AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Om man er 1 person ? Anonymkode: 91cee...008
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Med mat mener du? Anonymkode: 252a6...8be
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Med mat mener du? Anonymkode: 252a6...8be Ja med mat. Anonymkode: 91cee...008
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Det er jo mer enn nok for én person. Eller hva mener du skulle vært problemet? Anonymkode: b891b...c7f 1
Sofia123 Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 Over 500 kr i uken på mat? Selvfølgelig klarer man å leve på det. Vært student? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 Det er et normalt beløp å bruke på mat. Anonymkode: 252a6...8be
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Det er mye matpenger for en person. Jeg ser ikke hva problemet er. Anonymkode: 6f2e4...3e0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Ja det burde gå helt fint Anonymkode: bae0c...f83
Pinecone Skrevet 1. april 2016 #10 Skrevet 1. april 2016 Om 2500kr kun er til mat har du nok til å spare endel også. Jeg bruker 1000-1500kr måneden på mat uten å gå sulten
Gjest Blomsterert Skrevet 1. april 2016 #11 Skrevet 1. april 2016 4 minutter siden, Pinecone skrev: Om 2500kr kun er til mat har du nok til å spare endel også. Jeg bruker 1000-1500kr måneden på mat uten å gå sulten Kan dere som klarer det komme med forslag/liste over hva dere kjøper? Det ville nok vært behjelpelig,også for,meg som har 2800 til neste jobb om to,tre uker.
Chizue Skrevet 1. april 2016 #12 Skrevet 1. april 2016 Klart det er mulig å leve for det Jeg bruker ca 1200kr i mnd.
Pinecone Skrevet 1. april 2016 #13 Skrevet 1. april 2016 Jeg lager mye hjemmelaget - handler inn store mengder av mel, egg, smør, ris, osv. Kjøtt kjøper jeg enten fryst, eller i store pakninger som jeg deler i mindre fryseposer og har i fryseren. Spiser mye grønnsaker. Vi bor to sammen og bruker til sammen 1500-2000kr i måneden.
tørr pinne Skrevet 1. april 2016 #14 Skrevet 1. april 2016 (endret) Det burde gå helt greit. Endret 2. april 2016 av tørr pinne .
John_Felipe Skrevet 1. april 2016 #15 Skrevet 1. april 2016 Om du ikke har så mye imot ferdigmat/usunn mat så kan du få veldig mye mat for lite penger! Jeg bor alene og min matbudsjett er 800kr/uken,3200/måneden. Nå lager jeg nesten all mat fra bunnen av og kjøper veldig sjelden ferdig mat + at jeg liker å prøve ut nye oppskrifter hver uke så derfor 3200/måneden. Jeg kunne nesten ingenting om mat før og spiste bare ferdig mat,,micro mat, mat som bare kunne puttes i ovnen, mat som bare trengte å varmes opp i en stekepanne/kjele <--- Dette er helt vanlig for de fleste mennesker. Ikke alle liker å lage mat så det blir fort disse løsningene no som er helt OK, vi skal jo overleve! Matbudsjettet mitt var på 2000/måneden da jeg spiste slik mat og jeg syns mye av ferdigmaten var god og jeg gikk aldri rundt og sultet. Sakte bygde jeg en LIDENSKAP for ulike matvarer og matlaging. Jeg elsker italiensk mat,det er enkelt å lage,ikn fancy fancy teknikk, kun gode råvarer,kjærlighet og PASSION De fleste rettene er super billige men kan lett vris til en mer luksus variant. Jeg elsker også Viet og Thai mat, har det i min ukesmeny hver uke og vokste opp med dette MEN italiensk mat har kapret en stor del av mitt hjerte! SORRY SORRY SORRY! NOK OM MIN LIVSHISTORIE, HER ER NOEN TIPS! GRØNNSAKER & FRUKT bør alltid kjøpes på utledningsbutikkene om du har muligheten. Jeg har aldri opplevd at det er dyrere enn vanlig matbutikker i total pris+ at utvalget er mye større! Du vil 100% finne frukt og grønt som du aldri har brukt før. Jeg får lett 3 bæreposer for 200kr, fIkk alltid en sånn "WTF?" øyeblikk da jeg så kvitteringen hver gang. Om du bor i Oslo/østlandet området: Gå inn på marked.no og kolonial.no og sjekk om de levere til din adresse eller om du har en hentepunk nær deg. Marked.no gir 200 kroner i rabbat og gratis levering 1. bestilling over 600kr, så du får mat for 800kr for 600! Bruk dette tilbudet! Om du ik liker dem så trenger du ik å forsette å være kunde der! Utvalget er ik like bra som kolonial.no men det er penger å spare! Kolonial gir deg og din venn 200kr rabbat for hver gang noen bruker din link du får på siden når de registerer seg og setter inn sin 1. bestilling over 500kr,så mat for 500 for 300 din ven. Når de har gjort sin bestilling får du din rabatt på 200kr! Har du masse venner eller et stort nettverk så kan det bli masse RABATTER! Spesielt for studenter,er så lett å spre ord! Jeg foretrekker kolonial.no over marked.no pga utvalget, men tilbudet på gratis levering+200kr rabbat på marked.no bør brukes! ================================== For de som ikke har disse nettbutikkene. Fryseboks er alltid pengesparing å ha, en 100L fryser finnes lett på finn.no til 400-500kr,perfekt for 1-2 personer Bruk http://ukensreklame.no/ hver mandag og se om det er noe spesielt til tilbud! Om du ikke finner din butikk der så gå direkte til hjemmesiden dems og se på "ukens tilbud" avisen. Et fort søk fant jeg 10kr marked på meny og coop obs, begge har forresten 4x grandis til 100kr, NORGES NASJONAL RETT!!(25kr for en middag, BILLIG) Slå til på gode tilbuder!!! Si du har 2200kr/måneden for mat, det betyr 550kr/uken. Om du finner et godt tilbud så kjøp inn xtra og heller handle litt mindre neste uke. Eks: Om du er veldig glad i grandiosa (jupp... noen er faktisk det) så kjøp inn 8 stk for 200kr hvis du har plass til dette. Billige matvarer eksempler: Fiskegrateng på rema,12-15kr/stk tror jeg Ostesnitzler, Nordfjord merke, 25-28kr tror jeg for 4stk Pytt i panne pizza First price pastaen med hvit saus, 10kr/posen tror jeg, tar 5min å lage, med litt strimlet skinke så har du mat Lapskaus Toro sine pulversuppe+ first price hvitløksbagutter= middag! Nudler, 5pakninger på rema merket Yum Yum om de forsatt har dette. Knekkebrød eller de 16x first price baguettene BIllige mat som kan lages: Pasta i så utrolig mange forskjellige varianter, søk "Gennaro Contaldo" og "Laura in the kitchen pasta" på youtube for oppskrifter og ideer. Risotto er faktisk veldig billig mat,kansje utenom parmesan men bør definitivt lages en gang iblant! Retten er verdt det! Gnocchi med tomatsaus eller smør salvie saus, mhmmm deilige myke småe puter med potet og mel Du vet de billige Yum Yum nudlene? de kan brukes til stekte nudler,og deilig ramen, fin måte å bruke opp rester Stekt ris,fin måte å bruke opp rester (asiatiske versjonen av pytt i panne) Alt slags supper som lages fra bunnen av er mhmmmmmm! Billig og helt himmelsk! Mine favoritter er Cioppino,marokansk kikertesuppe,kremert soppsuppe og seff BEEF NUDLE SOUP/PHO. Den siste er ik billig men en veldig god matopplevelse hvis du har gjester Det meste som er slowcook er også billig mat + at den lager av seg selv nesten!! Panna Cotta,yoghurt is,banan is, Kan ramse opp så mye mer men avslutter her jeg, min lengste innlegg EVER Buon Apettito 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 4 timer siden, John_Felipe skrev: Om du ikke har så mye imot ferdigmat/usunn mat så kan du få veldig mye mat for lite penger! Jeg bor alene og min matbudsjett er 800kr/uken,3200/måneden. Nå lager jeg nesten all mat fra bunnen av og kjøper veldig sjelden ferdig mat + at jeg liker å prøve ut nye oppskrifter hver uke så derfor 3200/måneden. Jeg kunne nesten ingenting om mat før og spiste bare ferdig mat,,micro mat, mat som bare kunne puttes i ovnen, mat som bare trengte å varmes opp i en stekepanne/kjele <--- Dette er helt vanlig for de fleste mennesker. Ikke alle liker å lage mat så det blir fort disse løsningene no som er helt OK, vi skal jo overleve! Matbudsjettet mitt var på 2000/måneden da jeg spiste slik mat og jeg syns mye av ferdigmaten var god og jeg gikk aldri rundt og sultet. Du har jo et ganske stort matbudsjett, jeg lager også stort sett alt fra bunnen og tar meg råd til å spise det jeg ar lyst på, men det er sjeldent jeg bruker mer enn 2500 kr på en måned, stort sett ikke mer enn 2000 kr. Man kan helt fint klare seg på 2000-2500 kr uten å spise masse ferdigmat. Anonymkode: e8ef0...90c
Wenda Skrevet 1. april 2016 #17 Skrevet 1. april 2016 2000-2500 kr pr mnd på matbudsjettet er hva jeg og min samboer fint klarer oss på. Og jeg lager all mat fra bunnen, sunt og billig 1
Poserose Skrevet 2. april 2016 #18 Skrevet 2. april 2016 Det bør gå fint Bak brød selv, ikke kjøp noe ferdigprodukter, finn 50 % pga. dato kjøtt og frys det og spis mye grønnsaker og tilbehør istedenfor mye kjøtt. Samboeren og jeg bruker rundt 3400 kr på dagligvare i mnd. uten å prøve å spare på noe.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #19 Skrevet 2. april 2016 1 normal porsjon grøt (40g) koster vel 2kr tilsammen med 1 dl melk og 0.5 dl vann. Så kan man tilsette en skje med syltetøy. 2 grove brødskiver med syltetøy, leverpostei, tunfisk og annet billig pålegg koster bare et par kroner. Vet ikke hvor mange brødskiver som er i et helt brød. Kjøp billig frukt som kiwi, eple, banan, appelsin, pære, sitron. Alle de koster 3-5kr pr stk på rema og kiwi. Kjøp frossen brokkoli, gulrøtter og erter på rema. Tørre erter er billigere om man orker det. Mais og bønner er billig. Lag havrepannekaker med egg, havre og 1 banan. Egg er billig og sunt. Det er ofte middagene som er dyre fordi folk spiser så mye kjøtt og fisk eller ferdigmat. Så jeg anbefaler å stramme inn på dyrt kjøtt og fisk og ost. Noen eksempler på delvis sunne, gode og billige middager: Helgemiddag: Potet med mais, en skje rømme, grillkrydder og 100g kjøttdeig pr person. Nesten bakt potet bare man bruker små billige poteter. Taco er også billig dersom man ikke bruker så mye kjøttdeig men heller ekstra mais, agurk, ananas, tomat. Jeg pleier å spise 2 tacoskjell så er begrenset hvor mye man får plass til i de. Stekt ris med egg, mais, erter, gulrot (*og liitt kylling, eller ikke). Kanskje kidney bønner. Vet ikke hele oppskriften men det kan googles. Er mye man kan lage av ris, pasta, potet, billige grønnsaker, bønner og så videre. Når det kommer til snacks så er popcorn veldig billig. Spesielt om du bruker 3 minutter på å poppe selv i panne. Da kan man også enkelt lage flere smaker slik som med chips. Karamellpopcorn (smeltet sukker og margarin), hvitløkspopcorn o.s.v Chilinøtter er billig og halvveis sunt. Da tenker jeg på næringsstoff peanøtter inneholder, og ikke nødvendigvis antall kalorier. Jeg tar noen ganger vanlig saft, vann og isbiter i smoothiemikseren og lager slush. Eller forsne bær fra rema. Bare noen ideer, kunne sikkert skrevet en enda lengre liste men synes dette ble veldig langt . Den 1. april 2016 at 4.14, Blomsterert skrev: Kan dere som klarer det komme med forslag/liste over hva dere kjøper? Det ville nok vært behjelpelig,også for,meg som har 2800 til neste jobb om to,tre uker. Anonymkode: a5ae6...b2f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #20 Skrevet 2. april 2016 Bruker 1500 kr i måneden eller mindre på mat. Kjøper mye fryst kylling i Sverige og spiser det med ris eller pommes frites. Lager også suppe av det. Er student, så jeg lager ofte litt ekstra middag og har det med på skolematen dagen etter. Klarer meg helt fint på 1500 kr og har også råd til godteri og brus hvis jeg har lyst på det lider ingen nød Anonymkode: 70e4a...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå