Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud å ta over en liten lokal kiosk i nærheten. Jeg er ikke kjent med så mye, så tenkte å forhøre meg litt rundt. Har fått beskjed om at jeg trenger å skaffe meg avtaler samt en kort-terminal.

Kort-terminal; hva er lurest? Leie eller kjøpe? Burde man fikse slik at folk kan betale med mastercard? hvor mye dyrere blir dette f.eks? og lønner det seg? Kiosken er rett ved en skole med ca 300 elever i alderen 16-18 år.

Er det lov å kjøpe brusbokser i Sverige, og selge i Norge? 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør først og fremst sette deg inn hvordan drive en bedrift før du sier ja til en slik avtale. Lover og regler for import er også greit og kunne. Mange butikker tar ikke imot Mastercard lenger så at du i en liten kiosk vil ha det er kanskje ikke lurt. Det er mange ting du må kjenne til for og drive butikk.

Anonymkode: fff99...360

Skrevet

Kortterminal: sjekk ulike priser fra betalingsterminalleverandør. Pris varierer på om den skal være integrert med kasse eller ei og mobil eller ei.

Kanskje du ikke trenger en vanlig terminal, men holder med en mini-terminal som du kobler mot mobilen. Tenk a la iZettle, men ikke kjøp denne, den kan ikke ta i mot betaling med BankAxept. Spør banken din eller Nets om mini-terminal

kjøper du terminal, inngå BankAxept-avtale med banken din, så du kan ta i mot betaling med vanlig debetkort.

prisingslogikken på BankAxept og kredittkort er helt ulik. På BankAxept har du etableringspris, månedspris og pris pr betaling (sistnevnte typisk 20-30 øre), kredittkort har ofte lavere/ingen faste kostnader, men tar provisjon pr betaling på 1,5-2%

hva som lønner seg må du selv prøve å regne på basert på hva slags type omsetning og betalinger du forventer i kiosken din.

kanskje å ta i mot betaling med Vipps er relevant?

ikke se deg blind på kostnadene med terminaler, vurder det mot effekt for omsetningen. Har du ikke kortterminal overhodet, mister du salget til de som kun har kort. Tar du ikke i mot betaling med kredittkort, mister du kanskje salget til de som vil betale med kredittkort, og "utlendinger på ferie", som ikke har BankAxeptkort, bare kredittkort. Men sistnevnte har gjerne kontanter igjen.

Alt slikt bør egentlig en bedriftsrådgiver i bank kunne svare deg på.

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør først og fremst sette deg inn hvordan drive en bedrift før du sier ja til en slik avtale. Lover og regler for import er også greit og kunne. Mange butikker tar ikke imot Mastercard lenger så at du i en liten kiosk vil ha det er kanskje ikke lurt. Det er mange ting du må kjenne til for og drive butikk.

Anonymkode: fff99...360

Tull, omsetning med kort setter nye rekorder nesten hver måned, også kredittkort. Snittomsetning på kjøp foretatt med kredittkort blir stadig lavere, noe som kommer av at kredittkort stadig oftere også benyttes for små beløp. Hvilket er ganske relevant for en kiosk vil jeg tro.

(Men MasterCard er ikke særlig utbredt blant 16-18-åringer, ref skolen TS henviser til)

Skrevet
11 timer siden, Ceciliia skrev:

Jeg har fått tilbud å ta over en liten lokal kiosk i nærheten. Jeg er ikke kjent med så mye, så tenkte å forhøre meg litt rundt. Har fått beskjed om at jeg trenger å skaffe meg avtaler samt en kort-terminal.

Kort-terminal; hva er lurest? Leie eller kjøpe? Burde man fikse slik at folk kan betale med mastercard? hvor mye dyrere blir dette f.eks? og lønner det seg? Kiosken er rett ved en skole med ca 300 elever i alderen 16-18 år.

Er det lov å kjøpe brusbokser i Sverige, og selge i Norge? 

Om man ønsker å kjøpe eller leie kortterminal kommer helt an på bruken, dvs bruksområde og transaksjonsvolum.

En kortterminal som kjøpes betaler man gjerne en fast lisens på i året (nå vet jeg kun hvordan det fungerer for et par selskap, men jeg tror det også gjelder for en del andre). Fordelen er jo at man da eier terminalen selv og ikke er bundet av noen avtale, med mindre man inngår f.eks en serviceavtale (hvis terminalen blir ødelagt får man da en erstatningsterminal, ellers må man sende inn terminalen som er ødelagt og vente på reperasjon, for mange er det ikke aktuelt da de har et stort antall kunder). Men ulempen er at man selv risikerer å måtte dekke kostnaden hvis f.eks terminalen ikke lenger regnes som sikkerhetsgodkjent, uavhengig av om man har serviceavtale eller ikke. Standard for sikkerhet er ikke noe som settes av de ulike leverandørene for betalingsterminaler, bare så det er sagt. Fordelen er jo at de fleste har terminalene i mange år og slipper å tenke på bindingstid og denne type ting.

Leie av terminaler brukes gjerne av de som bruker terminalen mye. Dette fordi man gjerne får en helhetlig pakke, med gjerne serviceavtale inkludert slik at hvis noe skulle skje med terminalen får man en erstatningsterminal - også hvis terminalen man har inngått leieavtale på ikke lenger regnes som sikkerhetsgodkjent. Sistnevnte er mye av grunnen til at en del velger leieavtale, nettopp for å slippe kostadene rundt det. Sikkerhetskravene blir stadig strammet inn og oppdatert. Det dumme med en leieavtale er jo at det gjerne er en 3-årig eller 5-åring bindingstid. Og siden det ikke er angrefrist for bedrifter kan man kanskje brenne seg hvis man ikke vet hvordan omsetningen vil være.

Det jeg skriver her gjelder nødvendigvis ikke alle selskaper, bare vær obs på det, men det gjelder de bedrifter jeg har kjennskap til. Jeg er heller ingen selger, og det derfor jeg heller ikke nevner navn på selskaper, jeg har ingen interesse av å reklamere for produkter. Jeg prøver bare å vise hva som kan være forskjellen mellom de ulike produktene.

Hvis kiosken er rett ved en skole med ca 300 elever vil jeg tro at det vil være mye omsetning i skoletida. De færreste bruker kontanter i dag, så jeg tror nok at jeg selv ville valgt å ha en betalingsterminal, men det må du nok finne ut av selv.
 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør først og fremst sette deg inn hvordan drive en bedrift før du sier ja til en slik avtale. Lover og regler for import er også greit og kunne. Mange butikker tar ikke imot Mastercard lenger så at du i en liten kiosk vil ha det er kanskje ikke lurt. Det er mange ting du må kjenne til for og drive butikk.

Anonymkode: fff99...360

Det er jo fordi de da ikke har valgt å inngå en kredittkortavtale med en innløser. Det har ingenting med at "det kanskje ikke er lurt" å gjøre. De fleste betalingsterminaler i dag tar i mot kredittkortavtale.

7 timer siden, Høna79 skrev:

Kortterminal: sjekk ulike priser fra betalingsterminalleverandør. Pris varierer på om den skal være integrert med kasse eller ei og mobil eller ei.

Kanskje du ikke trenger en vanlig terminal, men holder med en mini-terminal som du kobler mot mobilen. Tenk a la iZettle, men ikke kjøp denne, den kan ikke ta i mot betaling med BankAxept. Spør banken din eller Nets om mini-terminal

kjøper du terminal, inngå BankAxept-avtale med banken din, så du kan ta i mot betaling med vanlig debetkort.

prisingslogikken på BankAxept og kredittkort er helt ulik. På BankAxept har du etableringspris, månedspris og pris pr betaling (sistnevnte typisk 20-30 øre), kredittkort har ofte lavere/ingen faste kostnader, men tar provisjon pr betaling på 1,5-2%

hva som lønner seg må du selv prøve å regne på basert på hva slags type omsetning og betalinger du forventer i kiosken din.

kanskje å ta i mot betaling med Vipps er relevant?

ikke se deg blind på kostnadene med terminaler, vurder det mot effekt for omsetningen. Har du ikke kortterminal overhodet, mister du salget til de som kun har kort. Tar du ikke i mot betaling med kredittkort, mister du kanskje salget til de som vil betale med kredittkort, og "utlendinger på ferie", som ikke har BankAxeptkort, bare kredittkort. Men sistnevnte har gjerne kontanter igjen.

Alt slikt bør egentlig en bedriftsrådgiver i bank kunne svare deg på.

Dette kommer helt an på banken. Bax opprettes via banken og det er via denne man har en BankAxept-avtale (man kan velge å ikke ha BankAxept og bare ta i mot kredittkort, men det er de færreste som gjør). Uansett, hvordan dette blir priset er da altså opp til banken. Mange banker gjør det slik du referer til her, men ikke alle. Det er viktig å være obs på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Den 31.3.2016 at 22.05, AnonymBruker skrev:

Du bør først og fremst sette deg inn hvordan drive en bedrift før du sier ja til en slik avtale. Lover og regler for import er også greit og kunne. Mange butikker tar ikke imot Mastercard lenger så at du i en liten kiosk vil ha det er kanskje ikke lurt. Det er mange ting du må kjenne til for og drive butikk.

Anonymkode: fff99...360

Tar ikke imot Mastercard lenger??

  • Liker 1
Skrevet
Den 1.4.2016 at 8.53, Yvonne skrev:

Om man ønsker å kjøpe eller leie kortterminal kommer helt an på bruken, dvs bruksområde og transaksjonsvolum.

En kortterminal som kjøpes betaler man gjerne en fast lisens på i året (nå vet jeg kun hvordan det fungerer for et par selskap, men jeg tror det også gjelder for en del andre). Fordelen er jo at man da eier terminalen selv og ikke er bundet av noen avtale, med mindre man inngår f.eks en serviceavtale (hvis terminalen blir ødelagt får man da en erstatningsterminal, ellers må man sende inn terminalen som er ødelagt og vente på reperasjon, for mange er det ikke aktuelt da de har et stort antall kunder). Men ulempen er at man selv risikerer å måtte dekke kostnaden hvis f.eks terminalen ikke lenger regnes som sikkerhetsgodkjent, uavhengig av om man har serviceavtale eller ikke. Standard for sikkerhet er ikke noe som settes av de ulike leverandørene for betalingsterminaler, bare så det er sagt. Fordelen er jo at de fleste har terminalene i mange år og slipper å tenke på bindingstid og denne type ting.

Leie av terminaler brukes gjerne av de som bruker terminalen mye. Dette fordi man gjerne får en helhetlig pakke, med gjerne serviceavtale inkludert slik at hvis noe skulle skje med terminalen får man en erstatningsterminal - også hvis terminalen man har inngått leieavtale på ikke lenger regnes som sikkerhetsgodkjent. Sistnevnte er mye av grunnen til at en del velger leieavtale, nettopp for å slippe kostadene rundt det. Sikkerhetskravene blir stadig strammet inn og oppdatert. Det dumme med en leieavtale er jo at det gjerne er en 3-årig eller 5-åring bindingstid. Og siden det ikke er angrefrist for bedrifter kan man kanskje brenne seg hvis man ikke vet hvordan omsetningen vil være.

Det jeg skriver her gjelder nødvendigvis ikke alle selskaper, bare vær obs på det, men det gjelder de bedrifter jeg har kjennskap til. Jeg er heller ingen selger, og det derfor jeg heller ikke nevner navn på selskaper, jeg har ingen interesse av å reklamere for produkter. Jeg prøver bare å vise hva som kan være forskjellen mellom de ulike produktene.

Hvis kiosken er rett ved en skole med ca 300 elever vil jeg tro at det vil være mye omsetning i skoletida. De færreste bruker kontanter i dag, så jeg tror nok at jeg selv ville valgt å ha en betalingsterminal, men det må du nok finne ut av selv.
 

Det er jo fordi de da ikke har valgt å inngå en kredittkortavtale med en innløser. Det har ingenting med at "det kanskje ikke er lurt" å gjøre. De fleste betalingsterminaler i dag tar i mot kredittkortavtale.

Dette kommer helt an på banken. Bax opprettes via banken og det er via denne man har en BankAxept-avtale (man kan velge å ikke ha BankAxept og bare ta i mot kredittkort, men det er de færreste som gjør). Uansett, hvordan dette blir priset er da altså opp til banken. Mange banker gjør det slik du referer til her, men ikke alle. Det er viktig å være obs på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja naturligvis vil prisene variere med ulike leverandører, det gjelder både betalingsterminal-leverandør, bank og innløser :)

Skrevet

Du står uten arbeidsledighetstrygd blir.a. Feriepenger må du sette av selv. Innbetale forskuddsskatt og betaler du ikke innen forfall,  forfaller hele forskudsskstten selv om den ikke er tjent. Opprett et A/S da har du alle rettigheter 

  • 2 uker senere...
Skrevet
Den 2.4.2016 at 20.02, runi skrev:

Du står uten arbeidsledighetstrygd blir.a. Feriepenger må du sette av selv. Innbetale forskuddsskatt og betaler du ikke innen forfall,  forfaller hele forskudsskstten selv om den ikke er tjent. Opprett et A/S da har du alle rettigheter 

Men skal ikke ha noen ansatte. Skal tilby Nav muligheter til å sette en i praksis her bare, så aga og ferielønn trengs ikke sånn sett, og mva-terminene er jeg gjort kjent med. Så tror ikke jeg trenger A/S. =) 

Skrevet
Den 31.3.2016 at 21.21, Ceciliia skrev:

Jeg har fått tilbud å ta over en liten lokal kiosk i nærheten. Jeg er ikke kjent med så mye, så tenkte å forhøre meg litt rundt. Har fått beskjed om at jeg trenger å skaffe meg avtaler samt en kort-terminal.

Kort-terminal; hva er lurest? Leie eller kjøpe? Burde man fikse slik at folk kan betale med mastercard? hvor mye dyrere blir dette f.eks? og lønner det seg? Kiosken er rett ved en skole med ca 300 elever i alderen 16-18 år.

Er det lov å kjøpe brusbokser i Sverige, og selge i Norge? 

Lei kortterminal. Jeg har drevet et lite serveringssted og vi ødela kortterminalen flere ganger. Ville vært kjipt dersom det var vi som måtte ut med 15000 for en ny en. NETS hadde ingen problem med at vi mistet deres terminaler i gulvet eller sølte øl på dem. Selvsagt bør du fikse slik at folk kan betale med MasterCard, AmEx, Diners og VISA, det koster noen hundrelapper ekstra og det er et gebyr på et par prosent. Likevel er det mye mye billigere enn å håndtere kontanter, å tape kunder og det har mindre svinn. Spesielt hvis du skal ha ansatte.

iZettle er det dummeste du kan gjøre. NETS har service, og kommer fort å fikser ting. Lykke til med å beholde kundene når du venter 14 dager på ny iZettle. Invester også penger i et bra kassapperat og gjør regnskapet riktig fra dag en, det er et helvette å gjøre til slutt. Moms er enkelt, men kun dersom du gjør det riktig.

5 minutter siden, Ceciliia skrev:

Men skal ikke ha noen ansatte. Skal tilby Nav muligheter til å sette en i praksis her bare, så aga og ferielønn trengs ikke sånn sett, og mva-terminene er jeg gjort kjent med. Så tror ikke jeg trenger A/S. =) 

Hva er ulempen med å ha A/S? Da slipper du å være ansvarlig hvis du går konkurs.

Skrevet
1 time siden, Ceciliia skrev:

Men skal ikke ha noen ansatte. Skal tilby Nav muligheter til å sette en i praksis her bare, så aga og ferielønn trengs ikke sånn sett, og mva-terminene er jeg gjort kjent med. Så tror ikke jeg trenger A/S. =) 

Tenk deg om 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...