Gå til innhold

Avfetting + klor = booom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tom flaske med avfetting til bilvask, som det står "ph 10,5" på. Den flasken vil jeg gjerne gjenbruke til å ha klorspray i. Må jeg passe meg for kemien og vaske denne flasken litt ekstra godt, eller går det helt fint å helle basisk klor opp i den sure flaska?

Anonymkode: 8e040...6be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blanding av kjemikalier kan utvikle gass, så vill vært forsiktig der.

Anonymkode: 90e61...a34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det er liksom det jeg spør etter. :)

• Liker 2
Skrevet

Klor på sprayflaske er jeg meget skeptisk til, og å blande kjemikalier er jeg enda mer skeptisk til. Men, hvis du absolutt vil, så vask den tomme flasken meget grundig. Men, kjøp helst ei helt ny flaske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klor skal være i den flasken den kommer i. Ingen andre kjemikalieflasker. De andre plastflaskene kan gå lekk....

Anonymkode: 05ffa...19b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye "kan" og "kanskje" her... ingen som VET? Jeg hadde liksom et håp om at det er noen her som har litt peil på kjemi.

Skrevet

Hvis jeg børster støv av gamle kjemikunnskaper - som kan være noe rustne, vil jeg si:

For det første er en væske med pH 10,5 er en base (ikke en syre som har pH under 7), så flasken du vil bruke er basisk som vel også klorin er.

Klorin og salmiakk er jo virkelig en no-go blanding, siden det danner kloramin som er giftig/irriterende, og de er begge basiske. (og har da ikke med syre-base-blanding å gjøre, men en redoksreaksjon, tror jeg heller). Jeg tror klorin reager tilsvarende med urea-forbindelser.

Ut fra dette, og hva kjemilæreren min formante om å ikke blande ting du ikke vet hva er, ville ikke jeg tatt sjansen på å helle klorin på en flaske som har inneholdt et ikke identifiserbart basisk avfettingsmiddel...For selv om du sikkert kan skylle flasken godt nok, er det sikkert vanskelig å skylle spraydysen tilstrekkelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, ca.passe skrev:

Hvis jeg børster støv av gamle kjemikunnskaper - som kan være noe rustne, vil jeg si:

For det første er en væske med pH 10,5 er en base (ikke en syre som har pH under 7), så flasken du vil bruke er basisk som vel også klorin er.

Klorin og salmiakk er jo virkelig en no-go blanding, siden det danner kloramin som er giftig/irriterende, og de er begge basiske. (og har da ikke med syre-base-blanding å gjøre, men en redoksreaksjon, tror jeg heller). Jeg tror klorin reager tilsvarende med urea-forbindelser.

Ut fra dette, og hva kjemilæreren min formante om å ikke blande ting du ikke vet hva er, ville ikke jeg tatt sjansen på å helle klorin på en flaske som har inneholdt et ikke identifiserbart basisk avfettingsmiddel...For selv om du sikkert kan skylle flasken godt nok, er det sikkert vanskelig å skylle spraydysen tilstrekkelig.

Tusen takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...