hypes Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Hei dere! Til sommeren skal jeg flytte inn i kollektiv (for å studere). Jeg både gruer og gleder meg, men mest av alt så gleder jeg meg noe vilt. Jeg håper jeg får venner for livet der. Har fått holdt av en plass i et kollektiv med 5 eller 6 rom, noe jeg anser som veldig positivt. Større sjanse for å like noen av dem, men joda sikkert større sjanse for å mislike noen også. Det må man jo regne med. Men, til poenget. Jeg lurer veldig på hva slags erfaringer folk har med å bo i kollektiv? Har lest mye om det, men føler jeg fortsatt lurer på mye. Hvordan gjorde dere det for eksempel med matinnkjøp? Spleiset dere på mat og lagde middag sammen? Eller var det ikke noe som helst rom for "låning"? Selv er jeg litt sær på dette punktet, og foretrekker absolutt sterkest å ha tingene mine i FRED. Småstjeling er faktisk noe av det som irriterer meg mest her i verden..Er selv flink til å ikke røre andres ting. Jeg tenker da spesielt på ting som krydder, frosne bærblandinger, te, kaffe.. Hvordan får man til dette uten at minst én blir møkka lei? Hva med smoothiemaskiner og andre små kjøkkenartikler, som du har med hjemmefra? Er det sært å si at "den vil jeg ha i fred, for det blir slitasje på den"?. Jeg mener, det er jo faktisk sant å. Hvis alle 5-6 i kollektivet skal bruke denne i 3 år er det adjø til den for å si det sånn.. Hva med for eksempel TV og felles fryser, spleiset dere på dette? Hadde dere noe felleskonto til småting alle trengte? Har lest at det kan være lurt å ha med seg et minikjøleskap å ha på rommet, så det skal jeg hvertfall ha. Skal ikke ha alt der såklart, men kjekt å hvertfall ha NOEN ting helt i fred. Hva med festing? Ble det et problem? Selv ser jeg fram til å feste litt der, ja, men tanken på fulle folk i stua når jeg har eksamen dagen etter er ikke akkurat forlokkende.. Jeg er bare veldig nysgjerrig på andres erfaringer var Håper dere vil gi noen tips og råd, det vil jeg sette stor pris på!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Jeg kjenner ingen som har spleiset på maten, det vanlige er at man kjøper hver sine ting, og har hver sine hyller i kjøleskap/frys og slikt. Stjeling er helt klart en veldig vanlig kilde til forbannelse i kollektiv. Noen spleiser på ting som man bruker omtrent like mye som, som kaffe (om alle drikker kaffe), eller kjøper store ting og deler opp i mindre deler. For eksempel kjøpe inn 5kg sekk med ris til en billig penge, dele opp i beholdere lik antall folk som har spleiset på den. Vanlig småelektriske ting som kaffetrakter og slikt er det sært å skulle ha sin egen av. Om dere er 6 stk, har dere da virkelig plass til at alle skal ha hvert sitt kjøkkenutstyr? Der må du enten ha det på ditt rom, mener jeg, eller tåle å dele. Det vanligste er vel at slikt kjøpes inn felles til kollektivet. Jeg for min del ville heller anbefale deg små kollektiver. Jo flere folk, jo vanskeligere å komme til enighet om felles regler. Anonymkode: 0d263...1f9 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 8 minutter siden, hypes skrev: Er det sært å si at "den vil jeg ha i fred, for det blir slitasje på den"? Ja. Kjøkkenutstyr du ikke vil at andre skal bruke kan du ha på rommet. Anonymkode: f3bab...53c 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Bodde i kollektiv i tre år. Vi hadde egne hyller i skap og kjøleskap med vår egen mat. Det hendte vi lagde felles middager, men da kjøpte vi inn til den spesifikke middagen og delte utgiftene. Hadde en "pantekasse" der vi la alle pantepenger + slang inn en hundrelapp etter avtale (altså at alle betalte inn det samme til kassa). Disse pengene ble brukt til oppvaskmiddel, dopapir, kaffe, krydder og andre fellesting som det bare ble teit at alle skulle ha hver sin av (ja, jeg synes det er tungvint hvis et kollektiv skal ha fem sett salt, pepper og kanel stående). Dette fungerte veldig greit. Og ja, det er sært å ikke ville dele småelektriske artikler. Hårføner og rettetang er én sak, men setter du en blender på kjøkkenet bør du tåle at folk bruker den. Så får du heller vurdere å la være å ta dem med deg når du flytter inn hvis du er SÅ redd for tingene dine. Anonymkode: e84bd...bd3 4
Tekopper Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 Hadde noen jeg bodde med hatt et minikjøleskap på rommet sitt hadde jeg syntes det var weird. Og sannsynligvis bedt de betale mer i strøm enn oss andre som klarte oss med felleskjøleskapet. Vi kjøpte vår egen mat, men delte på kaffe og endel te. Noen ganger lagde folk mat sammen, men stort sett ikke. Jeg likte å bake en periode, og brukte å sette fat med kaker på spisebordet med en lapp der det sto "spis meg" Litt småstjeling/låning må man bare finne seg i, takler man ikke det og å ellers være smidig rundt folk, må man finne seg en annen boform. Vasking + innkjøp av dopapir er også et problem som er overraskende vanskelig å få til å fungere når man er mange. 3
Rosalie Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Kjøkkenutstyr du ikke vil at andre skal bruke kan du ha på rommet. Anonymkode: f3bab...53c Jepp. Og du må regne med "mus i skapene", altså at en eller flere av de du bor sammen med låner av matvarer du har i kjøleskap og tørrskap. Jeg anbefaler derfor "Fridge Locker", hvor du låser inn ting du ikke syns det er kjekt at andre gulper i seg. Som eksempel så hadde jeg en pose med småsjokolader liggende i kjøkkenskapet mitt. Dette var en gave fra noen jeg kjente som hadde kjøpt på tax-free. Plutselig en morgen var den helt tom. Ikke en eneste bit fikk jeg spist selv... Da var jeg ikke veldig blid. Men i de kollektivene jeg har bodd er det vanlig å låne en kladd smør, et glass melk, ett egg uten å spørre dersom man er tom, men da å gi tilbake med en gang man har vært på butikken. Husk også at du vil måtte ha alle toalettsaker på rommet ditt, så en god toalettmappe med plass til det meste er kjekt. Lar du slike ting stå igjen på badet, må du regne med at alle bruker av det. Det samme gjelder vaskemiddel/skyllemiddel. Jeg har mange år i kollektiv bak meg, og selv om det blir en del frustrasjoner, så er det desidert flest gode minner. Ett år var vi rent jentekollektiv, sju jenter som ikke kjente hverandre fra før, og det året skaptes vennskap for livet. Hver tirsdag samlet vi oss i "sofaen" (dvs senga) til en av oss, med snop, klare til å se Friends sammen. Vi laget en del middag sammen, gikk ut sammen, vasket fellesareal sammen (normalt har man hver sin uke), ble rett og slett gode venner. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 Jeg tror kanskje det beste du gjør er å ikke planlegge så mye i forkant. Da blir du skuffet. Det kan godt være at du ikke har behov for minikjøleskap på rommet eller en fridge locker. Jeg tenker at du fort kan bli sett på som litt mistenksom i utgangspunktet når du kommer med dette fra første stund og det kan gjøre at de andre får et negativt syn på deg. Jeg har venner som har bodd i kollektiv der stjeling aldri har vært et problem. Men der har det gjerne vært andre ting, som mye festing og folk som ikke gadd å vaske etter seg. Så du vet egentlig ikke hva som vil være positivt og negativt med akkurat ditt kollektiv før du har bodd der en stund. En annen ting er at om flere av de allerede har bodd der en stund sammen før du kommer så har de allerede sikkert lagt seg til vaner og regler for ting og da må du nok antagelig følge de reglene for å passe inn. Men uansett så vil jeg anbefale deg å kjøpe skap og kommoder slik at du har plass til mye oppbevaring. Slik at om du ser at du ikke kan ha vaskemidler og en del tørrvarer stående fremme så kan du flytte det inn på rommet og sette det i et ledig skap eller noe. Toalettsaker/sminke osv er også ting som er lurt å ha på rommet, så få gjerne på plass et speil osv slik at du kan ha et lite sminkehjørne. Har du stort rom kan du jo kjøpe et "sminkebord" (heter det det?) Har du ting du er redd for bør du ha de på rommet, men som flere her har sagt så er det vanlig å dele på vannkoker, brødristere og slike ting på kjøkkenet. Anonymkode: 2df3c...bab 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, hypes skrev: Hei dere! Til sommeren skal jeg flytte inn i kollektiv (for å studere). Jeg både gruer og gleder meg, men mest av alt så gleder jeg meg noe vilt. Jeg håper jeg får venner for livet der. Har fått holdt av en plass i et kollektiv med 5 eller 6 rom, noe jeg anser som veldig positivt. Større sjanse for å like noen av dem, men joda sikkert større sjanse for å mislike noen også. Det må man jo regne med. Men, til poenget. Jeg lurer veldig på hva slags erfaringer folk har med å bo i kollektiv? Har lest mye om det, men føler jeg fortsatt lurer på mye. Hvordan gjorde dere det for eksempel med matinnkjøp? Spleiset dere på mat og lagde middag sammen? Eller var det ikke noe som helst rom for "låning"? Selv er jeg litt sær på dette punktet, og foretrekker absolutt sterkest å ha tingene mine i FRED. Småstjeling er faktisk noe av det som irriterer meg mest her i verden..Er selv flink til å ikke røre andres ting. Jeg tenker da spesielt på ting som krydder, frosne bærblandinger, te, kaffe.. Hvordan får man til dette uten at minst én blir møkka lei? Hva med smoothiemaskiner og andre små kjøkkenartikler, som du har med hjemmefra? Er det sært å si at "den vil jeg ha i fred, for det blir slitasje på den"?. Jeg mener, det er jo faktisk sant å. Hvis alle 5-6 i kollektivet skal bruke denne i 3 år er det adjø til den for å si det sånn.. Hva med for eksempel TV og felles fryser, spleiset dere på dette? Hadde dere noe felleskonto til småting alle trengte? Har lest at det kan være lurt å ha med seg et minikjøleskap å ha på rommet, så det skal jeg hvertfall ha. Skal ikke ha alt der såklart, men kjekt å hvertfall ha NOEN ting helt i fred. Hva med festing? Ble det et problem? Selv ser jeg fram til å feste litt der, ja, men tanken på fulle folk i stua når jeg har eksamen dagen etter er ikke akkurat forlokkende.. Jeg er bare veldig nysgjerrig på andres erfaringer var Håper dere vil gi noen tips og råd, det vil jeg sette stor pris på! 1. Ikke del på maten (vet ikke om noen som gjør dette i praksis). Det kan aldri fungere. Del kjøleskapet opp i hyller. Det blir vel en hylle per person hvis dere er 5/6 personer. Gjør tilsvarende i tørrskap og fryseren (om mulig). Det er bedre at 2 og 2 deler hylle enn at alle deler all plassen. Det reduserer muligheten for svinn samtidig som det blir mindre muligheter for en person til å ta all plassen i fryseren med grandiosa på tilbud. 2. Å ta uten å spørre er ikke greit, og hvis noen spør for ofte er det greit å si ifra, men dette er vanskelig i praksis. Noen mennesker som deg og meg er veldig eiendomsorienterte og selvstendige, mens mange andre er mer sånn "mitt er ditt, og ditt er mitt". Og de har selvfølgelig ingen ting og tidenes snyltere. Etterhvert som man blir bedre venner blir det større rom for å låne først go si ifra etterpå. Dette fungerer som regel greit, men kan være farlig. Krydder du vil ha for deg selv kan du oppbevare i din egen hylle i tørrskapet. 3. Som du er inne på er det er naivt å tro at et kjøkkenapparat overlever 1+ år med å bli brukt av en gjeng studenter. Ikke ta med disse tingene når du flytter opp. Jeg antar at dere kommer til å ha et slags møte etter at dere har flyttet inn (og sikkert videre fremover). På dette møtet burde du si at du kan tenke deg en smoothiemaskin, og spør om noen andre er interresert i å spleise. Hvis noen er med så kjøper dere en ny en sammen som bare dere får bruke. Hold muligheten åpen for at andre kan kjøpe seg inn ved en senere anledning. Hvis noen andre har tatt med seg ting du kunne tenke deg å bruke kan du foreslå (på møte) at du og evt. andre kan kjøpe seg inn. Hvis en i litt ovekant "chill" person foreslår at "speller det så stor rolle", så får du bare si at ting blir utsatt for slitasje og påpek at vedkommende ikke har bidratt med noen merkbare donsajoner av egne eiendeler selv. 4. Minikjøleskap på soverommer er jeg ikke så veldig tilhenger av da det lager en del lyd, som kan være forstyrrende på søvnen. Hvis det er trangt i kjøleskapet kan du foreslå at dere speilser på et minikjøleskap som kan stå et annet sted på kjøkkenet eller i gangen.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 2 timer siden, hypes skrev: Hei dere! Til sommeren skal jeg flytte inn i kollektiv (for å studere). Jeg både gruer og gleder meg, men mest av alt så gleder jeg meg noe vilt. Jeg håper jeg får venner for livet der. Har fått holdt av en plass i et kollektiv med 5 eller 6 rom, noe jeg anser som veldig positivt. Større sjanse for å like noen av dem, men joda sikkert større sjanse for å mislike noen også. Det må man jo regne med. Men, til poenget. Jeg lurer veldig på hva slags erfaringer folk har med å bo i kollektiv? Har lest mye om det, men føler jeg fortsatt lurer på mye. Hvordan gjorde dere det for eksempel med matinnkjøp? Spleiset dere på mat og lagde middag sammen? Eller var det ikke noe som helst rom for "låning"? Selv er jeg litt sær på dette punktet, og foretrekker absolutt sterkest å ha tingene mine i FRED. Småstjeling er faktisk noe av det som irriterer meg mest her i verden..Er selv flink til å ikke røre andres ting. Jeg tenker da spesielt på ting som krydder, frosne bærblandinger, te, kaffe.. Hvordan får man til dette uten at minst én blir møkka lei? Hva med smoothiemaskiner og andre små kjøkkenartikler, som du har med hjemmefra? Er det sært å si at "den vil jeg ha i fred, for det blir slitasje på den"?. Jeg mener, det er jo faktisk sant å. Hvis alle 5-6 i kollektivet skal bruke denne i 3 år er det adjø til den for å si det sånn.. Hva med for eksempel TV og felles fryser, spleiset dere på dette? Hadde dere noe felleskonto til småting alle trengte? Har lest at det kan være lurt å ha med seg et minikjøleskap å ha på rommet, så det skal jeg hvertfall ha. Skal ikke ha alt der såklart, men kjekt å hvertfall ha NOEN ting helt i fred. Hva med festing? Ble det et problem? Selv ser jeg fram til å feste litt der, ja, men tanken på fulle folk i stua når jeg har eksamen dagen etter er ikke akkurat forlokkende.. Jeg er bare veldig nysgjerrig på andres erfaringer var Håper dere vil gi noen tips og råd, det vil jeg sette stor pris på! Ja, jeg har bodd i kollektiv. Det var fint og det var dritt. Jeg tipper du kan få litt trøbbel av uthevede grunner. Anonymkode: 61d3d...f9f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 Stjeling var iallefall ett temmelig irriterende problem. Hvis jeg hadde lagd mat-pakke kvelden før jeg skulle på skole / jobb, så la jeg den i kjøleskapet over natten. Men når jeg skulle hente maten neste morgen, så hadde maten min forsvunnet. Da hadde noen andre spist opp mat-pakken til kveldsmat / nattemat. Eller som frokost, før jeg rakk å plukke opp maten min. Anonymkode: e01fd...354
Gjest Linaria Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 Har bodd i to kollektiv. I begge har vi kjøpt inn vår egen mat og hatt eget skap og hylle i kjøleskap/fryser. Vi har ikke lov til å ha elektrisk kjøkkenutstyr på rommet, men ikke noe stress å dele kjøleskap. Har aldri opplevd stjeling. Synes det er rart at så mange her inne tydeligvis har opplevd det Ja, jeg synes det er litt sært å skulle ha kjøkkenutstyr stående på benken og ikke la andre bruke det. Om du vil ha det for deg selv, setter du det bare i ditt eget skap eller tar det med på rommet. Felles ting... Folk kjøper når det trengs, egentlig. Synes dette er litt stress for folk har ofte veldig lite lyst til å kjøpe dopapir til andre. Har ikke funnet en god løsning på dette Det verste er egentlig vasking og å gå ut med søppel og sånn. Andre folk kan være utrolig rotete, og jeg har opplevd at jeg er den eneste som går ut med søpla.
