AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er helt blond på selvangivelsen, men jeg lurte på om man har fått større lån enn hva som står på selvangivelsen i dag. Burde man få dette endret? Og om man glemme noe som kan gjøre så du kan betale mindre skatt. Er det farlig om man lar vær? Vil du få det igjen neste år uansett, eller er det slikt at du faktisk kan miste disse pengene? Man ser jo så mange overskrifter i avisene at dette kan du tjene masse på, men om du får gleden av det neste år så skjønner jeg ikke hvorfor dem er så oppslukt av det. Anonymkode: 36ce8...031
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Det er lånet du hadde ved årsskiftet som teller, ikke det lånet du har pr i dag. Anonymkode: 2b451...297
smilo Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Hvis du har privat lån på årsskiftet så kan dette føres opp. Alle lån hos banker SKAL være rapportert inn. Det er ikke størrelsen på lånet som er avgjørende på skatten, men rentefradraget
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 1 minutt siden, smilo skrev: Hvis du har privat lån på årsskiftet så kan dette føres opp. Alle lån hos banker SKAL være rapportert inn. Det er ikke størrelsen på lånet som er avgjørende på skatten, men rentefradraget Hvordan funker dette? Hvis jeg låner en kompis en million med 25% renter, og han låner meg en million med 25% renter, vil vi da kunne trekke fra 250 000 i rentefradrag på skatten?
smilo Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 8 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvordan funker dette? Hvis jeg låner en kompis en million med 25% renter, og han låner meg en million med 25% renter, vil vi da kunne trekke fra 250 000 i rentefradrag på skatten? Jepp Og få 250 000 i renteinntekt
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvordan funker dette? Hvis jeg låner en kompis en million med 25% renter, og han låner meg en million med 25% renter, vil vi da kunne trekke fra 250 000 i rentefradrag på skatten? Du får fradrag for rentene, og må skatte av inntekten Anonymkode: f6d86...843
ajarRun Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du får fradrag for rentene, og må skatte av inntekten Anonymkode: f6d86...843 Men det er jo ikke inntekt før han betaler?
Gjest canacas Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Men det er jo ikke inntekt før han betaler? Du får fradrag for renterkostnader du har betalt i ligningsåret. Og du skatter av renteinntekter du har fått i ligningsåret.
Eliza Doalot Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 Størrelsen på lån har ingenting å si for inntektsskatten, men det har betydning for formuesskatten, dersom du har eller skulle hatt formue. Det er betalte renter som er fradragsberettiget, og mottatt renteinntekt er tilsvarende skattepliktig. Fradrag du ikke fører opp i år er tapte penger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå