AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Irriterende hver gang noen legger ut en oppskrift. Eks.Lemoncurd eller sjokoladepudding , jordbærcurd. Hvorfor skriver dere ikke sitrongress, sjokoladekrem? Må dere ta etter alt som blir sagt på hippe tvprogram? Skal dere først bruke utenlandske ord, så bruk hele ordet. Gir da ingen mening å skrive halve ordet på norsk. Hva er galt med sjokoladekrem? Kaken blir ikke mer spennende eller bedre med utenlandske navn. Anonymkode: dc097...3ba
Pawn Hearts Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 (endret) Hva er galt med sjokoladepudding? Edit: Og lemon curd er ikke sitrongress. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Endret 1. april 2016 av Pawn Hearts 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Beklager, sitter i et støyende miljø. Og ordboken vil ikke alltid. Det skulle være sjokoladekrem og sitronkrem Anonymkode: dc097...3ba 1
Puny Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beklager, sitter i et støyende miljø. Og ordboken vil ikke alltid. Det skulle være sjokoladekrem og sitronkrem Anonymkode: dc097...3ba Waaa! Opprettet akkurat en tråd om dette. Lemon curd er altså sitronkrem? Hvor får man kjøpt det?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 9 minutter siden, Puny skrev: Waaa! Opprettet akkurat en tråd om dette. Lemon curd er altså sitronkrem? Hvor får man kjøpt det? Det lager du selv. Anonymkode: dc097...3ba
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Jeg er helt enig i hovedpoenget ditt, men akkurat curd synes jeg er innenfor. Sitronkrem kan være mange forskjellige typer kremer med sitron i, men lemon curd er en spesiell type sitronkrem som vi ikke har noe entydig norsk navn på. Og vi har vel heller ikke noe norsk navn som erstatter curd i andre sammenhenger, slik at vi øyeblikkelig skjønner hvilken type krem det er snakk om? Altså, lemon curd er alltid sitronkrem, men sitronkrem er ikke alltid lemon curd. Anonymkode: 45c8e...48d 3
Pawn Hearts Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Ha, ha. Jeg skjønte det plutselig selv. Sitrongress har ingenting med saken å gjøre. Godt å vite, og jeg er helt enig. Å oversette "curd" med "pudding" er jo også helt misvisende. 1
Puny Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det lager du selv. Anonymkode: dc097...3ba Så man får det ikke på glass i Norge? Det står 'på glass' i står oppskriften min...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 2 minutter siden, Puny skrev: Så man får det ikke på glass i Norge? Det står 'på glass' i står oppskriften min... Jo da. Jeg har svart på den andre tråden din. Anonymkode: 45c8e...48d
minsinn Skrevet 1. april 2016 #10 Skrevet 1. april 2016 og sjokoladepudding er ikke sjokoladekrem. Sjokoladepuddingen ser slik ut (med oppskrift): http://www.detsoteliv.no/oppskrift/sjokoladepudding-de-luxe, og er en god, gammeldags dessert. Sjokoladekremen kan se slik ut: http://www.klikk.no/mat/sjokolade/article741241.ece, og brukes for eksempel som kakefyll/pynt, på cup-cakes eller hvor man nå måtte synes at den passer.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #11 Skrevet 1. april 2016 Kaken blir faktisk mer spennende med utenlandsk navn, sånn er det bare Norske navn på ting eller bare norsk mat er no dritt sammenlignet med resten av verden. Se deg rundt i norge, hvor finne du norsk mat når du skal ut å spise? 1/20 spisersteder kansje, så dårlig er norsk mat. Truestory brahhh Anonymkode: 4ff8f...55c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #12 Skrevet 1. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i hovedpoenget ditt, men akkurat curd synes jeg er innenfor. Sitronkrem kan være mange forskjellige typer kremer med sitron i, men lemon curd er en spesiell type sitronkrem som vi ikke har noe entydig norsk navn på. Og vi har vel heller ikke noe norsk navn som erstatter curd i andre sammenhenger, slik at vi øyeblikkelig skjønner hvilken type krem det er snakk om? Altså, lemon curd er alltid sitronkrem, men sitronkrem er ikke alltid lemon curd. Anonymkode: 45c8e...48d Hvilke ord brukte vi før? Anonymkode: dc097...3ba
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #13 Skrevet 1. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke ord brukte vi før? Anonymkode: dc097...3ba Før hva da? Jeg har kjent til lemon curd siden midten av åttitallet, da naboen hadde det med fra England. Den eneste andre oversettelsen jeg har hørt på det er sitronsmør, og det er vel heller ikke spesielt entydig. Sitronsmør kan jo like gjerne bety noe som serveres til fisk. (Og alternativet "sitronkoagulat" høres ikke spesielt delikat ut, spør du meg.) Anonymkode: 45c8e...48d 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #14 Skrevet 1. april 2016 Hva er forskjellen på sjokoladekrem og sjokoladekrem. Jeg ser på bakeprogram og ser de bruker ordet omhverandre. Anonymkode: dc097...3ba
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #15 Skrevet 1. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på sjokoladekrem og sjokoladekrem. Jeg ser på bakeprogram og ser de bruker ordet omhverandre. Anonymkode: dc097...3ba ? Anonymkode: 296d4...586 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 56 minutter siden, Puny skrev: Så man får det ikke på glass i Norge? Det står 'på glass' i står oppskriften min... Jeg så lemon curd på glass på min lokale Meny-butikk her om dagen, så det kan kjøpes. Men man må kanskje på en litt mer velassortert butikk. Anonymkode: af7c1...c2b 1
Puny Skrevet 1. april 2016 #17 Skrevet 1. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så lemon curd på glass på min lokale Meny-butikk her om dagen, så det kan kjøpes. Men man må kanskje på en litt mer velassortert butikk. Anonymkode: af7c1...c2b Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #18 Skrevet 1. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kaken blir faktisk mer spennende med utenlandsk navn, sånn er det bare Norske navn på ting eller bare norsk mat er no dritt sammenlignet med resten av verden. Se deg rundt i norge, hvor finne du norsk mat når du skal ut å spise? 1/20 spisersteder kansje, så dårlig er norsk mat. Truestory brahhh Anonymkode: 4ff8f...55c Det er sant ja. Ingen spiser vel muffins noe mer, alle spiser cupcakes. Anonymkode: 03e54...d5c
applestories Skrevet 1. april 2016 #20 Skrevet 1. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant ja. Ingen spiser vel muffins noe mer, alle spiser cupcakes. Anonymkode: 03e54...d5c Muffins blir cupcakes når du smører en halvliter pastellfarget krem på toppen... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå