Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, må bare få ut litt frustrasjon her inne! Mener ikke å påstå at jeg har det verre enn andre her inne, men her vet jeg at det finnes folk som forstår. :klem: 

Vi er nå nettopp ferdig med PP9, og denne gangen trodde jeg virkelig det klaffet... Jeg har hatt murringer i fire-fem dager, mye lenger enn jeg pleier, uten at TR kom. Spotter alltid før TR også, så når jeg kom til IKM ut noe tegn til noe var jeg ganske overbevist. IKM ga negativ test, og dagen etter begynte spottingen. De andre prøveperiodene har jeg klart å holde humøret oppe og faktisk ikke testet så mye eller tenkt så mye på det, litt fordi kroppen min alltid sier ganske tydelig fra om at TR kommer, et par dager før. Men denne gangen ble det en ganske stor nedtur, og jeg brøt vel egentlig litt sammen. 

Nå beveger vi oss inn i PP10 uten at noe har skjedd, og jeg prøver å holde motet oppe. Det føles litt absurd at vi er noen få pp fra et helt år. Noen som har noen gode oppmuntrende ord, og tips til hvordan man ikke ødelegger hverken sitt eget eller andres humør i denne frustrerende prosessen? 

Jeg vil også veldig gjerne høre om noen har noen gladhistorier til oppmuntring? Først og fremst dere som har blitt gravide i PP10 eller senere. :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere blitt undersøkt på noen måte om hvorfor det tar så lang tid? Jeg bestilte time hos privat gynekolog ved nyttår, da hadde vi prøvd siden mai (er i PP9 nå). Det syns jeg hjalp litt, for da fikk vi litt mer klarhet i hva som gjorde det vanskelig for oss (pco og litt dårlig sædkvalitet). Kunne legge bort katatrofetankene om at enten han eller jeg er steril. Også litt trøst i å vite at det finnes hjelp for oss, så vi vil få barn en dag, men det vil nok bare ta litt lengre tid.

I mellomtiden prøver jeg/vi å kose oss med fritiden og fleksibiliteten man har som barnløs. Nyter å sove lenge, ikke tenke barnevennlig middagsmat, kunne gjøre hva vi vil nesten når vi vil... Det fungerer ikke alltid, men hjelper litt. Spesielt i helgene nyter jeg å kunne sove så lenge jeg vil, tenker veldig hardt med dette når jeg våkner og kan snu meg og sove videre :tongue:

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å stresse, slutt å tenke på dette, og vips så ordner det seg. Noen trenger PP10 andre bruker over 10 år. 

Anonymkode: 5c49b...884

Skrevet
5 minutter siden, Kajal skrev:

Har dere blitt undersøkt på noen måte om hvorfor det tar så lang tid? Jeg bestilte time hos privat gynekolog ved nyttår, da hadde vi prøvd siden mai (er i PP9 nå). Det syns jeg hjalp litt, for da fikk vi litt mer klarhet i hva som gjorde det vanskelig for oss (pco og litt dårlig sædkvalitet). Kunne legge bort katatrofetankene om at enten han eller jeg er steril. Også litt trøst i å vite at det finnes hjelp for oss, så vi vil få barn en dag, men det vil nok bare ta litt lengre tid.

I mellomtiden prøver jeg/vi å kose oss med fritiden og fleksibiliteten man har som barnløs. Nyter å sove lenge, ikke tenke barnevennlig middagsmat, kunne gjøre hva vi vil nesten når vi vil... Det fungerer ikke alltid, men hjelper litt. Spesielt i helgene nyter jeg å kunne sove så lenge jeg vil, tenker veldig hardt med dette når jeg våkner og kan snu meg og sove videre :tongue:

Nei, vi har ikke blitt undersøkt, vi tenker å vente til det har gått 1 år, slik som er anbefalt. Vi er relativt unge (27), så vi har det egentlig ikke så travelt. Bortsatt fra at vi er utålmodige da! :fnise: Hadde du uregelmessig syklus? Her er alt regelmessig som en klokke, så kan ikke skylde på det heller... Men bra for dere å få en viss klarhet, får håpe det klaffer for dere snart uansett! 

Ja, jeg fokuserer på mulighetene man har som barnløs! Reise, jobbmuligheter, spennende mat, spontane dager. Det å sove lenge er et godt poeng! :PSom regel er jeg god til å fokusere på slike ting, og holde humøret oppe uten så mye problem, men kræsjet litt denne gangen. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å stresse, slutt å tenke på dette, og vips så ordner det seg. Noen trenger PP10 andre bruker over 10 år. 

Anonymkode: 5c49b...884

Haha, hadde det enda vært så lett! :fnise: Jeg er klar over at vi ikke er utenfor det "normale" med tanke på tiden som har gått, men det er jammen en berg- og dalbane innimellom likevel. 

Skrevet

Vi begynte når jeg var 26 og ble mamma når jeg var 31....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi starta med prøving for nr 2 i august 2014. Fikk positiv test denne mnd her. Det tok lang tid med førstemann også. Starta prøving juni 2011, og ble gravid oktober 2012. Vi har valgt i ikke gå videre med lege mer enn bare en kjapp "rørsjekk". Lykke til med prøvingen! Håper det klaffer for dere snart :)

Anonymkode: 014f7...bf4

AnonymBruker
Skrevet

PP 27, da satt førstemann! Heller ingen profesjonell hjelp med inni bildet, vi hadde ikke kommer lenger enn å ordnet time til hjelp. 

Anonymkode: 42006...da0

AnonymBruker
Skrevet

Pp 12 her (10 mnd) 😊

Anonymkode: f0b13...ac8

Skrevet
2 timer siden, Åselin skrev:

Nei, vi har ikke blitt undersøkt, vi tenker å vente til det har gått 1 år, slik som er anbefalt. Vi er relativt unge (27), så vi har det egentlig ikke så travelt. Bortsatt fra at vi er utålmodige da! :fnise: Hadde du uregelmessig syklus? Her er alt regelmessig som en klokke, så kan ikke skylde på det heller... Men bra for dere å få en viss klarhet, får håpe det klaffer for dere snart uansett! 

Har uregelmssig syklus på 30-40 dager, men mest rundt 35 dager. Skulle til å si at jeg er like ung som deg, men jeg har visst blitt 29 :fnise: Han er en del eldre. Jeg hadde absolutt ikke noe hastverk selv, men når tanken først slo til i mai, så ble jeg veldig utålmodig! 

Ab42.... og ab01.... over her-wow! Skal minne meg på dere som ventet så lenge neste gang jeg blir utålmodig! 

Skrevet
2 timer siden, Larina skrev:

Vi begynte når jeg var 26 og ble mamma når jeg var 31....

Wow, fem år! Var det med prøverør da, eller uten hjelp? Bra det gikk til slutt! :blomst:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi starta med prøving for nr 2 i august 2014. Fikk positiv test denne mnd her. Det tok lang tid med førstemann også. Starta prøving juni 2011, og ble gravid oktober 2012. Vi har valgt i ikke gå videre med lege mer enn bare en kjapp "rørsjekk". Lykke til med prøvingen! Håper det klaffer for dere snart :)

Anonymkode: 014f7...bf4

Gratulerer med positiv test! Merker jeg ikke har noe å klage over her... Greit å få litt perspektiv! Hvorfor valgte dere å ikke gå til lege med større utredning?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

PP 27, da satt førstemann! Heller ingen profesjonell hjelp med inni bildet, vi hadde ikke kommer lenger enn å ordnet time til hjelp. 

Anonymkode: 42006...da0

Oi, pp27 faktisk. Var det noen grunn til at dere ikke søkte hjelp før? Godt å vite at det fortsatt kan gå, selv om det har gått endel tid!

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pp 12 her (10 mnd) 😊

Anonymkode: f0b13...ac8

Krysser fingrene for at 10 mnd er det magiske tallet her også! :)

Skrevet
10 minutter siden, Kajal skrev:

Har uregelmssig syklus på 30-40 dager, men mest rundt 35 dager. Skulle til å si at jeg er like ung som deg, men jeg har visst blitt 29 :fnise: Han er en del eldre. Jeg hadde absolutt ikke noe hastverk selv, men når tanken først slo til i mai, så ble jeg veldig utålmodig! 

Ab42.... og ab01.... over her-wow! Skal minne meg på dere som ventet så lenge neste gang jeg blir utålmodig! 

Haha, skjønner hva du mener. Måtte tenke meg om da jeg skulle skrive alderen min. :fnise: jeg har ganske regelmessig syklus, har variert maks tre dager, og den gangen mistenker jeg kjemisk. Så det ligger liksom ikke der heller... 

Enig med at noen av dere andres historier setter ting litt i perspektiv! Jeg får vel bare stramme meg selv opp og prøve å snu den negative tankegangen, uansett hvor vanskelig det er av og til. 

Skrevet

Jeg fikk positiv test etter hhv. 12 og 15 pp :-) Helt naturlig. 

Skrevet

Jeg husker ikke hvilken PP, men husker at jeg fikk positiv test 15 måneder etter at vi hadde begynt å prøve aktivt. Jeg har litt lange sykluser (31-34 dager) og det var nok et par perioder hvor prøvingen gikk i vasken pga jobbreise/sykdom, men det kan godt ha vært PP 11-12 som klaffet for oss første gang. 

Vi begynte å prøve igjen i januar. Da ble vi gravide i andre PP (februar) som endte i kjemisk graviditet. Skal snart prøve igjen. :) Så man er aldri garantert noe, og ett år er normalt selv for friske, fertile par. Men at det er frustrerende?! ABSOLUTT!

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid i pp6, men mistet. Er nå i pp9 etter det og ingenting.

Anonymkode: 87cac...5c9

Skrevet

Forstår veldig godt frustrasjonen din. Vi har også prøvd en stund og jeg er nå i pp 9 uten hell. Har ikm neste lørdag, men kjenner at jeg tviler på at det har klaffet. Man blir for pessimistisk av å få nederlag etter nederlag slengt  i trynet måned etter måned, selv om det er normalt å bruke inntil ett år. Jeg har bestemt meg nå for å leve helt som normalt (før var jeg litt nazi på alkohol og mat etter el) men nå kjenner jeg at jeg ikke orker å "late" somjeg er gravid to uker i hver måned. Tror det er lurt å gi litt faen, og ikke fokusere så mye på det. Da blir jo skuffelsen ikke så stor. En gang må det jo klaffe? Er jo dette vi er skapt for, og de ALLER fleste i dag klarer å få egne barn. Dette holder meg oppe på tunge dager, for fy søren så tungt det er av og til! Føler meg noen ganger mislykket og at alle andre får det til. Men dette kan vi verken styre eller kontrollere, det må skje når det skjer hos hver enkelt. Noen er heldig, andre ikke. Livet er urettferdig. Jeg har også regelmessig syklus og er ung (24 år) sjekket oss privat, alt fint med meg, og mannen venter på svar på sædprøve.. Masse lykke til, godt å vite at man ikke er alene tross alt! Klem <3 

Skrevet
23 timer siden, Åselin skrev:

Wow, fem år! Var det med prøverør da, eller uten hjelp? Bra det gikk til slutt! :blomst:

Veldig glad for at det gikk fint til slutt :) Verdt hvert eneste år ;)  Jeg har pcos og var uheldig å mistet flere ganger før spiren klamret seg fast. Hadde mange runder med pergotime, men da det klaffet gikk jeg ikke på noe annet enn metformin og albyl-e :) 

Skrevet
Den 1. april 2016 at 7.51, lollip0p skrev:

Jeg fikk positiv test etter hhv. 12 og 15 pp :-) Helt naturlig. 

Den 1. april 2016 at 7.57, Havrekjeksen skrev:

Jeg husker ikke hvilken PP, men husker at jeg fikk positiv test 15 måneder etter at vi hadde begynt å prøve aktivt. Jeg har litt lange sykluser (31-34 dager) og det var nok et par perioder hvor prøvingen gikk i vasken pga jobbreise/sykdom, men det kan godt ha vært PP 11-12 som klaffet for oss første gang. 

Vi begynte å prøve igjen i januar. Da ble vi gravide i andre PP (februar) som endte i kjemisk graviditet. Skal snart prøve igjen. :) Så man er aldri garantert noe, og ett år er normalt selv for friske, fertile par. Men at det er frustrerende?! ABSOLUTT!

Lykke til!

Den 1. april 2016 at 9.35, Chrissy22 skrev:

Forstår veldig godt frustrasjonen din. Vi har også prøvd en stund og jeg er nå i pp 9 uten hell. Har ikm neste lørdag, men kjenner at jeg tviler på at det har klaffet. Man blir for pessimistisk av å få nederlag etter nederlag slengt  i trynet måned etter måned, selv om det er normalt å bruke inntil ett år. Jeg har bestemt meg nå for å leve helt som normalt (før var jeg litt nazi på alkohol og mat etter el) men nå kjenner jeg at jeg ikke orker å "late" somjeg er gravid to uker i hver måned. Tror det er lurt å gi litt faen, og ikke fokusere så mye på det. Da blir jo skuffelsen ikke så stor. En gang må det jo klaffe? Er jo dette vi er skapt for, og de ALLER fleste i dag klarer å få egne barn. Dette holder meg oppe på tunge dager, for fy søren så tungt det er av og til! Føler meg noen ganger mislykket og at alle andre får det til. Men dette kan vi verken styre eller kontrollere, det må skje når det skjer hos hver enkelt. Noen er heldig, andre ikke. Livet er urettferdig. Jeg har også regelmessig syklus og er ung (24 år) sjekket oss privat, alt fint med meg, og mannen venter på svar på sædprøve.. Masse lykke til, godt å vite at man ikke er alene tross alt! Klem <3 

Takk for svar og erfaringer! Greit med litt sympati og fine ord innimellom, det kan være utfordrende dette... Nå har jeg spottet av og på siden onsdag, altså på sjette dagen nå, uten at TR har kommet i gang... :bond: litt mer i går og i dag, men fortsatt ikke som vanlig mens. Ganske oppgitt nå, vil bare komme i gang med ny syklus! Til sammen har jeg da altså hadd mensmurringer i over en uke nå, og spotting i snart en uke... Blæ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...