Gå til innhold

Lykkelig barnløs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i tvil om jeg vil ha barn, og kjenner mer og mer på at jeg faktisk trives uten barn. Jeg er 27 år gammel, og har tenkt på dette de siste par årene, etter å ha hatt lyst på barn fra jeg var ca 16-17 år. Etter en tid bestemte jeg meg for at ett barn holdt, og at jeg aldri ville ha mer enn ett barn, fordi flere barn innebærer mer bråk og arbeid, men nå tror jeg at jeg vil like livet bedre uten barn... 

Når jeg leser om andre frivillige barnløse leser jeg om kvinner som ikke liker barn, som ikke klarer å forholde seg til andre sine barn osv. Og det er her jeg har et "problem" - jeg elsker barn, har jobbet i barnehage i ca 10 år, er utdannet førskolelærer og trives bedre med små barn enn med de fleste voksne. Derfor blir jeg litt i stuss om jeg faktisk kan trives som frivillig barnløs, siden de fleste andre jeg leser om ikke liker eller trives sammen med barn... Jeg trives ikke sammen med eldre barn, ca 8-9 år oppover, men det tror jeg er fordi jeg ikke har erfaring med barn i den alderen.

Årsaken til at jeg har funnet ut at livet uten barn passer meg best, er at jeg fikk diagnosen bipolar 1 for et par år siden, og har vært veldig sårbar for stress, søvnmangel og ytre påvirkning. Jeg tror jeg kunne taklet en unge, men ikke mer. Og for ungen sin del tror jeg det beste er å la være. Bipolar lidelse er også den mest arvelige psykiske sykdommen. Jeg kjenner til enkelte familier der flere av barna og opptil flere av barnebarna har psykiske lidelser, og jeg tenker at jeg vil virkelig ikke oppfostre enn sånn familie. Jeg synes min egen diagnose er mitt personlige helvete, og vill ikke at mine eventuelle barn/barnebarn skal slite på samme måte senere i livet. 

Anonymkode: 8cb16...e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Og så glemte jeg spørsmålet. Er det andre som er /kjenner noen som er frivillig barnløse som faktisk liker barn/å være sammen med barn? Siden alle jeg ellers har hørt om mistrives sammen med barn, så lurer jeg på om det faktisk er mulig å være lykkelig frivillig barnløs samtidig som man liker barn, og ikke ser på livet med barn som noe helt forferdelig. 

Edit: Og der var jeg ikke anonym lenger. Er jeg som er ts.

Endret av Que_pasa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...