Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt her og andre steder på nettet vekten av lojalitet og historikk ift. boliglån. Og det gir jo fullstendig mening. Har man vært kunde i en bank i årtier har jo de fullstendig tilgang til ens inntekter og forbruk og betalingsevne- og vilje, og om alt er godt vil det gi bedre sjanser for det lånet man vil ha.

Det jeg lurer på er vel egentlig hvor negativt det spiller inn om det ikke er tilfelle....

Jeg har studert og bodd utenlands i flere år nå. Har hatt studielån, litt småjobbing utenlands og noe frilansinntekter fra Norge. 

Nå tenker jeg snart å kjøpe en ny leilighet. Etter at faren min døde tidlig har jeg ganske mye egenkapital fra arv. Jeg vil imidlertid kjøpe en litt større leilighet for så å muligens kunne leie ut et rom, og vil derfor ha et lån "på toppen". Frilans / deltidsjobben jeg har hatt vil snart bli en fast stilling, så inntekt kommer jeg jo til å ha. 

Det jeg lurer på er hvorvidt en bank vil bli veldig skeptisk dersom jeg som kunde kommer litt "ingenstedsfra", selv om jeg ellers har solid EK og inntekt? Har noen vært i samme situasjon, der de starter litt på "scratch"?

Anonymkode: 2535e...15f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke fra ingsteds, du kommer fra en annen bank og fra utlandet. Du blir kredittsjekket før du blir kunde, og banken vurderer om du har betjeningsevne før du får lån. 

Anonymkode: 6d403...da3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke fra ingsteds, du kommer fra en annen bank og fra utlandet. Du blir kredittsjekket før du blir kunde, og banken vurderer om du har betjeningsevne før du får lån. 

Anonymkode: 6d403...da3

Kredittsjekk betyr vel bare at man blir sjekket for betalingsanmerkning, inkasso o.l.? 

Jeg forstår at det er første steg, men det krever vel mer enn at man ikke har økonomisk mislighold for å vise til at man er en potensielt god kunde. 

Anonymkode: 2535e...15f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har inntekt og EK som står i forhold til det du ønsker å låne spiller det ingen rolle om du har vært kunde tidligere eller ikke.

Anonymkode: 54742...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån i en bank hvor jeg aldri hadde vært kunde før, og til tross for at jeg bare hadde 30% stilling. Det var takket være fagforeningsavtale. Om du er med i en bør du sjekke ut hvilke avtaler de kan by deg på.

Anonymkode: 64b45...282

AnonymBruker
Skrevet

Samtlige banker er ihht hvitvaskingsforskriftene pålagt å undersøke opprinnelsen på pengene dine og deg før de etablerer kundeforhold med deg, uansett. Men du har ingenting å frykte, du har jo god forklaring på hvor du og pengene dine stammer fra, men noen spørsmål rundt dette må du belage deg på å få.

Det avgjørende er betjeningsevnen din.

Anonymkode: 512cb...20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...