Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eks: et menneske på 25 får innvilget uføretrygd pga psykiske problemer. Er det da slik at dette mennesket "slipper" å gå til psykologisk behandling? Skal dette mennesket bare gå hjemme og gjøre intet i 80+ år? 

Anonymkode: 05e2c...7fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei

Anonymkode: 3f1f5...1a2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er snakk om et voksent menneske som tar sine egne valg mht helsen.

Har man fått innvilget uføretrygd, er det ikke noe behandlingskrav fra NAV etterpå. Det er helt opp til deg selv å avgjøre/bestemme seg for om man vil gå til behandling og hva slags behandlinger man vil ta og ha. Kun medisiner for eksempel, og droppe psykolog, dersom man har prøvd og ikke syns psykologen hadde noe å bidra med.

En uføretrygdet person kan da velge "å bare gå hjemme" i årevis, om det er det de vil. For de fleste blir det uhyggelig kjedelig og man får ofte problemer med å fordrive tiden. Ikke noen ønskesituasjon for de fleste oppegående folk, altså, men er man syk, har man i blant ikke noe valg. Man må ta hensyn til hva helsen tillater.

Jeg er selv uføretrygdet, og etter at jeg ble det, har ikke NAV brydd seg med hva jeg driver med av behandling og medisinering. Det er et kjedelig liv i grunnen.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eks: et menneske på 25 får innvilget uføretrygd pga psykiske problemer. Er det da slik at dette mennesket "slipper" å gå til psykologisk behandling? Skal dette mennesket bare gå hjemme og gjøre intet i 80+ år? 

Det mennesket blir ihvertfall uhorvelig gammel.

Anonymkode: 566b5...3d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan skje. De får kanskje noen aktiviteter, eller tilbud om å jobbe litt ved siden av, men det er det. sad but true. å bli uføretrygded før man er 60 og skikkelig dårlig er jo veldig uheldig så klart men det kan jo skje. trist. :(

Anonymkode: 53585...230

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mennesket blir ihvertfall uhorvelig gammel.

Anonymkode: 566b5...3d7

Haha, mente 60+ :fnise:

TS

Skrevet (endret)

Du må gjennom behandling før du evt får innvilget uføretrygd for å sjekke om det er håp om at du kan bli bedre og at du kan komme ut i arbeid. Men når du først har fått uføretrygd kunne ikke NAV brydd seg mindre om hvorvidt du er i behandling eller ikke, eller hva annet du driver med for den sakens skyld (så lenge det ikke virker som om du har blitt arbeidsfør igjen).

Så ja, man blir gående hjemme til tørk til man dør om man ikke greier å finne noe å aktivisere seg selv med. Heldigvis greier de fleste å finne noe å fylle dagene med, men tror det er mange som har det veldig stusselig også..

Tror faktisk de fleste uføre som ikke er husbundet faktisk ville takket ja om de fikk tilbud om lett arbeid noen timer i uka/måneden, i hvert fall om det var lett å komme seg til og fra og man kunne regulert arbeidsmengden selv. Både den sosial biten og det å føle seg nyttig betyr veldig mye.

Trist at det finnes så få lavterskeltilbud og at de blir stadig færre... :/

Endret av Anoia
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

overskrift nei,

•  

AnonymBruker

Kan man få uføretrygd uten å gå til behandling?

det du skriver i innlegget regner med NAV driter når du har fått det innvilget.

Anonymkode: 3f1f5...1a2

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Million skrev:

Det er snakk om et voksent menneske som tar sine egne valg mht helsen.

Har man fått innvilget uføretrygd, er det ikke noe behandlingskrav fra NAV etterpå. Det er helt opp til deg selv å avgjøre/bestemme seg for om man vil gå til behandling og hva slags behandlinger man vil ta og ha. Kun medisiner for eksempel, og droppe psykolog, dersom man har prøvd og ikke syns psykologen hadde noe å bidra med.

En uføretrygdet person kan da velge "å bare gå hjemme" i årevis, om det er det de vil. For de fleste blir det uhyggelig kjedelig og man får ofte problemer med å fordrive tiden. Ikke noen ønskesituasjon for de fleste oppegående folk, altså, men er man syk, har man i blant ikke noe valg. Man må ta hensyn til hva helsen tillater.

Jeg er selv uføretrygdet, og etter at jeg ble det, har ikke NAV brydd seg med hva jeg driver med av behandling og medisinering. Det er et kjedelig liv i grunnen.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan skje. De får kanskje noen aktiviteter, eller tilbud om å jobbe litt ved siden av, men det er det. sad but true. å bli uføretrygded før man er 60 og skikkelig dårlig er jo veldig uheldig så klart men det kan jo skje. trist. :(

Anonymkode: 53585...230

20 minutter siden, Anoia skrev:

Du må gjennom behandling før du evt får innvilget uføretrygd for å sjekke om det er håp om at du kan bli bedre og at du kan komme ut i arbeid. Men når du først har fått uføretrygd kunne ikke NAV brydd seg mindre om hvorvidt du er i behandling eller ikke, eller hva annet du driver med for den sakens skyld (så lenge det ikke virker som om du har blitt arbeidsfør igjen).

Så ja, man blir gående hjemme til tørk til man dør om man ikke greier å finne noe å aktivisere seg selv med. Heldigvis greier de fleste å finne noe å fylle dagene med, men tror det er mange som har det veldig stusselig også..

Tror faktisk de fleste uføre som ikke er husbundet faktisk ville takket ja om de fikk tilbud om lett arbeid noen timer i uka/måneden, i hvert fall om det var lett å komme seg til og fra og man kunne regulert arbeidsmengden selv. Både den sosial biten og det å føle seg nyttig betyr veldig mye.

Trist at det finnes så få lavterskeltilbud og at de blir stadig færre... :/

Men er dette også tilfellet når det gjelder psykisk sykdom? Ved hjelp av behandling kan man bli frisk / mye bedre av angst, depresjon, ocd, PTSD osv. I hvertfall frisk nok til å gjøre noe. Det kan da umulig være bra å være psykisk syk og kun sitte hjemme! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette også tilfellet når det gjelder psykisk sykdom? Ved hjelp av behandling kan man bli frisk / mye bedre av angst, depresjon, ocd, PTSD osv. I hvertfall frisk nok til å gjøre noe. Det kan da umulig være bra å være psykisk syk og kun sitte hjemme! 

TS

Dette gjelder også ved psykisk sykdom, ja. Jeg er selv uføretrygdet pga psykisk sykdom (generalisert angstlidelse), og ingen har noengang krevd noe som helst av behandling etter at trygden ble innvilget. FØR den ble innvilget derimot, var jeg i noen år innom temmelig mange forskjellige medikamenter og behandling hos terapeuter (inkl psykolog) uten at det hjalp noenting. Til slutt ble jeg ansett for å være "lost case",dvs varig syk uten mulighet til bedring, og ble erklært ufør.

Grunnen til at det ikke er noen oppfølgning etterpå, er vel at man får ikke uføretrygd før man har prøvd alt av behandling i flere år, uten å bli bra, og dermed blir man erklært varig syk og uføretrygdes. Man får ikke uføretrygd hvis det er håp om bedring.

Anonymkode: 9dc56...11a

Skrevet

Ingen krav til behandling, terapi eller noe som helst etter innvilget uføretrygd. På en måte er det bra. Jeg sliter fysisk og ikle psykisk, men jeg ble helt utmattet og sykere de årene før jeg fikk uføretrygd forsi jeg ble tvunget til å gjennomføre langt mer enn jeg klarte. Så derfor er det nå deilig å bli trodd og få lov til å være i fred uten mas om å gjøre alt mulig jeg ikke klarer

På en annen måte er det dumt, for selv om man har fått uføre og dermed er kronisk syk, så er det likevel kun positivt å gå i behandling eller lignende. 

Selv om jeg i prinsippet kan gå hjemme uten å gjøre en dritt nå som jeg har uføretrygd, så ønsker jeg jo likevel å holde kroppen min så frisk som det er mulig. Jeg blir aldri frisk, blir aller mest sannsynlig bare dårligere og ikke bedre, men jeg gjør enkle treningsøvelser, spiser sunn mat, går til lege osv for å gjøre det jeg kan for å bremse den negative utviklingen så godt det lar seg gjøre. 

Jeg vil tippe det gjelder for folk med psykiske lidelser også...at det kun er positivt å gå til psykolog/samtale, trene, spise sunt også, og for mange så funker det kun om det et form for krav, for mange har en tendens til å gi opp

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ja, dessverre. Det er ingen som "passer" på deg etter at du har fått uføretrygd, du må selv aktivt oppsøke hjelp. Hvis man er heldig er man kanskje allerede i et behandlingsopplegg som man bare fortsetter med, eller så har man kanskje familie eller fastlege e.l. som kan dytte en litt i gang, men i NAVs øyne er du ikke lenger deres problem, bare et kontonummer det skal utbetales trygd til.

Det kan være, som Wenda sier, både deilig og kjipt.

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan ta år og dag før en får innvilget uføretrygd. En må gjennom utredninger og utprøvinger, ha samtaler med NAV og fastlege, samt være godt utredet i spesialisthelsetjenesten før den tid.

Skrevet
4 minutter siden, Snuppi skrev:

Nei, det kan ta år og dag før en får innvilget uføretrygd. En må gjennom utredninger og utprøvinger, ha samtaler med NAV og fastlege, samt være godt utredet i spesialisthelsetjenesten før den tid.

TS mente etter at personen har fått innvilget uføretrygd 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Syns det jeg får høre her er helt utrolig, tenk at man kan få gå hjemme fra man er i tidlig 20-åra og ut livet med en lidelse som kan gjøres noe med. Ufattelig! 

Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, Wenda skrev:

TS mente etter at personen har fått innvilget uføretrygd 

Å beklager, da misforstod jeg :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Syns det jeg får høre her er helt utrolig, tenk at man kan få gå hjemme fra man er i tidlig 20-åra og ut livet med en lidelse som kan gjøres noe med. Ufattelig! 

Men det er jo ikke slik at man får uføretrygd dersom man kan bli frisk, så det stemmer jo ikke helt. 

Før var det slik for da var det midlertidig uføretrygd, men nå er det aap eller varig uføretrygd

Skrevet
1 minutt siden, Snuppi skrev:

Å beklager, da misforstod jeg :)

Ja formuleringen ble nok litt feil fra TS sin side :) 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Wenda skrev:

Men det er jo ikke slik at man får uføretrygd dersom man kan bli frisk, så det stemmer jo ikke helt. 

Før var det slik for da var det midlertidig uføretrygd, men nå er det aap eller varig uføretrygd

Ta angst som et eksempel. Ingen leger eller psykologer sier at det er bra å bøye seg for angsten. Den må utfordres og jobbes aktivt med, kanskje hele livet, samt muligens medisinering. Hvordan er det bra for et menneske å aldri ha tilhørt en jobb, et arbeidsliv? Snakker om unge mennesker her. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.......tenk at man kan få gå hjemme fra man er i tidlig 20-åra og ut livet med en lidelse som kan gjøres noe med.

Dette provoserer meg litt at du tror. Merkelig at du vet mer om dette en leger og spesialister da.... ? Bare for å ha det sagt; det er slett ikke slik at alle psykiske sykdommer "kan gjøres noe med"! Veldig, veldig mange psykisk syke er det resten av livet, uten særlig bedring. Men kanskje det er som med mange andre sykdommer; gode perioder, fulgt av lange dårlige perioder. Man er likevel kronisk syk.

Anonymkode: 9dc56...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...