Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mye leting på nett ser jeg meg nødt til å vende meg til ekspertisen på KG.

Det har seg slik at jeg har et studielån fra Lånekassen. Jeg har søkt om rentefritak for 2015 og kommer til å få dette innvilget - men dette skjer først i slutten av året når selvangivelsen er ferdig og sendes Lånekassen.

Jeg ser i dag i selvangivelsen at jeg er først opp med disse rentene som fratrekk, men vet at jeg kommer til å få de trukket fra lånet.

Det at disse rentene ligger til fratrekk gjør at min alminnelige inntekt for 2015 ble så lav at jeg kommer et par hundrelapper under grensen for inntektsskatt til stat, fylke og kommune, og bare betaler trygdeavgift basert på total inntekt før fratrekkene. Legger man til de tusener i renteutgifter de har trukket vil jeg komme tilsvarende tusener over grensen.

Slik jeg ser det bør ikke disse rentene stå i selvangivelsen, de må selvsagt stå der da jeg ikke har fått fritak ennå, men jeg kan ikke se at det er en reell renteutgift dersom jeg får fritak. For meg virker det derfor som at jeg egentlig skulle betalt mer skatt da jeg kommer over grensen for skatt til stat, fylke og kommune.

Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke kan dette med rentefritak og hvordan det påvirker skatten.
Er det noen der ute som har et snev av peiling?

Takker på forhånd!

Anonymkode: aff99...335

Skrevet

Dette bør vel ikke være store overraskelsen her at det du feilaktig får trukket fra i år vil bli plusset på neste år. Så her kan du jo selv velge hvordan du vil gjøre det. Enten korrigerer du i år eller så blir det korrigert med en smell neste år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...