Mimmii Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 I dag når jeg våknet gledet jeg meg til å sjekke selvangivelsen min, da jeg har fått tilbake på skatten hvert eneste år. Gleden var ikke langvarig da jeg så at jeg har fått en baksmell på 6500 kr. Det er kanskje ikke det verste, men det er vel egentlig 6500 kr for mye for min del. Jeg har jobbet i kommunen i noen år, og skattet en solid og fin prosent (prosenttrekk). Det siste året har jeg vært veldig syk, og dermed mottat arbeidsavklaringspenger. Nav har tydeligvis ordnet meg skattekort, å skatter nå etter tabelltrekk istedet. Hvordan i all verden skal jeg finne ut om det er feil? Jeg er helt elendig på økonomi og tall generelt. Jeg mottar jo bare 14 000 per mnd fra nav, og skatter 10%? Jeg jobbet i kommunen sommeren 2015, og hadde da en grei inntekt, men kan noen fortelle meg hvordan jeg skal regne ut dette her? Utrolig kjipe penger som kunne blitt brukt på ferie! Har et lite håp da jeg har hørt mange har klaget og heller fått igjen på skatten
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2016 Jeg kan garantere deg at utregningen deres ikke er feil. Kalkulatoren jeg lenket til vil vise deg 2015 og 2016 side ved side, og den vil vise akkurat samme tall som skattetaten ville. Hvor mye tjente du i 2015, og hvor mye betalte du i skatt? Hadde du mye i renteutgifter og lignende? Hvis du glemte å spare i BSU i 2015 kan det ha utgjort mesteparten. Jeg tror forøvrig jeg får masse penger tilbake på skatten etter å ha fikset med fradrag :D
Gjest Jørild Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Man klager ikke, man korrigerer selvangivelsen med korrekte data og leverer den. Så går de over opplysningen og det endelige skatteoppgjøret kommer.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Sjekk alle tallene i selvangivelsen og se om det gir utslag i mindre skatt (for eksempel om det er et fradrag som ikke er kommet med). Så betaler du inn litt så snart som mulig, for å få ned restbeløpet. Det du betaler inn før 30. april regnes ikke renter på. Hvis du fremdeles har en baksmell over 1000 kr deles denne normalt i to avdrag. Hvis så skjer og det likevel er for mye for deg å betale på bare to måneder, så kontakt kommunekassen og be om å få dele det opp i flere betalinger. Dette vet jeg gjøres i den kommunen jeg bor i , og i den kommunen jeg tidligere jobbet som kommunekasserer. Anonymkode: 7ece2...81c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Den 31. mars 2016 at 16.36, Mimmii skrev: I dag når jeg våknet gledet jeg meg til å sjekke selvangivelsen min, da jeg har fått tilbake på skatten hvert eneste år. Gleden var ikke langvarig da jeg så at jeg har fått en baksmell på 6500 kr. Det er kanskje ikke det verste, men det er vel egentlig 6500 kr for mye for min del. Jeg har jobbet i kommunen i noen år, og skattet en solid og fin prosent (prosenttrekk). Det siste året har jeg vært veldig syk, og dermed mottat arbeidsavklaringspenger. Nav har tydeligvis ordnet meg skattekort, å skatter nå etter tabelltrekk istedet. Hvordan i all verden skal jeg finne ut om det er feil? Jeg er helt elendig på økonomi og tall generelt. Jeg mottar jo bare 14 000 per mnd fra nav, og skatter 10%? Jeg jobbet i kommunen sommeren 2015, og hadde da en grei inntekt, men kan noen fortelle meg hvordan jeg skal regne ut dette her? Utrolig kjipe penger som kunne blitt brukt på ferie! Har et lite håp da jeg har hørt mange har klaget og heller fått igjen på skatten Når du går over fra vanlig lønn til AAP så er det din plikt og sjekka at skattetrekket blir korrekt. Dette og pga du har kraftig nedsatt lønn. Du får jo lønnslipp fra Nav og den burde du jo ha sjekka og se om alt stemmer. Skatteetaten kunne og ha hjulpet deg med evnt endring av hvilke type tabellkort du skulle hatt. Går på AAP selv og måtte selv sjekke at skattekortet nav fikk var korrekt. Hvis du har f.eks lån, BSU osv så vil jo enkelte ting endre seg når man går over på lite lønn. Anonymkode: 73cf4...39b 5
prt90 Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Den 31.3.2016 at 16.36, Mimmii skrev: I dag når jeg våknet gledet jeg meg til å sjekke selvangivelsen min, da jeg har fått tilbake på skatten hvert eneste år. Gleden var ikke langvarig da jeg så at jeg har fått en baksmell på 6500 kr. Det er kanskje ikke det verste, men det er vel egentlig 6500 kr for mye for min del. Jeg har jobbet i kommunen i noen år, og skattet en solid og fin prosent (prosenttrekk). Det siste året har jeg vært veldig syk, og dermed mottat arbeidsavklaringspenger. Nav har tydeligvis ordnet meg skattekort, å skatter nå etter tabelltrekk istedet. Hvordan i all verden skal jeg finne ut om det er feil? Jeg er helt elendig på økonomi og tall generelt. Jeg mottar jo bare 14 000 per mnd fra nav, og skatter 10%? Jeg jobbet i kommunen sommeren 2015, og hadde da en grei inntekt, men kan noen fortelle meg hvordan jeg skal regne ut dette her? Utrolig kjipe penger som kunne blitt brukt på ferie! Har et lite håp da jeg har hørt mange har klaget og heller fått igjen på skatten Du er heldig! Jeg fikk 90.000 i baksmell Er nok bare å betale
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, prt90 skrev: Du er heldig! Jeg fikk 90.000 i baksmell Er nok bare å betale Det spiller jo ingen rolle når på året man betaler skatten sin. Anonymkode: d5231...a29 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Du kan søke om skattebegrensning på grunn av lav inntektsevne under punkt 5. og henvise til paragraf 17 - 4. Hvis du fikk skattebegrensning i 2014 skriver du også dette. Hvis ikke kan du skrive kort om at du har mistet inntektsevnen din og er på aap. Anonymkode: 892f4...765
Tvist Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 14 timer siden, prt90 skrev: Du er heldig! Jeg fikk 90.000 i baksmell Er nok bare å betale Du var vel sikkert klar over at det ville komme. Det blir noe annet.
prt90 Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 46 minutter siden, Tvist skrev: Du var vel sikkert klar over at det ville komme. Det blir noe annet. Det var jeg, men man må jo følge litt med på hva som blir trukket i løpet av året også da. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå