Gå til innhold

Sko til innendørs trening

Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

For første gang på veldig mange år trener jeg på et lite senter/treningsstudio. I den sammenhengen trenger jeg sko til innendørs trening. De gangene jeg har vært der til nå, har jeg brukt uteløpeskoene mine. De fungerer, de altså, men nå som snøen har forsvunnet vil jeg nok ta dem i bruk ute igjen (de skal skiftes ut etterhvert, men tåler litt til først, bare for å slippe avsporing om akkurat det). Det er uansett på alle måter upraktisk å basere seg kun på det ene paret med joggesko. 

Her kommer dere inn i bildet: er det noen som har gode råd og tips til hvilken innendørssko jeg bør skaffe meg? 
Litt bakgrunnsinfo:
Jeg trener forskjellige styrkeøvelser, sykler på spinningsykkel og løper litt på mølle. Treningsprogrammet mitt er satt opp i samråd med fysioterapeut, på grunnlag av mine treningsmål, min fysikk og min helsesituasjon. 
Jeg foretrekker sko med god demping, da jeg er litt tung.
For øvrig har jeg normalt steg på grensen til underpronasjon, og føttene mine har litt høy vrist og litt bredde. Ute løper jeg med Asics Gel Nimbus i damemodell, som har vist seg å passe meg godt. 

Passform og riktig demping teller mye mer enn pris, men jeg blir ikke sur om inneskoene koster en del mindre enn uteskoene, heller (som i årets modell har en listepris på 1700 kr hos XXL)  :) Jeg foretrekker å kjøpe sko i fysisk butikk for å kunne prøve dem, men jeg bor ikke nær Oslo eller en av de større byene, og har derfor litt begrenset tilgang på butikker. Av sportsforretninger innen rimelig avstand har jeg G-sport, Intersport, XXL og Sport1.  
På forhånd takk for hva dere enn måtte dele av erfaringer og tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mye av de samme preferansene som deg, og jeg bruker Mizuno sko både inne og ute. Ute bruker jeg Mizuno Wave Prophecy som etter det jeg har lest meg til skal være en av de skoene som har best demping for asfalt. De funker for meg. Har hatt mye mindre problemer med leggene siden jeg byttet fra Nike Air Max. 

Inne bruker jeg (med forbehold om at jeg husker feil - skoene ligger i skapet på treningssenteret så jeg får ikke sjekket) Mizuno Wave Rider. Har oppdaget at Mizuno passer foten min veldig godt, så da jeg skulle  ha nye innesko så endte jeg med Mizuno der også. De er kanskje ikke de perfekte innetreningssko pga. dempingen, men siden jeg må ha god demping når jeg løper uansett om det er ute eller inne så prioriterte jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Tusen takk, @Cata :) 
Jeg har ikke prøvd Mizuno-sko, så de skal jeg virkelig se etter. Wave Rider kostet jammenmeg under 1000 kroner, også! (I lilla på G-sport, i alle fall.) Jeg ser at det er oppgitt som en grus/asfaltsko, men hvis erfaringen er at sålen ikke setter stygge merker i gulvet, så går det fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margit Spat skrev:

Tusen takk, @Cata :) 
Jeg har ikke prøvd Mizuno-sko, så de skal jeg virkelig se etter. Wave Rider kostet jammenmeg under 1000 kroner, også! (I lilla på G-sport, i alle fall.) Jeg ser at det er oppgitt som en grus/asfaltsko, men hvis erfaringen er at sålen ikke setter stygge merker i gulvet, så går det fint for meg.

De har ikke hærpa mitt treningssenter i allfall. Dessuten mener jeg de er ganske lyse under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...