Gå til innhold

Forb*!!* katter!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kattemams

Kjøpte lekker ny sovesofa som jeg har ønsket meg lenge. Venta de sedvanlige 3-4 ukene før den endelig kom på plass. Den sto der og var "berre lækker" i omtrent to dager og mine to puseprinsesser krøllet seg sammen i hvert sitt hjørne som klipt ut av et interiørblad.

Nå har den stått en drøy uke og det blir stadig fler lange utdratte tråder fra armlenet for hver dag som går. :evil: De forb*!!* sære kattene klorer løs på den i tide og utide. Jeg brøler NEEEI!, slenger meg frem etter spruteflasken for å gi dem en kaldsprut samtidig som nok en tråd blir dratt ut. Kjenner at jeg HATER dem intenst og går mot telefonen for å ringe omplassering av katter.

Før jeg kommer så langt stryker noe myk og loddent seg mot benet mitt, to store grønne øyne titter opp på meg og hun maler og vil ha kos. Da smelter pusemamsen tvert, plukker henne opp og har tapt igjen...

Prinsessene mine er godt voksne og vet inderlig vel at møbler ikke er klorebrett. De har et stort klatrestativ som jeg tid om annen spruter Catnip på for å gjøre mer attraktivt. Jeg klipper klørne deres jevnlig. Hva i all verden mer kan jeg gjøre for at de skal holde seg unna møblene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det høres ut som de har fått lov til å ligge i sofaen før siden de legger seg der nå. Stemmer det? I så fall er det ikke rart at de legger seg der. Det beste trikset er vel å være konsekvent hver gang. Bruk sprayflaske - det er mest effektivt. Ikke rop og hyl, det gjør katter nervøse og skaper en asosial atferd. Forøvrig kan du jo sjekke om det er noen luktkuler du kan legge ut som gjør at kattene ikke legger seg der.

Lykke til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De får lov å ligge i sofaer og stoler og det kan de fortsette med, det er den sørens kloringa jeg ikke vil ha noe av! Men det er kanskje en sammenheng der? At de klorer for å markere "soveplassene" sine eller noe?

Da har jeg virkelig et problem for jeg kan ikke begynne å nekte de å ligge i sofa og stoler nå når de alltid har fått lov til det før vel? Gamle damene kommer jo til å bli helt forvirret om jeg plutselig forandrer reglene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får lov å ligge i sofaer og stoler og det kan de fortsette med, det er den sørens kloringa jeg ikke vil ha noe av! Men det er kanskje en sammenheng der? At de klorer for å markere "soveplassene" sine eller noe?

Da har jeg virkelig et problem for jeg kan ikke begynne å nekte de å ligge i sofa og stoler nå når de alltid har fått lov til det før vel? Gamle damene kommer jo til å bli helt forvirret om jeg plutselig forandrer reglene nå...

Har du klorebrett i huset? Jeg har lest en plass at hvis katten klorer på noe den ikke skal klore på så skal man ta katten til klorebrettet og vise den hvor den kan klore. Dette er jeg ikke peronlig prøvd, men jeg antar at det er en stor jobb. Man må da være konsekvent og alltid parat til å handle der og da. Kan det være at katten må klippe neglene oftere?

Vil igjen bare si at spruteflaske er det mest effektive "våpnet" mot uønsket atferd i forhold til de erfaringene jeg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs! Dersom du klipper klørne til katten kan det gjøre at de kvesser klørne mere, for å få dem skarpe igjen, så det kan være med på å forverre problemet.

Vannflaske er effektivt på de fleste katter, men noen virker det ikke på. Det kan være mest effektivt å holde kattene unna sofaen, og bare la dem sove i møbler du ikke er så redd for. Katter blir aldri for gamle til å lære nye regler, så det er bare å være konsekvent. Det kan også være effektivt å ikke rope, men bare konsekvent sprute hver gang de klorer, og sørg for at de blir skikkelig våte. Ikke la dem være alene i stua, så de får mulighet til å klore uten å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips! Får ta et planleggingsmøte med samboern i kveld om operasjon katter-bort-fra-ny-sofa slik at vi er samkjørt og passer på begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bhsiltsk

Jeg tror jeg ville prøvd å legge noe over armlenet som ikke gjør det særlig virkningsfullt å kvesse klørne sine der. F.eks et teppe som blir dratt ned når de kvesser seg. Katten vår har aldri kvesst klørne sine på sofaen, og han får lov å ligge der. Vi har hatt klorestativ som vi lagde av gammelt gulvteppe og noen fjøler, og dette har han brukt svært flittig. Har faktisk aldri brukt noe annet enn den som vi har sett. Vi har heller ingen mystiske lange tråder som stikker ut av sofaen.

Jeg ville hvertfall forsøkt å legge noe over armlenet i en periode, for å lære kattene av med å ligge i sofaen ser jeg på som en nærmest umulig oppgave. En hund kan alltids lære det, men en katt?

Mvh

Leyla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...