AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Hei! Jeg er i en veldig lei situasjon akkurat nå og kanskje dere har noen råd? Det har seg slik at fra 1. Mai så flytter jeg hjem etter et utvekslingsår i Tyskland og må derfor finne meg et sted å bo. Jeg har funnet en leilighet i Oslo som koster 5000. Noe som jeg syntes er veldig bra siden jeg har to katter som er med på lasset. Problemet er å få betalt husleien i sommermånedene. Jeg søker og søker på jobb, og har vært hjemme i påsken i håp om å lette søket. Jeg har ingen andre steder å bo, familie er utelukket siden de har ikke plass og det er greit. Så jeg er nødt til å ta leiligheten, den er billig og fin og har lov med dyr. Jeg har dessverret ikke funnet en jobb enda og siden jeg kommer hjem om en måned begynner jeg å bli lettere bekymret. Jeg har nok til depositum og første husleie, men fra juni er jeg helt blakk. Er det noen muligheter for at NAV kan hjelpe meg i sommermåndene før jeg er tilbake på skolebenken, evt hjelpe meg med en jobb? Føler jeg har søkt meg i hjel. Har tatt kontakt med oslo kommune, samt flere kommuner både i akershus og buskererud om ledige stillinger som hjemmehjelp men har ikke hørt noe enda. Jeg har ingen erfaring med NAV, og jeg ønsker egentlig ikke å få det heller. Men jeg vil bare vite om det er en utvei via NAV hvis alt går skeis og jeg faktisk er uten jobb i Juni? Dårlig planlegging fra min side, men da har jeg lært leksa mi. Haha. Anonymkode: 2406b...310
ajarRun Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Selvsagt, bare ta med kattene til nav og søk på kattebidrag og sosialstønad. De har skjema for dette. Dog er saksbehandlingstiden for kattebidrag og sosialstønad ganske lang, så jeg ville søkt på kredittkort samtidig. Du får regnet kattebidrag og sosialstønad fra dagen du søker, men det kan ta tid å få det innvilget. Husk å søke med en gang, saksbehandlingstiden er lang. Få alt skriftlig, og be om kvittering på alt du har levert. Ting forsvinner. Viktig at leiekontrakten foreligger når du søker om sosialstønad, du trenger også kontoutskrifter og slikt. Regn med 7 besøk til kontoret for å få fikset det. Jeg er imponert over at du fant en plass å bo til 5000, sikker på at du ikke leier en bod eller en parkeringsplass?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Shit du er morsom ass.. Osloborgere vet å finne de billige leilighetene uten å dele med syv partysvensker skjønner du. Men fra spøk til revolver, skal jeg søke om sosialstønad? Spørre om å få dekket husleien i to måneder? Mat kan jeg alltid snylte til meg fra engangsgriller på stranda og slikt. Verre med kattene da, de trenger jo økologisk kylling og laks fra nord. Anonymkode: 2406b...310
ajarRun Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Shit du er morsom ass.. Osloborgere vet å finne de billige leilighetene uten å dele med syv partysvensker skjønner du. Men fra spøk til revolver, skal jeg søke om sosialstønad? Spørre om å få dekket husleien i to måneder? Mat kan jeg alltid snylte til meg fra engangsgriller på stranda og slikt. Verre med kattene da, de trenger jo økologisk kylling og laks fra nord. Anonymkode: 2406b...310 Kattebidrag kan det hende jeg har funnet på siden jeg har drukket nok til å ta livet av en isbjørn. Men resten var riktig. Jeg "Bor" i Oslo, eller jeg leier et 15 m2 kott med kjøkken og bad, og jeg er der når jeg føler behov for å drikke meg uanstendig og det koster 8000 i måneden... Ja, du skal søke om sosialstønad, med en gang. De dekker både husleie, strøm og livsopphold. Du skal ikke be om noe mindre. Forhåpentligvis er du et oppegående kattemenneske som kan gjøres om til noe samfunnsnyttig etterhvert. Da har du penger til mat, øl og kattemat.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 25 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Kattebidrag kan det hende jeg har funnet på siden jeg har drukket nok til å ta livet av en isbjørn. Men resten var riktig. Jeg "Bor" i Oslo, eller jeg leier et 15 m2 kott med kjøkken og bad, og jeg er der når jeg føler behov for å drikke meg uanstendig og det koster 8000 i måneden... Ja, du skal søke om sosialstønad, med en gang. De dekker både husleie, strøm og livsopphold. Du skal ikke be om noe mindre. Forhåpentligvis er du et oppegående kattemenneske som kan gjøres om til noe samfunnsnyttig etterhvert. Da har du penger til mat, øl og kattemat. Var veldig gira på det kattebidraget altså! Det var da dyrt, leier du rom på slottet eller noe da? Har selv aldri bodd midt i sentrum, så er nok derfor jeg som regel klarer å slippe billig unna. Men takk for hjelpen, får kontakte dem. Blir sikkert koselig! Anonymkode: 2406b...310
ajarRun Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Var veldig gira på det kattebidraget altså! Det var da dyrt, leier du rom på slottet eller noe da? Har selv aldri bodd midt i sentrum, så er nok derfor jeg som regel klarer å slippe billig unna. Men takk for hjelpen, får kontakte dem. Blir sikkert koselig! Anonymkode: 2406b...310 Nordre aker. Du kan jo alltid sende inn en søknad om kattebidrag, når de gir deg avslag kan du klage på vedtaket. Når de avslår klagen kan du klage det inn til departementet eller fylkesmannen. Du kan få iallefall tre avslag før det er stopp. Vil ikke anbefale å ta saken til retten da du nok vil tape. Mener Skatteetaten i Trondheim har mistet "S"en i navnet, så det står "kattetaten" på bygget, ville vurdert å skrive dem en søknad eller to også. Husk at offentlig forvaltning alltid lar deg klage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå