AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Hei, jeg sittet litt økonomisk i saksa om dagen. Jobbet mye ved siden av studiene i fjor så jeg har feriepenger på omtrent 20 000, men det har blitt lite vakter i 2016. Blir bedre til sommeren og jeg kommer sikkert ikke til å ta ut ferie siden det et veldig sesongbasert jobb. Spørsmålet mitt er om det et noen mulighet for at jeg kan få utbetalt feriepengene, eller deler av dem ved neste lønning? Hadde bare tre vakter i mars så jeg er litt bekymret for penger nå i april, selv om jeg et garantert jobb fremover nå. Kan jeg sende Mail direkte til lønningskontoret eller burde jeg ta det med sjefen? Det er en stor kjede av typen Jula, IKEA o.l. Lønningskontoret har svart meg på e-post før så jeg vet at adressen jeg får lønnsslippen fra ikke er "død", og så synes jeg det er ubehagelig å spørre sjefen om dette :/ Noen tanker? Anonymkode: f1c99...59b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Du kan ringe lønningskontoret, men tviler på at du får feriepenger på forskudd. Anonymkode: 56dbd...c7b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ringe lønningskontoret, men tviler på at du får feriepenger på forskudd. Anonymkode: 56dbd...c7b Hvorfor ikke? Anonymkode: f1c99...59b
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ringe lønningskontoret, men tviler på at du får feriepenger på forskudd. Anonymkode: 56dbd...c7b Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle gjøre det? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: f1c99...59b Jeg ville spurt sjefen direkte, han kjenner til systemet og han er din venn, ikke din fiende som mange av de som er her innbiller seg.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 Om det er en jobb du har i dag har du rett på ferie i din hovedferie periode. Noe annet har du ikke karv på Anonymkode: 88d0c...2ea
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er en jobb du har i dag har du rett på ferie i din hovedferie periode. Noe annet har du ikke karv på Anonymkode: 88d0c...2ea Nå har det seg slik at arbeidsgivere er hyggelige og alminnelige folk som ofte vil strekke seg så langt det lar seg gjøre for å holde sine ansatte fornøyde. Man trenger ikke stå på kravene eller rope "JAJ HAR RÆÆÆTTTIHETAAA", man kan fint komme til minnelige løsninger ved å snakke sammen som mennesker. Jeg ville spurt om mulighet for forskudd på feriepenger, og eventuelt forskudd på lønn. De fleste forstår at man kan havne i et økonomisk uføre en eller annen gang. Hvis du ikke vil si hva pengene skal til, kan du si bilen eller vaskemaskinen ble ødelagt eller noe annet dyrt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er en jobb du har i dag har du rett på ferie i din hovedferie periode. Noe annet har du ikke karv på Anonymkode: 88d0c...2ea Takl, men jeg kommer ikke til å ta ut ferie. Akkurat nå er jeg ansatt som tilkalling, april/mai og frem til august er jeg sesongansatt. Det er uansett ikke et spørsmål om hva jeg har krav på, men hva som er mulig Anonymkode: f1c99...59b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Nå har det seg slik at arbeidsgivere er hyggelige og alminnelige folk som ofte vil strekke seg så langt det lar seg gjøre for å holde sine ansatte fornøyde. Man trenger ikke stå på kravene eller rope "JAJ HAR RÆÆÆTTTIHETAAA", man kan fint komme til minnelige løsninger ved å snakke sammen som mennesker. Jeg ville spurt om mulighet for forskudd på feriepenger, og eventuelt forskudd på lønn. De fleste forstår at man kan havne i et økonomisk uføre en eller annen gang. Hvis du ikke vil si hva pengene skal til, kan du si bilen eller vaskemaskinen ble ødelagt eller noe annet dyrt. 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle gjøre det? Jeg ville spurt sjefen direkte, han kjenner til systemet og han er din venn, ikke din fiende som mange av de som er her innbiller seg. Takk, det var litt mer oppmuntrende! Sjefen er ei kjerring, så jeg har egentlig ikke så lyst å starte der, men det skader sikkert ikke å gi det et forsøk Anonymkode: f1c99...59b
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det var litt mer oppmuntrende! Sjefen er ei kjerring, så jeg har egentlig ikke så lyst å starte der, men det skader sikkert ikke å gi det et forsøk Anonymkode: f1c99...59b Hvis dere tidligere har vært i konflikt, eller noe sånt ville jeg kanskje gått direkte til lønnsavdelingen. Men hvis ikke føler jeg å gå via sjefen er mer riktig.
Gjest Sisti Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 Hvis det er sjef av type butikksjef ville jeg gått direkte til lønningskontoret - sjefen din kan jo neppe gjøre noe med feriepengene. Hvis du ikke skal ta ferie i sommer bør det jo ikke være noe problem, spørs bare hvor villige lønningsavdelinga er til å ta på seg litt mer uplanlagt arbeid akkurat nå. Skader ikke å spørre!
Hecubaa Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 Du kan helt sikkert sende en mail til lønningskontoret og forhøre deg om forskudd, men der jeg jobber (som også er i en kjede) må butikksjefen godkjenne at det utbetales forskudd til ansatte.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Nå har det seg slik at arbeidsgivere er hyggelige og alminnelige folk som ofte vil strekke seg så langt det lar seg gjøre for å holde sine ansatte fornøyde. Man trenger ikke stå på kravene eller rope "JAJ HAR RÆÆÆTTTIHETAAA", man kan fint komme til minnelige løsninger ved å snakke sammen som mennesker. Jeg ville spurt om mulighet for forskudd på feriepenger, og eventuelt forskudd på lønn. De fleste forstår at man kan havne i et økonomisk uføre en eller annen gang. Hvis du ikke vil si hva pengene skal til, kan du si bilen eller vaskemaskinen ble ødelagt eller noe annet dyrt. Mitt firma er så stort at her følger de reglene. Anonymkode: 88d0c...2ea
Fjaselina Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 Det er berre å ta kontakt med lønskontoret. Det verste som kan skje, er at dei seier nei. Prøv!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 I utgangspunktet har ikke bedriften lov å utbetale feriepenger hvis det ikke avvikles ferie. Hos oss følges dette slavisk. Dette for å påse at de ansatte faktisk tar ut lovpålagt ferie. Anonymkode: 8ada5...ee4 1
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt firma er så stort at her følger de reglene. Anonymkode: 88d0c...2ea Hvis du jobber for et firma som har interne regler som forbyr forskuddsbetaling ville jeg anbefalt deg å revurdere ditt arbeidsforhold. 1
Gjest Sisti Skrevet 31. mars 2016 #16 Skrevet 31. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet har ikke bedriften lov å utbetale feriepenger hvis det ikke avvikles ferie. Hos oss følges dette slavisk. Dette for å påse at de ansatte faktisk tar ut lovpålagt ferie. Anonymkode: 8ada5...ee4 Men ts kan vel eventuelt be om å avvikle ferien nå?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #17 Skrevet 31. mars 2016 Takk for mange svar! Jeg kom til å tenke på at i praksis så er jeg jo ikke ansatt der. Kontrakten min som sesonghjelp gikk ut i august i fjor, og kontrakten min som vikar gikk ut 1. mars i år. Selv om jeg jobber som tilkalling har jeg altså ikke kontrakt, kanskje det gjør det lettere for dem å betale ut litt feriepenger? (Jeg skal absolutt ordne kontrakt til sesongen) TS Anonymkode: f1c99...59b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #18 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, ambivalentReaction skrev: Hvis du jobber for et firma som har interne regler som forbyr forskuddsbetaling ville jeg anbefalt deg å revurdere ditt arbeidsforhold. De tillater det, men da må det skje ordnet. Og det er jeg glad for Anonymkode: 88d0c...2ea
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #19 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De tillater det, men da må det skje ordnet. Og det er jeg glad for Anonymkode: 88d0c...2ea Ordnet? Ved at du ber om det og så får det? 1
Gjest canacas Skrevet 31. mars 2016 #20 Skrevet 31. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet har ikke bedriften lov å utbetale feriepenger hvis det ikke avvikles ferie. Hos oss følges dette slavisk. Dette for å påse at de ansatte faktisk tar ut lovpålagt ferie. Anonymkode: 8ada5...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå