Gå til innhold

Opp i vekt av trening!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Som tittelen sier, så har jeg gått opp 2-3 kg de siste to månedene. Jeg har trent styrke fullkropp 2 ganger i uka, en sirkeltrening i gruppe og en intervalløkt pr. uke. Klærne passer fortsatt og jeg føler ikke at jeg kan se at jeg har lagt på meg, men ser jo at jeg har fått mer tydelige armmuskler osv. Vil ikke fortsette å gå opp i vekt, så lurer egentlig på om dette er muskler eller om jeg spiser for mye?!

Anonymkode: 5c0f5...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskler veier mer en fett. Hvis du vil ha en slankere og strammere kropp uten veldig definerte muskler, bør du heller trene med lettere vekter og flere repetisjoner. Så istedet for maxing som er alt fra 2-4×2-4, så heller legge seg på 12-16x3-4 :)

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Kan godt hende det er muskler, eller en blanding. Om du ikke har gått opp i størrelse ville jeg tatt det chill, iallfall. 

Og ey, muskler tar mindre plass enn fett, og det å bygge store muskler som kvinne er ganske krevende. Nå vet jeg jo ikke hvordan du trener, men styrke to ganger i uka er som regel ikke noe bodybuilding-opplegg. Misforstå meg rett, det er knallbra, både for helsa og utseendet, men særlig store (og tunge) muskler må nok vi kvinner jobbe ganske hardt for. 

Følg litt med på vekta og størrelsen din fremover. Hvis du fortsetter å øke kan du alltids ta en kikk på kostholdet, men to-tre kilo over to måneder er ikke noe å stresse med. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Følg heller mer med på målene dine enn vekta. Er det ikke bedre å se fin og trent ut enn å veie lite? Ingen som vet hva du veier. Det er ikke uvanlig å gå opp i vekt, men samtidig se slankere ut.

Anonymkode: c3a94...815

Skrevet

Inne i tråden om før/etter bilder så er det en som gikk fra tynn til tyngre, men myye mer muskuøs og fitt! Så vekta har ikke alltid mye å si.

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Takk for gode svar! Må bare drite i tallet på vekta tror jeg :)

Anonymkode: 5c0f5...ef5

Skrevet

Henger på et spørsmål som jeg har lurt på en tid og som er nær beslektet med TS spørsmål. 

Hvor mye kan man forvente å øke i vekt pga. muskler når man bare går fra "moderat slappfisk" til "mer fast i fisken". Jeg har vært flinkere med styrketrening i vinter og både ser og føler at det er kommet mer muskler, men samtidig har jeg gått opp 2-3 kg. Jeg tror absolutt ikke jeg kan skylde på musklene for "hele den vekta", men er litt nysgjerrig på om musklene kan være litt medskyldige i det minste. 

Selv tenker jeg - uten å ha minste reell peiling- at inntil et halvt kg kanskje kan tilskrives økt muskelmasse mens de øvrige par kg får litt mer slendrian i matregimet ta skylda for. 

Vi snakker i mitt tilfelle ikke om muskler på kroppsbygging/fitness nivå, bare  litt mer definerte muskler og litt mer følelse av å være fast i fisken. 

Skrevet

@Cata I begynnelsen, i allefall det første halvåret, så har man kjapp framgang, så kan godt være at mye av det er muskler. :tommelsmil:

Hvor mange gram/kilo aaaner jeg ikke. Du får google.  :)

Skrevet
1 time siden, BlendaSensitive skrev:

@Cata I begynnelsen, i allefall det første halvåret, så har man kjapp framgang, så kan godt være at mye av det er muskler. :tommelsmil:

Hvor mange gram/kilo aaaner jeg ikke. Du får google.  :)

I og for seg god ide, men jeg har ikke helt skjønt hva jeg skal google på for det spørsmålet der? Her snakker vi dessuten 3.  året så jeg skal ikke skryte på meg for mye kjapp framgang. :ler:

Gjest Sisti
Skrevet

Ts har nok ganske sikkert IKKE gått opp 3 kg i  muskler på to måneder. Det meste er nok vann - kroppen holder naturlig på mer vann når man trener styrke. De kiloene forsvinner raskt hvis man tar en lengre treningspause. Ikke noe å bekymre seg for altså! 

Skrevet

Hehe! Nei slik jeg har forstått har noen genetisk større muskler uten å tillsynelatende gjøre mye for å få de. Andre sliter seg halv ihjel for å få litt. :P

Letteste hadde vel vært å ta sånn bodyscan, men de er visst veldig upålitelige de også.

Men hva med målebånd? Om cm minsker og vekten går opp, så er det mer sannsynlig muskler, da muskler veier mer per kg enn fett. :)

Gjest Sisti
Skrevet
3 timer siden, Cata skrev:

Henger på et spørsmål som jeg har lurt på en tid og som er nær beslektet med TS spørsmål. 

Hvor mye kan man forvente å øke i vekt pga. muskler når man bare går fra "moderat slappfisk" til "mer fast i fisken". Jeg har vært flinkere med styrketrening i vinter og både ser og føler at det er kommet mer muskler, men samtidig har jeg gått opp 2-3 kg. Jeg tror absolutt ikke jeg kan skylde på musklene for "hele den vekta", men er litt nysgjerrig på om musklene kan være litt medskyldige i det minste. 

Selv tenker jeg - uten å ha minste reell peiling- at inntil et halvt kg kanskje kan tilskrives økt muskelmasse mens de øvrige par kg får litt mer slendrian i matregimet ta skylda for. 

Vi snakker i mitt tilfelle ikke om muskler på kroppsbygging/fitness nivå, bare  litt mer definerte muskler og litt mer følelse av å være fast i fisken. 

Halv kg muskler er nok fint mulig, kanskje omså en kilo? Og resten kan være vann (eller mer fett pga mer mat, men du må regne med litt vannvekt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...