Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt blond på selvangivelsen, men jeg lurte på om man har fått større lån enn hva som står på selvangivelsen i dag. Burde man få dette endret?

Og om man glemme noe som kan gjøre så du kan betale mindre skatt. Er det farlig om man lar vær? Vil du få det igjen neste år uansett, eller er det slikt at du faktisk kan miste disse pengene?

Man ser jo så mange overskrifter i avisene at dette kan du tjene masse på, men om du får gleden av det neste år så skjønner jeg ikke hvorfor dem er så oppslukt av det.

Anonymkode: 36ce8...031

AnonymBruker
Skrevet

Det er lånet du hadde ved årsskiftet som teller, ikke det lånet du har pr i dag.

Anonymkode: 2b451...297

Skrevet

Hvis du har privat lån på årsskiftet så kan dette føres opp. Alle lån hos banker SKAL være rapportert inn. 

Det er ikke størrelsen på lånet som er avgjørende på skatten, men rentefradraget

Skrevet
1 minutt siden, smilo skrev:

Hvis du har privat lån på årsskiftet så kan dette føres opp. Alle lån hos banker SKAL være rapportert inn. 

Det er ikke størrelsen på lånet som er avgjørende på skatten, men rentefradraget

Hvordan funker dette? Hvis jeg låner en kompis en million med 25% renter, og han låner meg en million med 25% renter, vil vi da kunne trekke fra 250 000 i rentefradrag på skatten? 

Skrevet
8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan funker dette? Hvis jeg låner en kompis en million med 25% renter, og han låner meg en million med 25% renter, vil vi da kunne trekke fra 250 000 i rentefradrag på skatten? 

Jepp

Og få 250 000 i renteinntekt

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du får fradrag for rentene, og må skatte av inntekten

Anonymkode: f6d86...843

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du får fradrag for rentene, og må skatte av inntekten

Anonymkode: f6d86...843

Men det er jo ikke inntekt før han betaler?

Gjest canacas
Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Men det er jo ikke inntekt før han betaler?

Du får fradrag for renterkostnader du har betalt i ligningsåret. Og du skatter av renteinntekter du har fått i ligningsåret. 

Skrevet

Størrelsen på lån har ingenting å si for inntektsskatten, men det har betydning for formuesskatten, dersom du har eller skulle hatt formue.

Det er betalte renter som er fradragsberettiget, og mottatt renteinntekt er tilsvarende skattepliktig.

Fradrag du ikke fører opp i år er tapte penger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...