Gjest Herr Heftig Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 7 minutter siden, Linaria skrev: Har bodd i to kollektiv. I begge har vi kjøpt inn vår egen mat og hatt eget skap og hylle i kjøleskap/fryser. Vi har ikke lov til å ha elektrisk kjøkkenutstyr på rommet, men ikke noe stress å dele kjøleskap. Har aldri opplevd stjeling. Synes det er rart at så mange her inne tydeligvis har opplevd det Ja, jeg synes det er litt sært å skulle ha kjøkkenutstyr stående på benken og ikke la andre bruke det. Om du vil ha det for deg selv, setter du det bare i ditt eget skap eller tar det med på rommet. Felles ting... Folk kjøper når det trengs, egentlig. Synes dette er litt stress for folk har ofte veldig lite lyst til å kjøpe dopapir til andre. Har ikke funnet en god løsning på dette Det verste er egentlig vasking og å gå ut med søppel og sånn. Andre folk kan være utrolig rotete, og jeg har opplevd at jeg er den eneste som går ut med søpla. Man må rett go slett ha en liste man skriver opp alt som kjøpes inn og så gjør man opp etter hver semester. Det gjør ikke hele nytten, fordi felles innkjøp også er husarbeid.
Gjest Linaria Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, Herr Heftig skrev: Man må rett go slett ha en liste man skriver opp alt som kjøpes inn og så gjør man opp etter hver semester. Det gjør ikke hele nytten, fordi felles innkjøp også er husarbeid. Det gjorde ikke vi. Var heldigvis ikke så mange ting som skulle kjøpes inn da. Jeg og et par andre i kollektivet gjorde det. Vet ikke om de andre bare snylta på oss.. brydde meg ikke så mye om de tierne i måneden. Da får folk bare leve med å vite at de er snyltere Der jeg bor nå har vi egne bad, så er vel bare oppvaskmiddel vi må kjøpe felles, som er sykt billig.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 Vi er bare fire, så synes det går veldig greit. Må innrømme at jeg låner en skvett melk til teen eller en skje sukker av noen av de andre. Nå har jeg og kjøpt en 5kg sekk med ris som jeg har funnet ut at jeg ikke skal spise, nå er den snart tom. Brukte og opp noen sin matfløte forrige uke, men kjøpte ny. Siden vi er så få kan man enkelt bare spørre de andre om de har tatt maten din. Har skjedd en gang at jeg sendte ut felles sms med "kan den som har tatt *maten* min vennligst kjøpe en ny, takk". Vasking går også greit, vi er nå ganske gode venner og det hender man ser litt gjennom fingrene i eksamensperioder og ferier hvor ikke alle er hjemme og det ikke blir ordentlig orden. Hvis en som deg hadde flyttet inn hos oss og med en gang sagt maten min er MIN og jeg SKAL ha eget kjøleskap på rommet og INGEN får bruke kjøkkenutstyret mitt, hadde jeg(siden jeg er hovedleietaker) sagt at du får skjerpe deg eller flytte ut. Det er en selvfølge at man ikke stjeler andres mat, men det er ingen grunn til å mistenke alle før du i det hele tatt har flyttet inn. Anonymkode: 30b69...ed8 2
hypes Skrevet 31. mars 2016 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er bare fire, så synes det går veldig greit. Må innrømme at jeg låner en skvett melk til teen eller en skje sukker av noen av de andre. Nå har jeg og kjøpt en 5kg sekk med ris som jeg har funnet ut at jeg ikke skal spise, nå er den snart tom. Brukte og opp noen sin matfløte forrige uke, men kjøpte ny. Siden vi er så få kan man enkelt bare spørre de andre om de har tatt maten din. Har skjedd en gang at jeg sendte ut felles sms med "kan den som har tatt *maten* min vennligst kjøpe en ny, takk". Vasking går også greit, vi er nå ganske gode venner og det hender man ser litt gjennom fingrene i eksamensperioder og ferier hvor ikke alle er hjemme og det ikke blir ordentlig orden. Hvis en som deg hadde flyttet inn hos oss og med en gang sagt maten min er MIN og jeg SKAL ha eget kjøleskap på rommet og INGEN får bruke kjøkkenutstyret mitt, hadde jeg(siden jeg er hovedleietaker) sagt at du får skjerpe deg eller flytte ut. Det er en selvfølge at man ikke stjeler andres mat, men det er ingen grunn til å mistenke alle før du i det hele tatt har flyttet inn. Anonymkode: 30b69...ed8 Når sa jeg noe som helst av dette?
hypes Skrevet 31. mars 2016 Forfatter #16 Skrevet 31. mars 2016 9 timer siden, Herr Heftig skrev: 1. Ikke del på maten (vet ikke om noen som gjør dette i praksis). Det kan aldri fungere. Del kjøleskapet opp i hyller. Det blir vel en hylle per person hvis dere er 5/6 personer. Gjør tilsvarende i tørrskap og fryseren (om mulig). Det er bedre at 2 og 2 deler hylle enn at alle deler all plassen. Det reduserer muligheten for svinn samtidig som det blir mindre muligheter for en person til å ta all plassen i fryseren med grandiosa på tilbud. 2. Å ta uten å spørre er ikke greit, og hvis noen spør for ofte er det greit å si ifra, men dette er vanskelig i praksis. Noen mennesker som deg og meg er veldig eiendomsorienterte og selvstendige, mens mange andre er mer sånn "mitt er ditt, og ditt er mitt". Og de har selvfølgelig ingen ting og tidenes snyltere. Etterhvert som man blir bedre venner blir det større rom for å låne først go si ifra etterpå. Dette fungerer som regel greit, men kan være farlig. Krydder du vil ha for deg selv kan du oppbevare i din egen hylle i tørrskapet. 3. Som du er inne på er det er naivt å tro at et kjøkkenapparat overlever 1+ år med å bli brukt av en gjeng studenter. Ikke ta med disse tingene når du flytter opp. Jeg antar at dere kommer til å ha et slags møte etter at dere har flyttet inn (og sikkert videre fremover). På dette møtet burde du si at du kan tenke deg en smoothiemaskin, og spør om noen andre er interresert i å spleise. Hvis noen er med så kjøper dere en ny en sammen som bare dere får bruke. Hold muligheten åpen for at andre kan kjøpe seg inn ved en senere anledning. Hvis noen andre har tatt med seg ting du kunne tenke deg å bruke kan du foreslå (på møte) at du og evt. andre kan kjøpe seg inn. Hvis en i litt ovekant "chill" person foreslår at "speller det så stor rolle", så får du bare si at ting blir utsatt for slitasje og påpek at vedkommende ikke har bidratt med noen merkbare donsajoner av egne eiendeler selv. 4. Minikjøleskap på soverommer er jeg ikke så veldig tilhenger av da det lager en del lyd, som kan være forstyrrende på søvnen. Hvis det er trangt i kjøleskapet kan du foreslå at dere speilser på et minikjøleskap som kan stå et annet sted på kjøkkenet eller i gangen. Dette var til stor hjelp Takk! Mulig jeg heller får avvente litt med det kjøleskapet, se hvordan roomiene er, hehe.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #17 Skrevet 1. april 2016 Bodde i kollektiv sammen med tre venner. Vi hadde felles basisvarer av mat, dopapir og vaskemidler. Par, tre ganger i uka hadde vi felles middag, det inngikk i budsjettet. En gang cirka hver sjette uke gjorde vi opp budsjettet. Jeg bakte brød (frivillig). Basisvarer var mel og bakevarer, smør, egg, ketchup, sennep, egg, melk, løk, gulrot, poteter, løk, ris, pasta, krydder, ost, salami el.lign, kaviar, noe grønt som tomat og agurk. Varierte litt og de som ville ha noe ekstra handlet inn selv. Fellesmiddagene var billig, type fiskeboller i hvitsaus, kjøttkaker, gryterett, lapskaus, grønnsaksuppe, pizza. Det fungerte fint, ingen var direkte storspisere selv om det bare var gutter, og jeg var på grensa til å være anorektisk, men det som var felles ble ikke grunnlag til krangel. Hver uke hadde vi hvert vårt ansvarsområde, som kjøkken og bad, støvsuging, vaske gulv, tørke støv, trappevask. Leiligheten var fullt møblert med oppvaskmaskin, kaffetrakter, støvsuger, kaffetrakter, micro, vannkoker, vaskemaskin. Anonymkode: 23fee...ef2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #18 Skrevet 1. april 2016 Jeg hadde også det problemet at selv om jeg hadde mine ting liggende inne på rommet mitt - så kunne noen av de andre i kollektivet gå inn på rommet mitt og forsyne seg av tingene mine! For eksempel bøker og filmer, i tillegg til litt dopapir, mat og drikke. De gadd aldri å spørre meg om de kunne låne tingene, og de gadd heller aldri å levere tingene tilbake igjen etterpå. Dersom folk bare hadde spart om lov først, og deretter levert tingene tilbake igjen uskadd - så hadde jeg selvfølgelig hatt null problemer med å låne bort tingene mine, en gang iblant. Samme med basis-varer som alle og enhver bruker. For eksempel dass-papir, tannkrem, forskjellig mat og drikke. For eksempel dersom noen hadde forsynt seg av MIN pytt i panne eller fiskeboller, og så kjøpt noe lignende tilbake igjen som jeg kunne spise. Ett slikt opplegg ville ikke jeg hatt noen problemer med, forutsatt at jeg faktisk var klar over (på forhånd!!) at noen spør om å forsyne seg. MEN problemet var at det var aldri noen som lurte på om de kunne få litt av mine ting. De bare tok det de hadde lyst på, og de gadd aldri å levere tingene tilbake igjen. Eller kjøpe inn nytt! Hvis jeg hadde kjøpt inn (for eksempel) tomat-suppe, ett par dager før jeg hadde tenkt å lage mat av den. Når jeg da kommer tilbake til kollektivet, og tenker at "nå skal det bli godt med tomat-suppe" Men da hadde noen andre i kollektivet allerede spist opp alt sammen, uten å si ifra noe til meg. Da måtte jeg finne på noe helt annet igjen, kanskje uten å ha alt nødvendig dilldall for å lage noe helt annet. Eller hvis jeg hadde veldig lite brød igjen, og det bare holder til å lage mat-pakke som jeg legger i kjøleskap over natten. Når mat-pakka da forsvinner før jeg rekker å plukke den med meg neste morgen, så hadde kanskje ikke mat (eller tid) til å lage enda en mat-pakke! Anonymkode: e01fd...354
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #19 Skrevet 1. april 2016 15 timer siden, hypes skrev: Når sa jeg noe som helst av dette? Du har gitt inntrykk av at du mener alt dette i HI Anonymkode: 30d7f...872
hypes Skrevet 1. april 2016 Forfatter #20 Skrevet 1. april 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har gitt inntrykk av at du mener alt dette i HI Anonymkode: 30d7f...872 Nei. Sliter du med å overanalysere ting? Hvis ja eller nei, bør du hvertfall lære deg å tolke ting litt mer riktig. Når ga jeg uttrykk for å være så j**vla ekstrem som du skal ha det til? Hvor antyder jeg at jeg NEKTER å dele? Hvor skrev jeg at INGEN får bruke mitt kjøkkenutstyr? Hvor var det jeg "mistenkte" folk for noe som helst? Ta å tenk deg litt mer om neste gang du rakker ned på noen på den måten og trekker sånne på tryne konklusjoner. Er en grunn til at jeg faktisk SPØR her inne om dette blir for sært. Eneste jeg sa er at jeg liker å ha ting i fred. Gjør ingen av de du bor med det da? Jeg VEIT at kollektiv innebærer endel irritasjon, men det er jeg forberedt på. Hvis jeg er så ekstrem som du skal ha det til, hvorfor vil jeg så gjerne bo i kollektiv da? Plis bruk huet ditt til litt mer enn å bare kritisere andre. Her på kvinneguiden skal man jammen være forsiktig med hva man skriver.. Det kan jo misforstås så til de grader. Endret 1. april 2016 av hypes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå