AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 .. Men så gikk jeg på en skikkelig smell i dag, føltes som jeg bare aldri ble mett.. Kommer ikke til å skrive alt jeg spiste, men det var MYE. Nå trenger jeg bare å tenke at dette ikke er verdens undergang, drikke vann,og håpe jeg ikke føler meg helt elendig i morgen. Det er altså mat og godtesnop og slikt jeg snakker om. Det har så lett for å skli ut når jeg har en dårlig dag. Kanskje akkurat når jeg føler at nå har jeg kontroll. Så er det vel en slags forventning om at man skal jo kose seg (les: spise masse) i helgen..Men jeg kan bare ikke fortsette som jeg har gjort og bare fylle på og fylle på med mat. Så: Noen som kjenner seg igjen? Som har noen oppmuntrende ord? Spist er spist,og jeg skal i hvert fall gjøre mitt beste for å ikke rakke ned på meg selv. Det kommer det jo ikke noe godt utav. Trente for et par dager siden, og fikk denne voldsomme sulten. Har ikke kjent den på en stund, så det kom liksom litt overraskende., Kanskje det er det som utløste denne "spisedagen". Uansett, bare godt å få det ut! Og kanskje sitter det noen andre her som også føler at de har spist litt eller mye mer enn nødvendig som kanskje føler seg hakket bedre? *Går og henter meg et glass vann* Takk for at du leste! Anonymkode: b4773...5d7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Dersom du får sånne spise dager i ny og ne, altså ikke så ofte og det ikke er pga lite søvn eller emosjonelt sug så hadde jeg bare fylt på med mat de dagene det skjer. Fyll på med sunn mat, fet fisk, nøtter etc. Hvis det som sagt skjer sjeldent hadde jeg bare tatt det som at kroppen hadde behov for litt ekstra energi. Ellers er det helt rett det du sier, spist er spist. I morgen blir en bedre dag Anonymkode: 35c4e...dcb 1
Zzyzx Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Spist er spist. Noe av det viktigste jeg gjorde etter flere sånne smeller var å ikke gi etter for søtsuget og gå for feil type mat, men heller spise skikkelig mat. Jeg digger f.eks. cottage cheese, så jeg spiser det med banan og salte cashewnøtter. Eller jeg lager bananpannekaker som jeg har en dæsj (høhø, ikke sånn slankedæsj) peanøttsmør på. Jeg kjenner ofte på den der ulvehungeren som kan velte hele greia, men så fort jeg har noe å spise, som i tillegg er bra for meg, så stopper det på en måte. Jeg kan fremdeles være sulten, men jeg trenger ikke chipsposen eller godtesnopet. Trikset for meg er rett og slett proteinrik og kjapp mat.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Tusen takk for svar! Ja, det er nok lurt å fylle på med sunn mat. Det ble litt sjokolade i dag.. Var litt stressa, så det var nok litt emosjonell spising også. Har blitt flinkere i det siste til å f.eks gråte når jeg er lei meg i stedet for å trøstespise. Men kan nok se på dette som bare en liten dump i veien. Anonymkode: b4773...5d7
Zzyzx Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Det hjelper også å ikke ligge i alt for stort underskudd til daglig, hvis man knytter "flink" til "lite mat" så blir smellen så mye større når den først kommer. Det er en god idé å frigjøre seg fra forventningene om hva helga skal inneholde. Jeg spiser jevnt over hele uka, jeg har ikke særlig forskjell på hverdag og helg, treningsdager og treningsfri. Det betyr også at jeg ikke har dårlig samvittighet for en kanelbolle på kafé på en tirsdag og helg trenger ikke inneholde noe særlig mer utskeielser enn et par glass vin en dag.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Jeg tenker at ideelt sett så vil jeg helst ha det som deg, Zzyzx,spise jevnt hele uka. Du har helt rett. Jeg har nok ligget i underskudd en liten stund. Vet ikke helt hva som skjer, men det føles som om at i perioder når jeg er stressa, så slår det seg enten ut i at jeg nesten mister matlysten helt, eller at jeg føler jeg er konstant sulten.. Dårlig start på dagen i dag. Skal til en venninne senere, og da pleier det gjerne bli mye snacks. Tenkte å ta med noen sunnere alternativ og noe godt å drikke uten altfor mye kalorier, vil ikke skli helt ut. Og kan vel nevne at jeg har et ganske anstrengt forhold til mat. Setter så stor pris på alle som har svart meg Anonymkode: b4773...5d7
Zzyzx Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Hvis du er ute etter salt snacks så har jeg funnet ut at grønne oliven funker veldig bra som erstatning. Helst ikke fra glass, og ikke marinert i olje, men typen man kan kjøpe i løsvekt fra mindre spesialbutikker, eventuelt grønnsakssjapper. Hvis man liker oliven, selvsagt. I nøden kan de ferdig utsteinede fra glass også gå ned, men de er ikke like gode. Det føles også mer tilfredsstillende å gnafse olivenkjøttet av steinen. Oliven og vin er gode venner. Og dette kommer fra en som har ostepop som sin nest største kjærlighet i livet (vi er for tiden ikke i et forhold, ostepop og jeg).
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Dersom dette skjer en sjelden gang i mellom så spiller det absolutt ingen rolle. Dersom det skjer jevnlig (ukentlig?) kan det være fordi du spiser for lite til vanlig. Anonymkode: 84ce4...6b2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 12 timer siden, Zzyzx skrev: Hvis du er ute etter salt snacks så har jeg funnet ut at grønne oliven funker veldig bra som erstatning. Helst ikke fra glass, og ikke marinert i olje, men typen man kan kjøpe i løsvekt fra mindre spesialbutikker, eventuelt grønnsakssjapper. Hvis man liker oliven, selvsagt. I nøden kan de ferdig utsteinede fra glass også gå ned, men de er ikke like gode. Det føles også mer tilfredsstillende å gnafse olivenkjøttet av steinen. Oliven og vin er gode venner. Og dette kommer fra en som har ostepop som sin nest største kjærlighet i livet (vi er for tiden ikke i et forhold, ostepop og jeg). Jeg liker dessverre ikke oliven, men grønnkålschips funker bra! Har hatt ny spise/fråtsedag i dag.. I morgen blir det bedre.Ta frem boka og skrive i stedet for å spise følelsene mine. Takker så mye for tips! Anonymkode: b4773...5d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå