Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre når jeg har prøvd alt og babyen fortsatt nekter fast føde? Jeg kan jo ikke tvinge det i henne heller.. Går det greit at en 8 mnd gammel baby fullammes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd samme tingen om igjen? Istede for masse nytt? Hva er det han ikke liker? Konsistensen på grøt? Prøvd med og uten klumper? Vil han spise om han ser dere spiser? For eksempel brødbiter..

En 8mnd gammel baby bør vel ha noe mer, med tanke på for eksempel jern.. Men om din kost er jernrik, så går det kanskje. Spør Hs om det, for å være helt sikker. :) 

Anonymkode: 4dd73...b23

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd samme tingen om igjen? Istede for masse nytt? Hva er det han ikke liker? Konsistensen på grøt? Prøvd med og uten klumper? Vil han spise om han ser dere spiser? For eksempel brødbiter..

En 8mnd gammel baby bør vel ha noe mer, med tanke på for eksempel jern.. Men om din kost er jernrik, så går det kanskje. Spør Hs om det, for å være helt sikker. :) 

Anonymkode: 4dd73...b23

Hun liker ingenting! Prøvd flere grøttyper. Prøvde den samme hver dag i over en måned uten at hun begynte å like det. Med og uten klumper. Føler jeg har prøvd alt jeg kan tenke meg egentlig. Hun er håpløs med tygginga si og hver gang jeg har prøvd å la henne spise selv, så brekker hun seg lenge og får deretter vegring og skriker. Kanskje hun ligger litt bak i utviklinga..

Har snakke med HS, og skal tilbake dit til uka da rådene deres ikke har hjulpet. Føler situasjonen har blitt litt håpløs.

Skrevet

Har du prøvd fruktnett/ fruktsmokk? Vi brukte det til vår i starten for å venne til ulike smaker. Man kan ha både biter  og mos i smokken. I starten kokte jeg feks eple til mos og blandet i litt morsmelk, og så fikk han holde på med smokken selv. På denne måten får de ikke spist så mye, men de får smakt en del. Google safe baby feeder, så ser du hvordan de ser ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Fullamm i vei. WHO anbefaler 2 år, så det er jo uansett ikke noe problem så lenge barnet får i seg nok næring. Jeg fullammet i 7 måneder og etter det fikk han litt grøt i ny og ne. Interessen var ikke så veldig stor, så den kampen tok jeg ikke når pupp er godt nok det også. Litt smoothie gikk greit noen ganger, så da fikk han nok grønnsaker. 3 måneder etterpå var pupp uaktuelt og han smakte på alt. Noen ganger er det greit å gå i barnets tempo, og ikke følge alle råd (som varierer månedlig).

Ps. Nei barnet mitt ble ikke kresent, slik alle sa ville skje om jeg ikke ga fast føde innen da og da. 

Anonymkode: e3980...7d1

Skrevet

Jeg hadde fortsatt å amme hvis maten vare skaper mer negativitet og dårlig stemning enn omvendt. Så prøvd igjen om et par uker. 

Dersom du er fast bestemt på å ville innføre fast føde, bør du først kutte nattammingen. (Hvis hun fullammet regner jeg med du må amme om natten). Da vil hun naturlig bli mye mer sulten på dagen og kanskje kan "overtales" til å smake på mer... 

Skrevet

Takk for svar. Har ikke prøvd fruktnett, men det var en god ide, så skal prøve det.

Jeg tror hun får i seg nok næring, men har hørt av andre at de synes hun har blitt tynnere, som gjorde meg litt redd. Har ganske mye melk og det skjer ofte at hun gulper litt. 

Nattamming skulle jeg gjerne ha kuttet ut, men hun vil ha annenhver time hele natta. Det er ikke mulig å få henne til å sove uten for hun virker ordentlig sulten. 

AnonymBruker
Skrevet

WHO anbefaler full amming i SEKS MÅNEDER ikke 2 år.  Det kan være at konsistensen er alt for tykk.  Egentlig bør du pumpe litt melk og blande grøten eller most frukts/grønnsaker med melk slik at det er litt mer flytende (men ikke skikkelig rennende).  Da får hun tid å bli vant til smaken overfor konsistensen.  Etterhvert kan du begynne å ha ting litt mer tykk. 

Men et par ting.  Først og fremst har morsmelk mer fett en frukt osv, så amming gir henne det hun trenger.  Hvis hun har begynt å krabbe og er litt mer aktiv kan være årsaken til at hun har blitt tynnere.  Hvor ofte ammer hun på dagen? 

Men nattamming hver 1 1/2 timer, dette må være slitsomt.  Mulig det er mer at hun assosiere soving med amming, og kan være grunn at hun ikke gir seg før du må amme henne.  Sover hun med engang hun får pupp eller spiser hun skikkelig hver gang hun våkner? 

Anonymkode: b17eb...72e

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

WHO anbefaler full amming i SEKS MÅNEDER ikke 2 år.  Det kan være at konsistensen er alt for tykk.  Egentlig bør du pumpe litt melk og blande grøten eller most frukts/grønnsaker med melk slik at det er litt mer flytende (men ikke skikkelig rennende).  Da får hun tid å bli vant til smaken overfor konsistensen.  Etterhvert kan du begynne å ha ting litt mer tykk. 

Men et par ting.  Først og fremst har morsmelk mer fett en frukt osv, så amming gir henne det hun trenger.  Hvis hun har begynt å krabbe og er litt mer aktiv kan være årsaken til at hun har blitt tynnere.  Hvor ofte ammer hun på dagen? 

Men nattamming hver 1 1/2 timer, dette må være slitsomt.  Mulig det er mer at hun assosiere soving med amming, og kan være grunn at hun ikke gir seg før du må amme henne.  Sover hun med engang hun får pupp eller spiser hun skikkelig hver gang hun våkner? 

Jeg ammer like ofte om dagen. Stort sett annenhver time, noen ganger oftere. Hun er forkjøla nå og har derfor villet ha hver time ca. den siste uka. På natta er det noen ganger nok og kun få puppen i munnen, så sovner hun igjen, mens andre ganger må hun ha et ordentlig måltid. Går litt opp og ned.

Har prøvd å blande morsmelk i, men har ikke funket det heller. Med en gang hun ser skjeen, eller smoothien eller annet, så snur hun hodet vekk og klager. Hun vet hva det er og vil ikke ha..

Skrevet

Hva om du ikke er hjemme? Hvis pappa (gitt at han er i bildet) overtar og puppen er utilgjengelig? Vil hun reagere annerledes da?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ulrikke skrev:

Hva om du ikke er hjemme? Hvis pappa (gitt at han er i bildet) overtar og puppen er utilgjengelig? Vil hun reagere annerledes da?

Jeg kan ikke være borte fra henne, uansett. Hun skriker bare jeg går på do uansett hvem som holder henne. Skikkelig mammadalt.. Kan hende det er min egen skyld, men vet ikke hva jeg har gjort feil egentlig

Skrevet
3 timer siden, M1988 skrev:

Jeg kan ikke være borte fra henne, uansett. Hun skriker bare jeg går på do uansett hvem som holder henne. Skikkelig mammadalt.. Kan hende det er min egen skyld, men vet ikke hva jeg har gjort feil egentlig

Jeg skjønner jo at det ikke er så lett i praksis, men jeg tror allikevel du er nødt til å gjennomføre.... Dersom den som er sammen med henne er en hun kjenner godt og er trygg på, lider hun ingen nød selv om det høres sånn ut....

Jeg tror det er slitsomt for både deg å henne at hun skal fullammes i en alder av 8 mnd, hun blir jo ikke skikkelig mett....

Skadelig er det muligens ikke, men ikke heldig heller, om du skjønner hva jeg mener ;)

• Liker 3
Skrevet
Den 2. april 2016 at 19.24, AnonymBruker skrev:

Fullamm i vei. WHO anbefaler 2 år, så det er jo uansett ikke noe problem så lenge barnet får i seg nok næring. Jeg fullammet i 7 måneder og etter det fikk han litt grøt i ny og ne. Interessen var ikke så veldig stor, så den kampen tok jeg ikke når pupp er godt nok det også. Litt smoothie gikk greit noen ganger, så da fikk han nok grønnsaker. 3 måneder etterpå var pupp uaktuelt og han smakte på alt. Noen ganger er det greit å gå i barnets tempo, og ikke følge alle råd (som varierer månedlig).

Ps. Nei barnet mitt ble ikke kresent, slik alle sa ville skje om jeg ikke ga fast føde innen da og da. 

Anonymkode: e3980...7d1

WHO anbefaler ikke å fullamme i to år, kun seks måneder. Etter det trenger barn annen mat for å, blant annet, få nok jern. 

• Liker 3
Skrevet

Babyen min skriker hvis jeg er i huset/rommet, da vil han til meg. Men når han VET jeg er borte, da er han blid og rolig. Kanskje prøve å gjøre henne forsiktig vant med at du er borte, f.eks. at du tar deg en kort tur til butikken mens noen passer henne? Men kanskje 8 mnd er en vanskelig tid, da har jo mange en fase med seperasjonsangst. 

Tar hun flaske? Hvis hun gjør det, kanskje du kan blande morsmelk og litt grøtpulver slik at det fortsatt er såpass tyntflytende at hun drikke? Eller prøve å venne henne til MME slik at hun tåler andre smaker enn morsmelk? Eller er det full nekt da også? 

Livet ble brått enklere ta småtten begynte med grøt og annen fastføde, er jo tungt å vite at du alltid må være tilgjengelig med pupp. Håper du finner ut av dette :-) Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Mye rart ute og gå her...

Barnet ditt har det HELT fint på den melken, det er verre med mas og stress. Det kveler alt. Om du er flink og spiser næringsrik vil dette med fast føde komme av seg selv etterhvert. Jeg kjenner MANGE mødre som har ammet utelukkende i lang tid, noen barn har ikke vært intr i mat før halvannet års alder (disse har dog vært hjemme med mor lenge), og de klarer seg. Så du skal ikke bekymre deg for næringsopptaket hennes. Seriøst.

Men å ikke få gå på do i fred kan være slitsomt, forståelig. Likevel - her må du bare se an deg og ungen din. Jeg har alltid tatt med barna inn på do, hatt de på magen og rygg mens jeg lager mat på kjøkkenet. Jeg har aldri vært opptatt av å LÆRE dem å være fra meg, det kommer tidsnok uansett, men de gangene jeg har gjort andre ting, eller ønsket å teffe venninner en kveld eller trene en ettermiddag har jeg vært veldig klar på at pappa er like bra. Han er god å trøste og gir trygghet og nærhet han og. Barneskrik er like mye sinne som sorg.

Det kommer noen kneiker kiddo ikke blir veldig blid for at du overlater ansvaret til pappaen et kvarter eller en time, men pappaer KAN trøste og roe! Veldig mange får ikke sjansen ser jeg. Har ei venninne som ikke lar pappaen trøste når barnet faller og slår seg... Barnet vil naturligvis aldri ha trøst av pappaen heller 🙄 klart et barn som har bodd på mamma 8 mnd blir sur når hun drar! Men man lar jo ikke barnet bli igjen alene :)

Men babyen din er fortsatt liten, 8 mnd av er helt liv er ikke mye. Dessuten har barnet vært mindre ute av magen enn det har ligget der :) mye skal oppleves og læres. Det viktigste er å minne deg selv på at det går helt fint, og du har god tid. Til både fast føde og alenetid og alt hva som er.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, M1988 skrev:

Hva skjer når pappa skal ta henne da?  Ellers får han aldri lov å ha kontakt med henne uten at du er tilstede?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, duplexx skrev:

Mye rart ute og gå her...

Barnet ditt har det HELT fint på den melken, det er verre med mas og stress. Det kveler alt. Om du er flink og spiser næringsrik vil dette med fast føde komme av seg selv etterhvert. Jeg kjenner MANGE mødre som har ammet utelukkende i lang tid, noen barn har ikke vært intr i mat før halvannet års alder (disse har dog vært hjemme med mor lenge), og de klarer seg. Så du skal ikke bekymre deg for næringsopptaket hennes. Seriøst.

Et barn på 8 mnd. får ikke i seg nok jern og b12 ved fullamming, det er jo en grunn til at man anbefaler fullamming til 6 mnd. og tilvenning av mat etter det.

Anonymkode: 3194f...126

• Liker 2
Skrevet

Hei. Tusen takk for svar. Barnefaren og jeg er ikke sammen. Han ser henne kun en helg i måneden, så det er ikke lett å la han ta noe særig med ansvar. Han vil ikke dette selv heller. Men min mor er mye med oss, så prøver å la jenta mi være mer med henne. Lurer meg en tur til butikken i ny og ned og det begynner å gå bedre og bedre, men når hun ser meg igjen skriker hun og skal ha pupp med en gang, selvom hun fikk rett før jeg dro 45 min før...

Hun tar ikke flaske og liker ikke mme. Hun liker vann faktisk, men ingenting annet, og vannet skal gis fra min drikkeflaske, ikke hennes! Hun vrir hue vekk om jeg tilbyr flaska eller koppen hennes. Så jeg tar en imsdalflaske med tut og heller i munnen hennes, da vil hun bare ha mer og mer! Men jeg klarer ikke dette trikset med mme, grøt, eller smoothie... Full nekt uansett hva jeg prøver.

Godt å høre at flere av dere mener det er greit at det er sånn, for jeg klarer rett og slett ikke få henne til å spise noe særlig annet enn pupp. Og jeg prøver alt jeg kan hver dag og kaster masse mat.. Hver gang hun spiser pupp, insisterer hun på å klore meg i puppen mens hun drikker og det gjør vondt! Om jeg holder hånda hennes skriker hun. Så jeg er selv veldig klar for å slutte med pupp, hvertfall kutte betydelig ned.

Ja, må ta med vesla på do. Hun ligger da på dyna si på gulvet :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 8 mnd. får ikke i seg nok jern og b12 ved fullamming, det er jo en grunn til at man anbefaler fullamming til 6 mnd. og tilvenning av mat etter det.

Men hva gjør man om hun nekter? Min nekter ordentlig og får vegring om jeg tvinger. Ikke spøk, hun presser igjen munnen og snur hue vekk og hikstegråter om jeg da  fortsetter å prøve. Prøvd hver eneste dag, mange ganger om dagen siden hun runda 6 mnd. Helsesøster ga råd og ingen av rådene har funka. Har time igjen til uka, men begynner å miste motet.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, M1988 skrev:

Men hva gjør man om hun nekter? Min nekter ordentlig og får vegring om jeg tvinger. Ikke spøk, hun presser igjen munnen og snur hue vekk og hikstegråter om jeg da  fortsetter å prøve. Prøvd hver eneste dag, mange ganger om dagen siden hun runda 6 mnd. Helsesøster ga råd og ingen av rådene har funka. Har time igjen til uka, men begynner å miste motet.

Dumt å spørre, men har du prøvd å la henne spise selv? Legg litt mat på fatet hennes når du uansett skal spise frokst/lunsj/middag/kvelds, noe myk som er lett å tygge selvfølgelig, kanskje hun fatter interesse... Og sånne smukker med netting er lure for å venne dem til smak, det blir kanskje letter å få i henne noe hvis hun allerede liker smaken. Kanskje du kan be helsesøster eller legen din om å sette deg i kontakt med noen som virkelig har peiling på små barn og mat-nekt. Hvis man ikke får i dem noe annet enn melk må de få kosttilskudd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...