AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 hente inn eksterne feks psykolog for vurdering av barn, uten at foreldrene vet om det? Anonymkode: a149e...cb0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: hente inn eksterne feks psykolog for vurdering av barn, uten at foreldrene vet om det? Anonymkode: a149e...cb0 Nei. Anonymkode: a3e80...53c 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Du spør om de kan ta inn eksterne for vurdering uten at foreldrene vet det. De kan få PPT til å observere uten at foreldrene vet det hvis det er spesielle omstendigheter. MEN, i de aller fleste tilfeller samarbeider bhg med foreldrene. De fleste bhg har jevnlige møter med PPT hvor man tar opp ulike ting som problemstillinger, utfordringer, situasjoner, case osv. PPT har taushetsplikt. Representanten fra PPT kan godt være psykolog og gå inn og observere, men igjen, jeg har kun en eneste gang på 20 år vært med på at vi har observert uten at foreldrene har vært informert (det var da veldig god grunn for det). Anonymkode: d9cc7...bb4 3
Pinkee Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Jeg innbiller meg at de kan gjøre det i samarbeid med barnevernet. Ved mistanke om at foreldrene ikke er skikket. Men, dette er bare noe jeg langt bak i hodet, tror eg har hørt om engang, sikkert for lenge siden
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Nei, overhode IKKE LOV. Anonymkode: d8b9c...5de 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 7 timer siden, Pinkee skrev: Jeg innbiller meg at de kan gjøre det i samarbeid med barnevernet. Ved mistanke om at foreldrene ikke er skikket. Men, dette er bare noe jeg langt bak i hodet, tror eg har hørt om engang, sikkert for lenge siden Ja det kan de. Nekter foreldre å blande barnet sitt inn i noe som helst med PPT når barnehage/skole mener det trengs, blir det sak hos barnevernet. Og da må ungen I HVERTFALL observeres. Anonymkode: 93ece...f63 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 Ja. Det er et tilbud hos PPT som heter Lavterskel. Det kommer da en spesialpedagog inn og observerer situasjoner som personalet synes er vanskelig og veileder dem. Dette betyr ikke at det er noe gale med barna, tvert i mot. Handler om at voksene bare må åpne øynene og se barnet. Her har de fokus på hva de voksne i barnehagen kan gjøre. Ikke noe annet. Ikke om språket er dårlig eller det er uaggerende adferd eller enn hva det skulle være, handler om at barnet/barna skal ha en best mulig hverdag. Det som funket for denne barnehagen for et år siden, fungerer nødvendigvis ikke på akkurat denne barnegruppen og det må kanskje bare personalet se. Det er ikke noe videre oppfølging på barnet, men personalet får et vist antall timer hvor de får veiledning og spesialpedagog observerer. Det er så de voksne kan bli bedre. De fleste barnehager er åpne om dette etter min erfaring, men det finnes også unntak. Dette er likevel et tilbud som barnehagen som oftest velger og informere om. Anonymkode: 4fa3b...20f 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #8 Skrevet 7. april 2016 Det over er feil. Ved lavterskel skal forledre informeres og det skal foreligge samtykke. Barnehager skal alltid være åpen for hjelpetiltak, det bør faktisk stå i årsplanen. Ped leder. Anonymkode: d8b9c...5de 2
Sulosi Skrevet 7. april 2016 #9 Skrevet 7. april 2016 Mulig det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Vi har fått beskjed om at foreldre bør informeres men at de kan se på barn uten samtykke fra foreldre. Og det at bhg skal være åpne for tiltak fra PPT er jeg helt enig I men, jeg har en styrer som ikke er enig ergo PPT har ikke fått en eneste henvendelse fra oss på...10 år Jeg presser og presser på men nei dette skal vi klare uten hjelp. Det er visst ett nederlag å få PPT på banen. Vel, for meg er det uhørt at barn ikke får hjelp fra PPT når de har behov for det. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #10 Skrevet 7. april 2016 10 minutter siden, Sulosi skrev: Mulig det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Vi har fått beskjed om at foreldre bør informeres men at de kan se på barn uten samtykke fra foreldre. Og det at bhg skal være åpne for tiltak fra PPT er jeg helt enig I men, jeg har en styrer som ikke er enig ergo PPT har ikke fått en eneste henvendelse fra oss på...10 år Jeg presser og presser på men nei dette skal vi klare uten hjelp. Det er visst ett nederlag å få PPT på banen. Vel, for meg er det uhørt at barn ikke får hjelp fra PPT når de har behov for det. Det er nedfellt i lov at barnehagen skal gi hjelp til barn som trenger ekstra, uansett hvor flink en er så vil jeg påstå at de fleste av oss kan trenge hjelp utefra. Pedagogisk fagsenter er gull verdt. Hvilken styrer er det som har slike holdninger? ppt må jo reagere når det aldri kommer en eneste henvendelse derfra. Ikke minst barna,hva med dem? det er alltid noen som trenger ekstra. Anonymkode: d8b9c...5de
Lykkehjerte Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 9 timer siden, Sulosi skrev: Mulig det er litt forskjellig fra kommune til kommue. Vi har fått beskjed om at foreldre bør informeres men at de kan se på barn uten samtykke fra foreldre. Og det at bhg skal være åpne for tiltak fra PPT er jeg helt enig I men, jeg har en styrer som ikke er enig ergo PPT har ikke fått en eneste henvendelse fra oss på...10 år Jeg presser og presser på men nei dette skal vi klare uten hjelp. Det er visst ett nederlag å få PPT på banen. Vel, for meg er det uhørt at barn ikke får hjelp fra PPT når de har behov for det. Ppt er jo spes på sine områder, og er en grunn til at de finnes og at tverrfaglig samarbeid er bra! Helt enig med deg her,Sulosi, og tenker at her bør profesjonskampen legges til side og la barnets beste være i fokus! Og til ts, det er vel vanlig å informere foreldre dersom barnet deres skal observeres, også om det kommer inn noen som skal observere hele gruppen. Vet ikke om samtykke er nødvendig, men høres jo ut som en naturlig del av opplegget, via kommunikasjonen mellom barnehage og hjem, dersom det er behov for at ppt skal kobles inn?
Sulosi Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 Den Thursday, April 07, 2016 at 1.11, AnonymBruker skrev: Det er nedfellt i lov at barnehagen skal gi hjelp til barn som trenger ekstra, uansett hvor flink en er så vil jeg påstå at de fleste av oss kan trenge hjelp utefra. Pedagogisk fagsenter er gull verdt. Hvilken styrer er det som har slike holdninger? ppt må jo reagere når det aldri kommer en eneste henvendelse derfra. Ikke minst barna,hva med dem? det er alltid noen som trenger ekstra. Anonymkode: d8b9c...5de Den styreren er ikke en jeg har mye respekt for om du skjønner. Vi klør oss I hue ofte og lurer på hvordan hun slapp gjennom førskolestudiet. Lang histori som vi ikke ser en ende på. Teorien er at ďen som barn utagerer så sies ikke det til foreldrene (jeg er jo en fantastisk styrer) og når foreldre ikke får info så blir jo alt helt galt. Informasjon tilbakeholder for oss. Og ja, ppt vet om dette. Det var sjefen der som sa det til meg.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #13 Skrevet 9. april 2016 38 minutter siden, Sulosi skrev: Den styreren er ikke en jeg har mye respekt for om du skjønner. Vi klør oss I hue ofte og lurer på hvordan hun slapp gjennom førskolestudiet. Lang histori som vi ikke ser en ende på. Teorien er at ďen som barn utagerer så sies ikke det til foreldrene (jeg er jo en fantastisk styrer) og når foreldre ikke får info så blir jo alt helt galt. Informasjon tilbakeholder for oss. Og ja, ppt vet om dette. Det var sjefen der som sa det til meg. Burde ikke fått lov til å være styrer. Alle barn skal følges opp, hvordan kan ped leder gjøre jobben sin når det er på den måten? Kan jo risikere å bli saksøkt. Anonymkode: d8b9c...5de
