AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er ny her, men har hørt at man kan få svar på nesten alt på Kvinneguiden så jeg prøver meg! Jeg har en pus som er rundt 6-7 år nå (hun er omplassert og de var usikker på alderen når jeg fikk henne). Hun er sky av natur (eller tidligere erfaringer det vet jeg ikke), men hun er veldig rolig og avslappet rundt meg. Hun har alltid vært glad i å være ute. Før elsket hun å være ute hele dagen, komme inn for en liten matbit og litt kos, for så å løpe ut igjen på nytt. Nå har vi nettopp flyttet, og jeg holdt pus inne i 1 mnd. før jeg slapp henne ut. Hun var veldig ivrig og nesten desperat etter å komme seg ut mot slutten. Hun har alltid vært ekstra redd og sky når hun har vært ute, selv når det gjelder meg, men hun elsker likevel å farte rundt. De siste par ukene har hun plutselig ikke villet gå ut. Hun maser om å slippe ut, og kan stå å hyle ved døren. Når vi åpner opp døren for henne legger hun seg nesten ned i redsel og piler av gårde gjerne inn under en seng. Vi presser henne ikke ut, og lar henne selvfølgelig gjøre som hun vil. Jeg har ikke noe i mot at hun er mer inne, jeg har alltid ønsket meg en skikkelig stuegris av en kosekatt, men jeg er redd for helsen hennes når hun er vant til å være såpass aktiv ute hver dag. Det virker også som om hun kjeder seg veldig inne, og vi prøver å holde henne aktiv med andre aktiviter så lenge hun ikke tør å gå ut. Vi har også forsøkt å være med henne ut og ha henne i et lite bånd, men da får hun hvertfall hetta og skal bare opp og bli båret. Da føler hun seg trygg i armene og maler høyt. Kombinert med den nye redselen for å gå ut har hun også blitt tynnere, hun spiser ikke like mye som tidligere. Vi prøver med en ny ormkur nå, men jeg ser ikke helt hvordan hun skal ha fått i seg noe når hun ikke tør å gå ut... Har noen hatt samme erfaring? Er det beste bare å la henne ta det i hennes tempo men å følge med på vekten? Innerst inne er jeg vel egentlig redd for at noen har vært slemme med henne en gang hun har vært ute, enten det er mennesker eller kanskje en dominant annen katt, hun er trossalt ny i området. På forhånd takk for svar (og tålmodighet ved tidenes lengste innlegg). Anonymkode: c53f5...ab2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Dra til en dyrlege og hør der. Anonymkode: 19a6d...5c7
Tvist Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Hun kan ha blitt skremt av noe ute. Men om hun spiser mindre ville jeg absolutt fått en dyrlegesjekk.
Sapientia Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Redselen for å gå ut vil jeg tippe at henger sammen med en katt i området som dere har flyttet inn på territoriet til. Det blir lett litt problemer av slikt. Ofte finner kattene ut av det på egenhånd, andre ganger blir det vanskelig. Det kan selvsagt være noe helt annet også, så jeg ville tatt turen til veterinæren for å være sikker på at det ikke er noe fysisk galt med pus. Spesielt siden hun også har blitt tynnere. Nå kan jo matlysten være nedsatt fordi hun ikke trives så godt med dette "hva det skulle være" som skremmer henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå