Gå til innhold

Når barna truer med selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har har 2 ganger bare idag at nabo gutten med adhd true med selvmord. Han sier for eksempel "hvis ikke jeg kan spille så tar jeg selvmord " moren ok ha det da. Vi bør veldig tett så jeg hører mye rart. Er det normalt?  Selv har jeg ingen barn 

Anonymkode: 07119...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er gutten?

Anonymkode: 01978...17e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er gutten?

Jeg tipper 9-10

Skrevet

Det hender at man som forelder bare må overhøre slike trusler. Er det noe som foregår daglig/flere ganger om dagen, er det ikke så rart at mor ikke går inn i en diskusjon rundt det som sies.

Det kan også være mor har fått beskjed fra fagfolk om å overhøre slike trusler. Bruker gutten det som en brekkstang for å oppnå goder, må man ignorere trusselen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvor gammel er han? Jeg vet også om et barn som noen ganger har "trua" med å dø hvis hn ikke får det som hn vil, men "alle" vet at det ikke er seriøst. Det er noe noen barn kan finne på å si fordi de ikke vet hvordan de ellers skal si at de er frustrert, og de prøver å få frem en reaksjon hos den voksne. Men det er jo likevel viktig at voksne snakker med barnet om hva det faktisk betyr å si sånt, og at han heller burde bruke andre ord. At han skal dø fordi han ikke får spille virker bare som forsøk på spilling på den voksnes samvittighet.

Anonymkode: f886e...6ed

Skrevet

Barn med ADHD kan si ting de egentlig ikke mener i kampens hete. De kan ofte dra ting litt vel langt, men så glemmer de det selv 2 sekunder etterpå

Om du er bekymret så prater du med moren om det. Vil tippe at hun helt sikkert får hjelp til hvordan hun skal takle problemet

Jeg lærte ganske fort at et likegyldig svar til slike trusler er det beste. Alt annet kan gire barnet opp enda mer. Men når barnet er i en roligere tilstand så kan man snakke om det. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Wenda skrev:

Barn med ADHD kan si ting de egentlig ikke mener i kampens hete. De kan ofte dra ting litt vel langt, men så glemmer de det selv 2 sekunder etterpå

Om du er bekymret så prater du med moren om det. Vil tippe at hun helt sikkert får hjelp til hvordan hun skal takle problemet

Jeg lærte ganske fort at et likegyldig svar til slike trusler er det beste. Alt annet kan gire barnet opp enda mer. Men når barnet er i en roligere tilstand så kan man snakke om det. 

Moren og faren virker som oppegående og ålreite folk. Men jeg hører han ofte si hvis ikke så tar jeg å dreper meg selv.  Ha det. Nå går jeg. Skjønner ingenting når alle rundt gutten er rolige 

AnonymBruker
Skrevet

"Selvmord" er muligens et nytt ord han har lært seg, unger kan være fryktelig dramatiske når de ikke får viljen sin. Husker en gang sønnen min ropte "kidnapping" når jeg hentet han for tidlig på sfo (han elsker sfo), var så flau et jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. 

Siden det virker som gutten har ressurssterke foreldre, så ville jeg kanskje ikke bekymret meg så veldig og heller stole på at de vet bakgrunnen til disse utsagnene.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren og faren virker som oppegående og ålreite folk. Men jeg hører han ofte si hvis ikke så tar jeg å dreper meg selv.  Ha det. Nå går jeg. Skjønner ingenting når alle rundt gutten er rolige 

Nek det er vanskelig å forstå når man ikke står oppi det selv :)

Har jobbet med ADHD-barn og bor med en som har ADHD, og det verste man kan gjøre er å fôre slik tankegang og snakk. Reagerer man med bekymring, sinne eller andre følelser så kan dette bare gjøre situasjonen verre. Det beste er i de fleste tilfeller å opptre ganske likegyldig til situasjonen. Dette må da kombineres med gode samtaler, men på et annet tidspunkt når barnet er i en annen følelsestilstand 

Det er viktig å se hele bildet. Man skal aldri overse slike trusler dersom det er den minste tvil om hvor seriøst det er, men selv ikke da skal man reagere i situasjonen, men heller før/etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Wenda skrev:

Nek det er vanskelig å forstå når man ikke står oppi det selv :)

Har jobbet med ADHD-barn og bor med en som har ADHD, og det verste man kan gjøre er å fôre slik tankegang og snakk. Reagerer man med bekymring, sinne eller andre følelser så kan dette bare gjøre situasjonen verre. Det beste er i de fleste tilfeller å opptre ganske likegyldig til situasjonen. Dette må da kombineres med gode samtaler, men på et annet tidspunkt når barnet er i en annen følelsestilstand 

Det er viktig å se hele bildet. Man skal aldri overse slike trusler dersom det er den minste tvil om hvor seriøst det er, men selv ikke da skal man reagere i situasjonen, men heller før/etter. 

Det har jeg aldri tenkt på. Heldigvis har jeg aldri forsøkt å blande meg selv om jeg ved flere anledninger ble skikkelig bekymret. Godt å kunne få tips her. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ta livet av meg rimelig ofte i den alderen, hvis jeg ikke fikk det som jeg ville. Mine foreldre sa at det ville jo være synd 😜 Lever i beste velgående enda 😉 Og ingen diagnose her. 

Anonymkode: b2879...548

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ta livet av meg rimelig ofte i den alderen, hvis jeg ikke fikk det som jeg ville. Mine foreldre sa at det ville jo være synd 😜 Lever i beste velgående enda 😉 Og ingen diagnose her. 

Anonymkode: b2879...548

Godt du fortsatt er med oss 😊 Jeg blir fort sjokkert over det som kommer ut av munn på unger. Han er ganske grei ellers da. Bare litt mye selvmordsgreier. 

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet
1 time siden, Wenda skrev:

Ganske sikker på at det gjelder alle barn :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann med adhd og en stesønn med adhd og de kan ofte si ting uten å tenke seg om, blir lett frustrert osv

Anonymkode: 1cf9f...d87

AnonymBruker
Skrevet

"Vanlig" med trusler, men er uheldig kommunikasjon, det må brytes. Hvordan er det bare foreldre som vet, de som er de kjenner barnet best, men brytes det må det. 

Anonymkode: c795c...84c

Skrevet
16 minutter siden, Haaploes skrev:

Ganske sikker på at det gjelder alle barn :fnise:

Det er nok mye mulig. Her var det jo snakk om barn med ADHD 

Skrevet

Jeg har aldri hatt adhd eller noe sånt, men truet mye med selvmord som barn. Når jeg var sint, eller når faren min var slem og full. Da svarte han bare, "ja gjør det så gjør du oss alle en tjeneste". Ikke før i tenåra det ble alvor og jeg faktisk forsøkte.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp - mine selvsikre, sosial og veldig snill gutt sa akkurat det samme når han var ca 10.  Bli til mange "morsomme" samtaler.  Det er helt horribelt å høre dette, men uten at det er noe andre tegn, så har vi bare tatt det som en utblåsning.  Han er nå nesten 14 og her fortsatt :) 

Anonymkode: 903dc...05a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Aye skrev:

Jeg har aldri hatt adhd eller noe sånt, men truet mye med selvmord som barn. Når jeg var sint, eller når faren min var slem og full. Da svarte han bare, "ja gjør det så gjør du oss alle en tjeneste". Ikke før i tenåra det ble alvor og jeg faktisk forsøkte.

Med respekt å melde så tror jeg muligens at du vokste opp i et helt annet miljø enn gutten det skrives om i HI. 

Anonymkode: 9ad18...1e1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med respekt å melde så tror jeg muligens at du vokste opp i et helt annet miljø enn gutten det skrives om i HI. 

Anonymkode: 9ad18...1e1

Ja, men poenget er at barn truer med mye uten at det er seriøst eller de vet hva det betyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...