Gå til innhold

Kutte støtte/apanasje til kongefamilien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett meg gjerne her, og godt mulig alt det jeg skriver om er feil, for isåfall burde en moderator slette tråden min.

Men vi i Norge betaler skattepenger, og skattepengene sammles sammen og det blir lagd av budsjett av det. Den Norske kongefamilien får visst endel millioner hvert eneste år...Da tenker jeg, hvorfor kan vi ikke kutte noen av milionene der, enn å hele tiden kutte andre viktige ting? De bør da klare å overleve på de milliardene de allerede har medmindre de bruker opp alle millionene så straks de får dem?

For om Norge kommer i en økonomisk krise (eller allerede er?) så burde vi heller kutte millionene til kongefamilien enn å høyne skatten og kutte andre viktige ting.

"4. Det kongelige hus

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvaret for bevilgningene til Kongehuset.

Bevilgningene omfatter apanasje til kongeparet og kronprinsparet, drift av Det kongelige hoff, Konge-

husets utgifter til offisielle oppgaver og mindre ved-likeholdsutgifter.

Det foreslås bevilget 232,436 mill. kroner for 2016. I tillegg til bevilgningene over kap. 1 og 2 blir det

også bevilget midler til kongelige formål under Uten-riksdepartementet, Forsvarsdepartementet, Justis- og

Hentet fra https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/stortinget/2015-2016/inns-201516-010.pdf

Anonymkode: b7d00...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes kongehuset gjør en god jobb med å representere Norge innenlands og utenlands. Det er vanskelig å sette en pris på den jobber i kroner og øre. Kongehuset har støtte i befolkningen. Av alle ting som bør kuttes i statsbudsjettet, synes jeg støtten til kongehuset er langt, langt nede på listen.

• Liker 5
Skrevet

nei ikke kutte støtten til Kongehuset, da måtte vi hatt president og akkurat som det er billigere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel. De sitter med sugerør ned i det største sosialkontor. Nå vet jeg ikke hvor mange eks hytter de har. Det koster å drive. De på Skaugum har vel to hytter. Sånn eter det på seg. De snakker så fint om de fattige.....Hu på Skaugum tok jo helt av. Finger seg i de dyreste kreasjoner.....betalt av folket. Så en som skrev om kongefamilien...så ender en setning.....den har MM betalt av egne midler. Egne midler? Så vidt meg bekjent var hun enefirsørger og jobbet som servitør. Og hvor har hun tjent penger siden? J...irriterende nå i disse skattetider,når jeg ser hvor mye jeg betaler. 

Anonymkode: af7f6...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Musicman skrev:

Jeg synes kongehuset gjør en god jobb med å representere Norge innenlands og utenlands. Det er vanskelig å sette en pris på den jobber i kroner og øre. Kongehuset har støtte i befolkningen. Av alle ting som bør kuttes i statsbudsjettet, synes jeg støtten til kongehuset er langt, langt nede på listen.

Men trenger de dyre designer klær f. eks for å gjøre jobben,

Ja får å redusere hvor mye de får.

jeg ser ikke at de gjør en mer god jobb med en designer til 40 tusen enn til en veske til 1000 kr f eks.

Anonymkode: 49d8b...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

jeg ser ikke at de gjør en mer god jobb med en designer til 40 tusen enn til en veske til 1000 kr f eks.

"veske.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det trenger de. Har du sett presidentfamilier så ser du at det samme gjelder der

Anonymkode: bd454...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Ja det trenger de. Har du sett presidentfamilier så ser du at det samme gjelder der

Anonymkode: bd454...c8e

Vi er ikke i Usa. Og nei, de trenger ikke det. De burde heller være forbilder. Nå sier jeg ikke at at vi ikke skal kutte ut konge-familien, det synes jeg abslultte ikke vi ikke skal, de gjør en god jobb,men de trenger ikke ha 2 hytter f.eks.

Og de pengene (lønna) er betalt av oss skattebetaler. Og noe av de pengene burde heller til å bedre formål.

77 prosent økning
Det er ingen hemmelighet at kongefamilien bruker stadig mer penger.

Ifølge økonomitidskriftet skal utgiftene til kronprinsparet ha økt kraftig siden 2004.

http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/--har-brukt-en-milliard-pa-tre-ar/3700456.html

Vi har et svindyrt kongehus i Norge. Den norske kongefamilien er blant Europas dyreste monarker i drift, og koster langt flere skattekroner enn sine royale kolleger i Sverige og Danmark. Bare i 2015 koster monarkiet oss 320 millioner kroner. 

http://www.dagbladet.no/2015/09/28/kultur/lederbloggen/pa_kornet/monarki/kongehus/41259616/

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke i Usa. Og nei, de trenger ikke det. De burde heller være forbilder. Nå sier jeg ikke at at vi ikke skal kutte ut konge-familien, det synes jeg abslultte ikke vi ikke skal, de gjør en god jobb,men de trenger ikke ha 2 hytter f.eks.

Og de pengene (lønna) er betalt av oss skattebetaler. Og noe av de pengene burde heller til å bedre formål.

77 prosent økning
Det er ingen hemmelighet at kongefamilien bruker stadig mer penger.

Ifølge økonomitidskriftet skal utgiftene til kronprinsparet ha økt kraftig siden 2004.

http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/--har-brukt-en-milliard-pa-tre-ar/3700456.html

Vi har et svindyrt kongehus i Norge. Den norske kongefamilien er blant Europas dyreste monarker i drift, og koster langt flere skattekroner enn sine royale kolleger i Sverige og Danmark. Bare i 2015 koster monarkiet oss 320 millioner kroner. 

http://www.dagbladet.no/2015/09/28/kultur/lederbloggen/pa_kornet/monarki/kongehus/41259616/

Vi bør få vite hvordan kongehuset bruker disse millionene, men det får vi ikke. Og vi bør ha mulighet til å bedre å ettergå grensene mellom den private og den offentlige sida av kongefamilien, men det har vi ikke.

Skrevet

En presidentfamilie blir der for en periode, ikke livet ut. :dry:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pussig. Kongefamilien koster visst ganske mye mer enn som står på prislappen. En halv milliard og da er ikke en gang kongegarden med i regnestykket.

http://www.dagbladet.no/2016/04/03/nyheter/innenriks/politikk/kongehuset/kongemakta/43732573/

Dere som mener at en president neppe vil være billigere: Selvsagt er den det. President er én person som får en tidsbegrenset jobb, som regel demokratisk legitimert. Ektefellen må man regne med, som regel ikke barn da de fleste presidenter er ferdig med den delen av livet når de tar embetet.

Kongefamilien er nettopp det, en hel familie som betales av folket. Kongen, dronning, kronprinsen, kronprinsesse, kronprinsbarna. Så kommer andre kongebarn (ikke for tiden fordi hun sa fra seg apanasje). Det er 3 generasjoner, folket må ta regningen selv hvis de får 5 barn hver. Definitiv billigere med president, de har som regel ikke så dyre vaner da de ikke er forventet å være utstillingsdukker livet ut.

La oss avslutte med monarkiet dagen Harald dør. Vi fikk egen konge da de fleste andre europeiske land allerede hadde blitt republikker, litt over 100 år senere kan vi avslutte kapittelet.

Anonymkode: 3a35c...04c

AnonymBruker
Skrevet
Den 03/04/2016 at 20.30, AnonymBruker skrev:

Pussig. Kongefamilien koster visst ganske mye mer enn som står på prislappen. En halv milliard og da er ikke en gang kongegarden med i regnestykket.

http://www.dagbladet.no/2016/04/03/nyheter/innenriks/politikk/kongehuset/kongemakta/43732573/

Dere som mener at en president neppe vil være billigere: Selvsagt er den det. President er én person som får en tidsbegrenset jobb, som regel demokratisk legitimert. Ektefellen må man regne med, som regel ikke barn da de fleste presidenter er ferdig med den delen av livet når de tar embetet.

Kongefamilien er nettopp det, en hel familie som betales av folket. Kongen, dronning, kronprinsen, kronprinsesse, kronprinsbarna. Så kommer andre kongebarn (ikke for tiden fordi hun sa fra seg apanasje). Det er 3 generasjoner, folket må ta regningen selv hvis de får 5 barn hver. Definitiv billigere med president, de har som regel ikke så dyre vaner da de ikke er forventet å være utstillingsdukker livet ut.

La oss avslutte med monarkiet dagen Harald dør. Vi fikk egen konge da de fleste andre europeiske land allerede hadde blitt republikker, litt over 100 år senere kan vi avslutte kapittelet.

Anonymkode: 3a35c...04c

Kongegarden har vel også ansvaret for forsvaret av hovedstaden hvis jeg ikke tar helt feil? At en president kan være billigere gjenstår å se.

Nå har vel alle de amerikanske presidentene siden Clinton hatt barn, videre må vi ikke glemme verdien vi har i utlandet som følge av at vi har en konge istedenfor en president.

På den måten så skiller vi oss litt ut.

Jeg tror neppe at det hadde blitt bedre med en president, siden:

• De må gjenvelges hvert fjerde år, i tillegg til at de har en politisk tilhørighet.
  • Han må ha ett sted å bo.
  • Hvis kona er med så skal hu ha litt gryn
  • Kommer det med unger, så går det litt dit.
  • Det må skaffes en representasjonsbolig.
  • Det må skaffes en stab. derunder sjafører kokker pluss alt annet.
  • Garden må man jo ha, hvis hovedstaden skal ha ett forsvar.
  • Videre må man skaffe en visepresident, og en egnet kåk for han (Husk de kan ikke bo hvor som helst, så en to-roms i groruddalen er uaktuelt. Og sikkert noen lakeier for han og.
  • Videre må de komme seg rundt omkring. Og som kjent så har alle presidenter med respekt for seg selv eget fly

Det som jeg synes er viktig å påpeke her er at summen for den innsatsen som kongen legger ned veier mer enn for at vi skal skaffe oss en president som bare er der for politikken sin skyld.

Vi ser jo allerede hvilken vei det går med statsministeren i oslo og hans pampe oppførsel.

Ja til monarki.

Anonymkode: ba80d...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...