AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Jeg hører ofte at det er viktig å velge et studie som gir jobb,men hva gjør man når man ikke er interessert i å jobbe med det som liksom er trygge valg. Hører jo ofte om sykepleier og lærer,men jeg har prøvd meg på lærerskolen og det var ikke noe for meg. Sykepleier er jeg uinteressert i og tror ikke at jeg hadde passet som. Jeg husker ikke helt hvilke andre jobber som er et trygt valg,men i hvert fall så tenker jeg at det er bedre å fokusere på å få gode lærere og gode sykepleiere enn at folk bare skal velge det fordi det er trygt. Merker jo at jeg blir litt påvirket av det,men stort sett alt jeg er interessert i er det vanskelig å få jobb innen. Jeg ønsker å bli bibliotekar,men så blir jeg usikker for jeg hører så mye rart. Eventuelt tenker jeg på noe med arkiv,men det er visst også vanskelig. Ellers er jeg interessert i noe med IT,men jeg har ikke realfag og de som ikke krever realfag virker som det er mest en slags salgsjobb(?). Jeg er også interessert i språk,men da er det vel lærer det går i. Føler at jeg står litt fast selv om jeg vet hva jeg har lyst til,men det er det med jobb som gjør at jeg blir veldig usikker. Jeg ønsker jo ikke å velge noe som jeg ikke kan trives med,men skulle ønske at jeg visste at jeg var sikret jobb etter studier. Andre som har det sånn? Eller hva tenker dere? Anonymkode: 69a51...885
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Hvis du vil jobbe med IT, hvorfor ikke ta opp realfag? På UiO kan du komme inn på informatikk med "bare" R1, så lenge du har to andre realfag(biologi1+2 etc). Programmering krever litt forkunnskaper av matematikk, derav krav om mer enn "vanlig" matematikk. Anonymkode: c9602...d99
Lixias Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Hei du! Jeg går på en IT studie som ikke trenger noe realfag. Jeg er ikke sikker hva slags jobbmuligheter jeg får fra dette studiet. Men det studiet lærer du forskjellige ting innenfor data. Jeg går på Anvendt Datateknologi i Oslo. Du lærer om forskjellige programmeringsspråk, databaser, teori fag om nettsteder osv.. Selvfølgelig kommer det ann på hva du er interessert i På dette studiet kan du gå mot et rettning å ta master etterpå på drift eller programmering.
Gjest Nanna87 Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Jeg liker denne tråden, og jeg tenker gjennom dette spørsmålet selv. Jeg har studert veldig mye forskjellig fram til nå. Jeg tror veldig mange møter den virkelig jobbverden, og får seg et sjokk. Selv studerer jeg Vernepleien for øyeblikket, og jeg tror jeg får jobb når jeg er ferdig men jeg er ikke sikker. Kjenner flere i 3-året som sliter skikkelig med å få noe.. Så jeg er noe usikker selv, men jeg skal uansett gå ferdig bachelor.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Ts her. Jeg har studert før,og har derfor ikke lyst til å bruke masse tid på å ta opp realfag. Har lyst til å begynne på rett på et studie til høsten. Ja,jeg var vel en av dem som valgte noe bare fordi jeg synes selve faget var interessant. Et humanistisk fag,men jeg var ikke forberedt da på at det å få seg jobb etterpå skulle være såpass vanskelig. Jeg mener også at man blir for dårlig forberedt på slike ting før man begynner å studere og også under studiene. Da jeg begynte å studere fikk jeg inntrykk av hvor vanskelig det faktisk kom til å bli og under studiene var det lite informasjon å få,utenom "du kan jo bli lærer da". Nå har jeg brukt noen år på å jobbe og da har jeg kun hatt jobber som ufaglærte får seg. Derfor er det litt viktig for meg å studere noe som gir meg en større mulighet til å få jobb. Jeg blir bare usikker når jeg leser om "trygge valg" for jeg tror ikke at jeg passer i de fleste yrkesgruppene som er nevnt der. Når det gjelder IT så er jeg veldig usikker på det for jeg likte aldri realfag da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående,og det var nok derfor jeg valgte det bort. Nå angrer jeg litt på det for jeg tror faktisk at jeg kunne klart meg greit innen det hvis jeg bare hadde brukt litt mer tid på det enn jeg gjorde da. Jeg har også vært gjennom en karriereveiledning og praksis gjennom Nav,så jeg har fått sett litt hva jeg passer til og hva jeg er interessert i. Det er bare viktig for meg at det er muligheter for jobb når jeg er ferdig å studere,for jeg vil jo ikke gjennom det samme som jeg har drevet med nå. Å studere og så ende opp i jobber som ufaglærte får er ikke spesielt morsomt. Anonymkode: 69a51...885
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 "Da jeg begynte å studere fikk jeg ikke inntrykk av hvor vanskelig det faktisk kom til å bli" Skrev visst litt feil der. Skulle være ikke med også Anonymkode: 69a51...885
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #7 Skrevet 23. mars 2019 På 31.3.2016 den 20.35, AnonymBruker skrev: Jeg hører ofte at det er viktig å velge et studie som gir jobb,men hva gjør man når man ikke er interessert i å jobbe med det som liksom er trygge valg. Hører jo ofte om sykepleier og lærer,men jeg har prøvd meg på lærerskolen og det var ikke noe for meg. Sykepleier er jeg uinteressert i og tror ikke at jeg hadde passet som. Jeg husker ikke helt hvilke andre jobber som er et trygt valg,men i hvert fall så tenker jeg at det er bedre å fokusere på å få gode lærere og gode sykepleiere enn at folk bare skal velge det fordi det er trygt. Merker jo at jeg blir litt påvirket av det,men stort sett alt jeg er interessert i er det vanskelig å få jobb innen. Jeg ønsker å bli bibliotekar,men så blir jeg usikker for jeg hører så mye rart. Eventuelt tenker jeg på noe med arkiv,men det er visst også vanskelig. Ellers er jeg interessert i noe med IT,men jeg har ikke realfag og de som ikke krever realfag virker som det er mest en slags salgsjobb(?). Jeg er også interessert i språk,men da er det vel lærer det går i. Føler at jeg står litt fast selv om jeg vet hva jeg har lyst til,men det er det med jobb som gjør at jeg blir veldig usikker. Jeg ønsker jo ikke å velge noe som jeg ikke kan trives med,men skulle ønske at jeg visste at jeg var sikret jobb etter studier. Andre som har det sånn? Eller hva tenker dere? Anonymkode: 69a51...885 Dytt- lurer på akkurat det samme Anonymkode: bd53c...746
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #8 Skrevet 23. mars 2019 Er i samme situasjon som deg. Har studert etter interesse - endte opp med å være langt vanskeligere å få relevant jobb enn hva jeg trodde. Tenker nå å studere noe nytt, før jeg blir ALT for gammel. Hvor gammel er du forresten? Usikker på hva jeg skal ta, men har samme kriterier som deg, må være noe som er relativt enkelt å få jobb innenfor. Dessuten har jeg jobbet i div. yrker innenfor kommunen som jeg overhode ikke var tilfreds med, så styrer langt unna disse utdanningene. Der i blant læreryrket. Enig med deg at sykepleieryrket er uinteressant. Tenker at det er viktig å holde i bakhodet at man skal jobbe med dette i maaange år etterpå. Studiet varer i 3-5 år, men arbeidslivet som følger er langt. Dumt å velge noe kun fordi det er lett å få jobb, også ender man opp med å være lei etter 1-2 år i yrket. Tror det er viktig å velge litt etter interesse og... men kanskje bare ta litt smartere, gjennomtenkte valg. Anonymkode: 51a30...78c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #9 Skrevet 23. mars 2019 skriv litt om hva slags jobbhverdag dere tenker; vil dere jobbe med mennesker eller alene? trives dere med å jobbe i team? turnus eller 8-16? er dere interessert i omsorgsyrke som ikke innbærer stell, feks sosionom, barnevernspedagog? eller jobbe mye alene på et kontor, feks med regnskap? bare slenger ut litt tanker her; likte tråden Anonymkode: c14ad...b54
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 Kan bekrefte at du får jobb med IT selv om du tar en bachelor innen IT uten realfag. Viktigste er at du kan og liker det du gjør! Vet om en som er kjempe dyktig i fagfeltet og han har vel master i informasjonsvitenskap (uten realfag) fra uib og han er flink med programmering. Anonymkode: 695fd...641
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 Interessant tema. Jeg tror motivasjonen din for å velge det du velger er vesentlig for hvordan du kommer til å trives og lykkes, både i studiet, men også i jobben. Selv er jeg lærer på barnetrinnet, fordi jeg liker og vet jeg er flink til å kommunisere og bygge relasjoner med barn. At det var relativt enkelt å få jobb, var en bonus, men ikke avgjørende for studievalget mitt. Jeg mener det er viktig å tenke over jobbmulighetene etter endt utdanning, men til syvende og sist er det ikke det som skal styre hva du velger. Du må velge noe du har lyst til å jobbe som, og som du mener du kommer til å lykkes med. Selvfølgelig er det en risiko at drømmejobben lar vente på seg. Man kan også være uheldig og finne ut at man har valgt feil. Men det er dessverre en del av gamet. I alle jobber, og kanskje spesielt i omsorgyrker og andre yrker der man jobber tett på andre mennesker, trenger man folk som faktisk ønsker å være i yrket, og ikke bare har valgt det for å være sikret jobb. Ellers tror jeg man har en større sjanse til å mistrives og mislykkes i jobben, og det er ingen tjent med. Anonymkode: 4f26e...e3a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #12 Skrevet 24. mars 2019 Hvordan gikk det med deg TS? Kanskje ettertankene to år senere kan hjelpe noen andre som er i samme situasjon som du var. Anonymkode: d1669...af5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #13 Skrevet 24. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med deg TS? Kanskje ettertankene to år senere kan hjelpe noen andre som er i samme situasjon som du var. Anonymkode: d1669...af5 Tre år* Anonymkode: d1669...af5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #14 Skrevet 9. april 2020 På 1.4.2016 den 0.33, Lixias skrev: Hei du! Jeg går på en IT studie som ikke trenger noe realfag. Jeg er ikke sikker hva slags jobbmuligheter jeg får fra dette studiet. Men det studiet lærer du forskjellige ting innenfor data. Jeg går på Anvendt Datateknologi i Oslo. Du lærer om forskjellige programmeringsspråk, databaser, teori fag om nettsteder osv.. Selvfølgelig kommer det ann på hva du er interessert i På dette studiet kan du gå mot et rettning å ta master etterpå på drift eller programmering. Vet ikke om du fortsatt er aktiv her inne, men vurderer samme studie og lurer på hvordan jobbmulighetene er? Anonymkode: bd53c...746 2
IkkeAnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 On 4/10/2020 at 12:39 AM, AnonymBruker said: Vet ikke om du fortsatt er aktiv her inne, men vurderer samme studie og lurer på hvordan jobbmulighetene er? Anonymkode: bd53c...746 lurer på det samme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå