Gå til innhold

Aïoli?

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Er det noen som har en GOD oppskrift på aïoli til meg? Skal lage tapas til i morgen, og mangler oppskrift på aïoli, og synes det er litt kjipt å kjøpe ferdig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ikke oppskrift når jeg lager aïoli, men omtrent sånn:

To eggeplommer vispes med hakket hvitløk (1-2 fedd) og litt dijonsennep, spes med bittelitt olje av gangen til ønsket konsistens. Smak til med salt og litt sitronsaft.

Denne porsjonen er nok og vel så det til to.

Skrevet

Aïoli

2 eggeplommer

1 liten ts sennep

2 ss sitronsaft

litt salt og pepper

presset hvitløk

Vispes godt og spes med olje litt etter litt ca 2 dl.

Smak til, du kan må ha i litt ekstra sitronsaft, eller sennep. Min aïoli blir aldri likedan to ganger.

Ang. oljen så bruker jeg å blande olivenolje og soya eller maisolje, alt etter hvor fremtredende jeg ønsker olivensmaken. Siden jeg bruker en ganske sterk ekstra virgin olivenolje. Ikke alle som er like glad i det som meg.

Skrevet

Jeg lager omtrent som pulverheksa, men bruker mer olje enn 2 dl, måler aldri men man kan se når aïolien blir mettet. Bruk sennepspulver (Colmans er veldig bra) istedet for vanlig sennep, jeg synes i allefall konsistensen blir mye bedre. Jeg bruker 50/50 god olivenolje og maisolje. Bare olivenolje er ikke godt, men smak deg fram. Og så et lite tips til slutt, hvis du skulle være så uheldig at den skiller seg. Visp inn litt sitronsaft først, det hjelper ofte. Skulle ikke det fungere tar du en ny bolle med en eggeplomme så visper du gradvis inn den "ødelagte" aïolien og fortsetter så videre med olje som vanlig. Ingen katastrofe med andre ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...