Gå til innhold

Dere som har erfaring med PEF og astma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Normalverdi ved en PEF måling for noen på min alder og med min høyde er 416. Legen sa at hvis jeg greier å få 450 så er det bra. Når jeg har en god måling er den på 340. Jeg greide også å få 370 for noen dager siden 5 minutt etter jeg tok Bricanyl. Før jeg tok Bricanyl den dagen hadde jeg 280. Jeg ligger på ca 280-290 når jeg har anfall. 

Hvorfor er mine målinger så mye dårligere enn det de skal være for min alder? Jeg tenkte kanskje at det var noe feil med måleren, men da samboer prøvde gikk den helt til toppen av skalaen, så det er tydeligvis mine lunger som er problemet. 

Jeg tar Bricanyl nå i 1,5 uke for å teste om det fungerer og om jeg eventuelt må ha andre medisiner i tillegg. Er mine dårlige målinger (selv når jeg selv synes det er bra til å være meg når det er 340) et tegn på at jeg kommer til å måtte ta medisiner fast og ikke bare bruke Bricanyl ved behov? Noen som har peiling?

Jeg skal til legen om 1 uke, men jeg vil så gjerne vite hva jeg kan forvente. 

Anonymkode: dd823...a24

AnonymBruker
Skrevet

Dytt 

Anonymkode: dd823...a24

AnonymBruker
Skrevet

Du utfører neppe PEF testen slik den skal utføres. Har du ikke fått opplæring hos lungespesialist? For gjør du ikke PEF med riktig teknikk, så klarer du heller ikke å få medisinene dine i deg med riktig teknikk. Sistnevnte er viktig for å få max effekt ut av medisinen mot astma. 

Pusteteknikken må være riktig, og du skal gjøre tre forsøk etter hverandre og notere ned beste PEF resultat i en astmanok. Mulig der ligger mer info om alt dette i minastma appen? 

Anonymkode: fa35d...17e

Skrevet

Så lave målinger indikerer at du kanskje må ha mer behandling og at det kanskje kan være aktuelt med vedlikeholdsbehandling og ikke kun anfallsmedisin.

Jeg måler mye lavere enn normalkvinnen på min alder, men jeg har problemer med å finne riktig medisinering. Når jeg går under 300, er det pga infeksjon og da må jeg har kortisontabletter for å bedre situasjonen. 

Hvis du er usikker på om du bruker måleren korrekt, finner du gode instruksjonsvideoer på youtube. :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...