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #14 Skrevet 9. april 2016 5 timer siden, Sulosi skrev: Den styreren er ikke en jeg har mye respekt for om du skjønner. Vi klør oss I hue ofte og lurer på hvordan hun slapp gjennom førskolestudiet. Lang histori som vi ikke ser en ende på. Teorien er at ďen som barn utagerer så sies ikke det til foreldrene (jeg er jo en fantastisk styrer) og når foreldre ikke får info så blir jo alt helt galt. Informasjon tilbakeholder for oss. Og ja, ppt vet om dette. Det var sjefen der som sa det til meg. Men skjønner ikke styrer at det er en veldig lite effektiv måte å beholde barn i barnehagen på? De fleste oppegående foreldre vil jo gjennomskue det. Vi har akkurat byttet barnehage nettopp av denne grunnen; Uansett hva vi prøvde å ta opp av problemer og ting som gutten vår hadde uttrykt at han slet med, så var barnehagen mer opptatt av å glatte over og gi uttrykk for at alt var bra enn å gjøre noe med det. Hadde gutten vår gjort noe galt fikk vi vite det gjennom andre barn... Anonymkode: 45374...5c2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #15 Skrevet 9. april 2016 Den 7. april 2016 at 0.58, Sulosi skrev: Mulig det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Vi har fått beskjed om at foreldre bør informeres men at de kan se på barn uten samtykke fra foreldre. Og det at bhg skal være åpne for tiltak fra PPT er jeg helt enig I men, jeg har en styrer som ikke er enig ergo PPT har ikke fått en eneste henvendelse fra oss på...10 år Jeg presser og presser på men nei dette skal vi klare uten hjelp. Det er visst ett nederlag å få PPT på banen. Vel, for meg er det uhørt at barn ikke får hjelp fra PPT når de har behov for det. 10 år??? Da lurer jeg på hvor mange henvendelser barnehagen har hatt til barneverntjenesten… Anonymkode: 47987...f72
Sulosi Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 Jeg har fått kronisk hodepine av å jobbe i den bhg. Vi andre har forsøkt å presse på men vi kommer ingen vei. Om kommunen har fått klager vet vi ikke men kommunen har tatt noen grep nå. En tidligere ansatt har klagd inn (kun jeg vet det da jeg luftet mine bekymringer til den). Det rare er at det ikke ser ut til at foreldrene forstår men samtidig, de har ikke erfaring med andre barnehager. Dette er desverre en avsporing av tråden så jeg stopper her. Om noen starter en tråd som går mere på dette temaet så skal jeg svare så godt jeg kan der.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #17 Skrevet 9. april 2016 4 timer siden, Sulosi skrev: Jeg har fått kronisk hodepine av å jobbe i den bhg. Vi andre har forsøkt å presse på men vi kommer ingen vei. Om kommunen har fått klager vet vi ikke men kommunen har tatt noen grep nå. En tidligere ansatt har klagd inn (kun jeg vet det da jeg luftet mine bekymringer til den). Det rare er at det ikke ser ut til at foreldrene forstår men samtidig, de har ikke erfaring med andre barnehager. Dette er desverre en avsporing av tråden så jeg stopper her. Om noen starter en tråd som går mere på dette temaet så skal jeg svare så godt jeg kan der. Barnehager SKAL følge opp barn som trenger det,derfor har vi ppt, lavterskel, spesialpeagoger osv osv. Det er nedfelt i LOV-hvis de barna som skal ha hjelp ikke får det, så gjør faktisk barnehagen noe straffbart. Den styreren virker ikke kompetent nok som styrer, da han har eventueller barns problemer på sin egen kappe. Det burde bli sendt bekymringsmelding. Anonymkode: d8b9c...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå