AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 To tante-/onkelunger m/ partnere skal gifte seg til sommeren. Det ene paret skal holde et større bryllup der vi som tante og onkel + våre barn blir invitert. Det andre bryllupet skal være lite og bare de aller nærmeste blir invitert. Vi ønsker å gi oppmerksomhet/gave til begge parene. Spørsmålet blir om det da er vanlig/forventet at vi gir like mye til dem? Er det feks en ok løsning om man feks gir fint kakefat + penger til de vi er invitert til og "bare" fint kakefat til de vi ikke er invitert til? Anonymkode: d12ce...4da 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Hvorfor skal de dere ikke er invitert til få mindre? Dere sparer jo en del på klær/oppmøte ved ikke å være invitert? Har dere like god kontakt med begge, så vil jeg si like gaver, men kanskje litt mindre penger der dere ikke er invitert. Anonymkode: 19a36...5e7 1
Vox_populi Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Selvfølgelig må dere gi mye mer når dere er invitert alle 4(?) enn når dere ikke er invitert. Dette er ikke matematikk, slik at et par gir dobbelt så mye som en enslig, men mindre enn et par + unger, men en viss sammenheng må det være mellom det dere blir påspandert og det dere spanderer. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal de dere ikke er invitert til få mindre? Dere sparer jo en del på klær/oppmøte ved ikke å være invitert? Har dere like god kontakt med begge, så vil jeg si like gaver, men kanskje litt mindre penger der dere ikke er invitert. Anonymkode: 19a36...5e7 Anonymkode: d12ce...4da 1
Skogkløver Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 I følge skikk og bruk skal man vel gi gave som tilsvarer omtrent kuvertprisen. Da er det helt innafor å gi mer til det paret dere er invitert til 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal de dere ikke er invitert til få mindre? Dere sparer jo en del på klær/oppmøte ved ikke å være invitert? Har dere like god kontakt med begge, så vil jeg si like gaver, men kanskje litt mindre penger der dere ikke er invitert. Anonymkode: 19a36...5e7 Utgifter for oss blir det samme da vi allerede har klær og begge bryllup blir i hjembyen vår. De kjenner hverandre. Vi som tante/onkel har lik kontakt med begge parene. Anonymkode: d12ce...4da
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 26 minutter siden, Vox_populi skrev: Selvfølgelig må dere gi mye mer når dere er invitert alle 4(?) enn når dere ikke er invitert. Dette er ikke matematikk, slik at et par gir dobbelt så mye som en enslig, men mindre enn et par + unger, men en viss sammenheng må det være mellom det dere blir påspandert og det dere spanderer. Slik tenker jeg også, at der man blir invitert og påspandert gir man mer enn der man ikke blir invitert. Anonymkode: d12ce...4da 6
peppermyntete Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utgifter for oss blir det samme da vi allerede har klær og begge bryllup blir i hjembyen vår. De kjenner hverandre. Vi som tante/onkel har lik kontakt med begge parene. Anonymkode: d12ce...4da Da ville jeg gitt likt i alle fall. Jeg tenker at man gir etter evne og lyst, ikke gamle nedstøvede regler om kuvertpris og sånt. 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 7 minutter siden, peppermyntete skrev: Da ville jeg gitt likt i alle fall. Jeg tenker at man gir etter evne og lyst, ikke gamle nedstøvede regler om kuvertpris og sånt. Om jeg var onkelungen som inviterte dem hadde jeg blitt skuffa over at de andre fikk like stor gave som oss når vi betaler for fire stykker og det andre paret for ingen... Anonymkode: ffc5d...736 8
peppermyntete Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg var onkelungen som inviterte dem hadde jeg blitt skuffa over at de andre fikk like stor gave som oss når vi betaler for fire stykker og det andre paret for ingen... Anonymkode: ffc5d...736 Hvorfor gifter du deg? For å få gaver og imponere familie og venner med fin fest, eller fordi du elsker partneren din? 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 Jeg syntes det er helt innafor å gi mer til de du er invitert til. I min bok er invitert=gave, ikke invitert=oppmerksomhet. Hva denne oppmerksomheten består av kan være så mangt (alt fra et kort til vin til en større gave), så et fint kakefat likt det dere gir til det andre paret er helt ok. Anonymkode: aec3e...ae5 15
Vox_populi Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, Herr Heftig skrev: Ingen invitasjon = ingen gave. Tiltredes! Heller ingen gave dersom: 1. Ekteskapsinngåelse i all stillhet 2. Papirløst ekteskap Så bryllup, feiring av runde år o.l. fungerer altså slik at man blir påspandert en fest, og til gjengjeld gir man en gave. Alle gir, og alle får, og ingen føler seg snytt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 6 minutter siden, peppermyntete skrev: Hvorfor gifter du deg? For å få gaver og imponere familie og venner med fin fest, eller fordi du elsker partneren din? Det er da ikke det som er poenget. Mitt poeng er akkuratt det jeg sa. Jeg kan ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg kan gifte meg fordi jeg elsker min partner, uten fokus på gaver, samtidig som at jeg hadde reagert på å få den samme gaven. Anonymkode: ffc5d...736 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 27 minutter siden, Skogkløver skrev: I følge skikk og bruk skal man vel gi gave som tilsvarer omtrent kuvertprisen. Da er det helt innafor å gi mer til det paret dere er invitert til Skal man? Hvilken skikk og bruk-bok står det i? I så fall betyr jo det at den trygdede barndomsvennen man ikke har sett på 15 år skal bruke like mye på gave som f. eks. et søsken med direktørstilling, så det faller etter min mening på sin egen urimelighet. Etter min mening gir man gave etter egen økonomi og hvor nær man står brudeparet. Anonymkode: 5c1e0...c79 8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #16 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal man? Hvilken skikk og bruk-bok står det i? I så fall betyr jo det at den trygdede barndomsvennen man ikke har sett på 15 år skal bruke like mye på gave som f. eks. et søsken med direktørstilling, så det faller etter min mening på sin egen urimelighet. Etter min mening gir man gave etter egen økonomi og hvor nær man står brudeparet. Anonymkode: 5c1e0...c79 ... Men jeg er helt enig i at det er "innafor" å gi dyrere gave når man er invitert i selskap enn når man ikke er det. Når man ikke er invitert er det ikke på noen måte en selvfølge å skulle kjøpe bryllupsgave. Anonymkode: 5c1e0...c79
Vox_populi Skrevet 31. mars 2016 #17 Skrevet 31. mars 2016 9 minutter siden, peppermyntete skrev: Hvorfor gifter du deg? For å få gaver og imponere familie og venner med fin fest, eller fordi du elsker partneren din? Du blander korta. Gifte deg kan du gjøre i all stillhet. Hvorfor holder du et svindyrt bryllup, må du heller spørre om. 1
skruf Skrevet 31. mars 2016 #18 Skrevet 31. mars 2016 Til så nær slekt så ville jeg gitt lik gave til begge tante/onkelungene, selv om jeg var invitert eller ei til bryllupsfest. Dere er nære skriver du ts, og tanteungene/onkelungene har kontakt med hverandre og med dere......hvis dere forskjellsbehandler så kan jeg nesten spå at det vil bli et eller annet styr i etterkant av bryllup. En annen ting er at det kan være at de som inviterer færre har dårligere økonomi enn de som inviterer alle og dermed må slanke gjestelisten betraktelig. Da synes jeg ikke det er riktig at de skal "straffes" for dårlig økonomi med å ikke få gave fra så nær slekt som tante og onkel er. Ang det med kuvertprisen=verdien på gaven så synes jeg det er helt tullete. Da vi giftet oss så var det iallefall (heldigvis) ingen som følte seg presset av kuvertprisen på hva gaven skulle koste (ikke var det noe vi opplyste om heller)! Vi hadde 1200kr pr snute, så det ville blitt et økonomisk hugg på kontoen for mange hadde vi skulle forlangt noe sånt. 6
Skogkløver Skrevet 31. mars 2016 #19 Skrevet 31. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man? Hvilken skikk og bruk-bok står det i? I så fall betyr jo det at den trygdede barndomsvennen man ikke har sett på 15 år skal bruke like mye på gave som f. eks. et søsken med direktørstilling, så det faller etter min mening på sin egen urimelighet. Etter min mening gir man gave etter egen økonomi og hvor nær man står brudeparet. Anonymkode: 5c1e0...c79 men vil virkelig barndomsvennen du ikke har sett på 15 år bli invitert i et bryllup? "- Fra tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet at gaven skal dekke kuvert-prisen. Man må gjerne bruke dette som en rettesnor, men samtidig må man få det til å passe med egen økonomi, sier Warloe. " - http://mitt-bryllup.no/tag/bryllupsgave/ I følge tidligere "regler" bør altså gaven ca dekke kuverten dersom du er invitert i et bryllup. Det vil jo ikke si at alle bør eller skal gi samme summen? Det er heller ment som en rettesnor. Selvfølgelig velger søsken/foreldre og andre som står nær stort sett å gi mer dersom de har mulighet til det 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #20 Skrevet 31. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så fall betyr jo det at den trygdede barndomsvennen man ikke har sett på 15 år skal bruke like mye på gave som f. eks. et søsken med direktørstilling, så det faller etter min mening på sin egen urimelighet. Nærstående gjester gir naturligvis større gaver, men for perifere gjester er kuvertprisen en grei rettesnor. Man skal ikke gi for mye, heller. Selv om du heter Einar Aas og tjente 500 mill i fjor, bør du ikke overdrive og sette andre i forlegenhet. Anonymkode: c329f...5bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå