bli veganer. Jeg ønsker samtidig snart å få barn, og lurer derfor på erfaringer til andre.

Var det vanskelig å få i seg nok kalsium, jern, B12 osv? Tok dere ekstra blodprøver under graviditeten?

Hvilke holdninger ble dere møtt med av lege/jordmor/helsesøster?

:)

Anonymkode: 53742...148

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som det går bra til nå, men jeg har valgt å ta et gravidtilskudd pluss algeolje med Omega 3. Føler meg litt sikrere da. Kalsium er det vanskeligste synes jeg. Lager grønnkålsmoothie med soyamelk, spiser mye brokkoli og spinat etc. Frokost består f.eks av havregryn med mandelmelk (med kalsium), bær, hasselnøtter, valnøtter og frø.

Legen min har ikke sagt noe spesielt, men jeg har tatt ekstra blodprøver. Legen sa bare noe sånt som at jeg må passe spesielt på kalsium, jern og omega 3. Omega 3 tar jeg som sagt i form av algeolje, og kalsium er jeg nøye på. Er litt spent på jernnivåer siden jeg tidligere aldri har hatt jernmangel (jernnivåene mine gikk opp da jeg ble veggis), men har skjønt at jern er vanskelig som gravid. Har gått bra til nå. :)

Anonymkode: 94892...41b

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si det, men B12 har jeg tatt tilskudd av helt siden jeg ble veganer. B12 tilsettes i kraftforet til dyrene, så de som spiser kjøtt/drikker melk får det gjennom kjøttet. Mens vi må ta B12 direkte siden vi ikke spiser kjøtt/melkeprodukter.

AnonymBruker
Skrevet

Her gikk det ikke så bra. Prøvde veldig hardt, men jernlagrene og b12-nivået bare sank. Ikke noe problem før graviditeten. Ble til slutt nødt til å innføre egg og melk.

De siste ukene før fødsel måtte jeg inn på legekontoret annenhver dag for å få sprøyter med b12 og jern. Ikke veldig moro når man ee høygravid og ikke har bil.

Anonymkode: 2d007...273

Skrevet

Jeg fullførte ikke graviditeten, men det var veldig tungt den korte tiden det varte.

Var tilfeldigvis hos legen og tok dette opp i samme sleng, og han sa at det var ikke farlig for barnet, bare kjipt for meg.

Selv er jeg vant med de få næringsstoffene jeg har. Spiser verken kjøtt eller grønnsaker, og tilskudd er jeg dårlig på. Har alltid fungert bra i hverdagen, men ikke når jeg ble gravid.

Jeg var alltid utmattet. Måtte alltid ta en pause opp trappene til leiligheta mi, jeg klarte ikke å sminke meg om morgenen (det var for tungt å stå så lenge) og konsentrasjonen eksisterte ikke.

Legen sa at det var fordi fosteret tok ALT jeg hadde av næring i kroppen, sånn at det ikke var noe igjen til meg.

Så som jeg tolket det skal det gå bra med lillemann, men for din egen del bør du doble alt om du er vegetarianer. Tilskudd vil nok være et bra sjakktrekk.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gikk det ikke så bra. Prøvde veldig hardt, men jernlagrene og b12-nivået bare sank. Ikke noe problem før graviditeten. Ble til slutt nødt til å innføre egg og melk.

De siste ukene før fødsel måtte jeg inn på legekontoret annenhver dag for å få sprøyter med b12 og jern. Ikke veldig moro når man ee høygravid og ikke har bil.

Åh, så utrolig kjipt! Men helsa kommer først, sånn er det alltid. En kollega av meg (ikke veganer, men ikke så altfor storspist) har hatt samme problem som deg. Lurer på hvorfor det skjer med noen. Hvordan har det gått i etterkant, med amming osv? Legen min sa at det også kunne være litt tøft.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, så utrolig kjipt! Men helsa kommer først, sånn er det alltid. En kollega av meg (ikke veganer, men ikke så altfor storspist) har hatt samme problem som deg. Lurer på hvorfor det skjer med noen. Hvordan har det gått i etterkant, med amming osv? Legen min sa at det også kunne være litt tøft.

Er bare 3 uker siden fødsel så er litt usikker enda. Tar jerntilskudd og b12 tilskudd fortsatt, og føler vel i grunn at ammingen stjeler enda mer næring fra meg enn hva graviditeten. Så for min egen helses skyld så legger jeg mine egne kostholdsønsker på hylla neste halvår i hvertfall.

Baby reagerer også veldig dårlig på bl.a. grønne grønnsaker, soya, alt av bønner og erter, så jeg må rett og slett legge om kosthpldet helt for en periode. Er ikke aktuelt å gå over til mme for min egen skyld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til b12, jern, kalsium og d-vit, ville jeg også tenkt gjennom om jeg fikk i meg nok jod. 

Anonymkode: 581c9...d23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...