AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Hei, Jeg og typen skal forsøke å kjøpe oss en bolig sammen nå. Vi eier to leiligheter per d.d, og vil selge èn av de (den med minst EK, og mest gjeld på). Problemet mitt er at jeg har helt noia for at de skal være strenge på egenkapitalkravet. Samlet har vi ca 1.3 mill i inntekt, èn av oss med gode muligheter for bonuser, den andre med relativt bratt lønnsøkning fremover, noe som kan dokumenteres av arb.giver. I min bolig håper jeg det er kanskje 300 000, maks 400 000 i EK, og jeg har per nå 60 000 på sparekonto. Han har totalt 1 mill i EK, men mye i boligen som skal leies ut. Totalt ser vi for oss å låne ca 5.5 mill. MEN, det er jo ingen som kan garantere at jeg vil få såpass igjen for min leilighet at jeg kan dekke egenkapitalkravet på 15%? Hører liksom at bankene er så strenge, og er redd dette vil gå dårlig :/ Totalt har vi for øvrig ca 900 000 i øvrige lån, alle med lav eller ingen rente. (Studielån, og lån på kjøretøy etc.) Ingen forbruksgjeld,. Takk for svar... Og beklager at dette ble rotete.. Anonymkode: 9e632...d7a
Frostrose Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Du må ha 15 % egenkapital. Studielån regnes ikke med når de spør etter gjeld iallefall ikke i min bank). Noen ganger (om man har god likviditet, slik som dere) kan man låne egenkapitalen. Man får da topplån med høyere rente.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 15% egenkapital er et must. Anonymkode: cff9d...b69
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Hvor gamle er dere, og hva slags jobber har dere? Anonymkode: cff9d...b69
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 15% egenkapital er et must. Anonymkode: cff9d...b69 Så hva skjer når ingen kan garantere at jeg kan dekke 15% med ek i leiligheten min? 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er dere, og hva slags jobber har dere? Anonymkode: cff9d...b69 Er ikke interessert i å utlevere oss totalt her. Anonymkode: 9e632...d7a
-Fiona- Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 15% egenkapital er et must. Anonymkode: cff9d...b69 Hm. Kilde? Jeg fikk nemlig beskjed hos en av norges største banker at de har anledning til å opererer med skjønn nå. De ser gjerne at du har 10%, men det er ikke et absolutt krav. Hvis man ikke oppfyller ønsket egenkapital kan bankene likevel låne ut pengene, med forbehold om at man betaler mer avdrag i starten slik at man raskt kommer seg på det nivået som er ønskelig. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 Fikk lån uten egenkapital ifjor, så det er nok ikke et must å ha egenkapital, kommer vel an på hva slags forhold man har til banken. Anonymkode: 35308...68d 2
Anglofil Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 Da samboer og jeg skulle kjøpe ny leilighet i fjor regnet banken inn egenkapital som de trodde jeg ville få for leiligheten jeg allerede eide. Hadde da kun pengene i boligen, og da ikke egenkapital "fritt". Dette var i Oslo, så både banken og jeg følte oss rimelig sikre på å få mer igjen enn det de ønsket at vi skulle stille med i egenkapital. Ville hørt med ulike banker. Jeg fikk f.eks avslag i en bank, men ikke i en annen, nettopp pga dette. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk lån uten egenkapital ifjor, så det er nok ikke et must å ha egenkapital, kommer vel an på hva slags forhold man har til banken. Anonymkode: 35308...68d 59 minutter siden, Yvonne skrev: Da samboer og jeg skulle kjøpe ny leilighet i fjor regnet banken inn egenkapital som de trodde jeg ville få for leiligheten jeg allerede eide. Hadde da kun pengene i boligen, og da ikke egenkapital "fritt". Dette var i Oslo, så både banken og jeg følte oss rimelig sikre på å få mer igjen enn det de ønsket at vi skulle stille med i egenkapital. Ville hørt med ulike banker. Jeg fikk f.eks avslag i en bank, men ikke i en annen, nettopp pga dette. Mvh Yvonne Takk for svar. Er det lov til å spørre hvilke banker? Foreløpig virker det som dnb er ganske fleksible iallefall... Anonymkode: 9e632...d7a
Anglofil Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Er det lov til å spørre hvilke banker? Foreløpig virker det som dnb er ganske fleksible iallefall... Anonymkode: 9e632...d7a Fikk avslag hos Skandiabanken, men tilbud via DnB. Opplever også DnB som ganske fleksible. Har en veldig hyggelig rådgiver i banken som ordner slikt for meg, så det gjorde det ganske enkelt. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 Vi har ca tilsvarende inntekt som dere, og har lån i DnB. Når vi nå har bedt om ny vurdering av låneramme ifbm bytte av bolig er det ikke måte på hvor mye penger de kaster etter oss! Vi fikk en eiendomsmegler fra DnB innom for å verdivurdere vår nåværende bolig, og det er den vurderingen de har lagt til grunn ved beregning av EK. Jeg har forstått det slik at unge lånetakere (helst par) med solide jobber/utdannelser er bankenes "drømmekunder", og de strekker seg ganske langt. Egenkapitalkravet på 15 % ligger i bunn, men bankene har mulighet til å bruke skjønn. For vår del fremhever de at vi er sikre betalere og har gode utsikter i jobbmarkedet. Uavhengig av dette vil jeg jo tro at leiligheten som kjæresten din eier vil telle positivt inn i en totalvurdering selv om dere ikke skal selge den for øyeblikket? Han vil jo få inntekter fra utleie, og den kan jo i verste fall selges om det blir behov for det. Anonymkode: 03b47...611 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 Dette varierer veldig fra bank til bank. Generelt har de blitt strenger iløpet av det siste året nå. Vi tok opp lån for et år siden, samboer jobbet og jeg var student (men under utdanning til et yrke hvor jeg er garantert å få jobb). Jeg hadde ca 100 000 på bsu, samboer ca 200 000, som fikk stå der videre. Vi fikk topplån på en del av lånesummen. Anonymkode: 83000...433
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 16 minutter siden, Yvonne skrev: Fikk avslag hos Skandiabanken, men tilbud via DnB. Opplever også DnB som ganske fleksible. Har en veldig hyggelig rådgiver i banken som ordner slikt for meg, så det gjorde det ganske enkelt. Mvh Yvonne Samme her. Avslag i Skandiabanken, godkjent hos Dnb. Jeg hadde altså relativt mye egenkapital. Antar at Dnb tok med i betraktningen at jeg hadde vært trofast kunde hos dem i 30 år, blant annet :-) Anonymkode: 90fd8...74f
Anglofil Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Avslag i Skandiabanken, godkjent hos Dnb. Jeg hadde altså relativt mye egenkapital. Antar at Dnb tok med i betraktningen at jeg hadde vært trofast kunde hos dem i 30 år, blant annet :-) Anonymkode: 90fd8...74f Jepp, har vært kunde hos DnB i nesten 15 år, så det kan jo ha vært medvirkende. Og at man har vært god betaler, fikk lån uten problemer selv om min samboer den gang kun hadde 50% stilling (jeg hadde 100%). Heldigvis har vi begge trygge jobber, og samboer jobber nå også 100%. Men jeg fikk 3 verdivurderinger på boligen jeg skulle selge, deriblant fra DnB, og alle ga så gode verdivurderinger at jeg tror DnB rett og slett så at det kunne være lønnsomt også for dem. Endte med å selge slik at jeg fikk 450 000 kr i egenkapital i ny bolig (kunne ha hatt 600 000 kr, men valgte å bruke noe på oppussing av ny bolig, i tillegg til møbler etc da vi ikke hadde dette fra før). Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har ca tilsvarende inntekt som dere, og har lån i DnB. Når vi nå har bedt om ny vurdering av låneramme ifbm bytte av bolig er det ikke måte på hvor mye penger de kaster etter oss! Vi fikk en eiendomsmegler fra DnB innom for å verdivurdere vår nåværende bolig, og det er den vurderingen de har lagt til grunn ved beregning av EK. Jeg har forstått det slik at unge lånetakere (helst par) med solide jobber/utdannelser er bankenes "drømmekunder", og de strekker seg ganske langt. Egenkapitalkravet på 15 % ligger i bunn, men bankene har mulighet til å bruke skjønn. For vår del fremhever de at vi er sikre betalere og har gode utsikter i jobbmarkedet. Uavhengig av dette vil jeg jo tro at leiligheten som kjæresten din eier vil telle positivt inn i en totalvurdering selv om dere ikke skal selge den for øyeblikket? Han vil jo få inntekter fra utleie, og den kan jo i verste fall selges om det blir behov for det. Anonymkode: 03b47...611 Så 5.5 mill kan være mulig i DnB? 😊 Anonymkode: 9e632...d7a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #16 Skrevet 31. mars 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så 5.5 mill kan være mulig i DnB? 😊 Anonymkode: 9e632...d7a Vi har fått låneramme på mer enn det, men vi sitter også på mer egenkapital gjennom stor verdiøkning i nåværende leilighet. Ta kontakt med DnB og be om finansieringsbevis! Anonymkode: 03b47...611
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #17 Skrevet 31. mars 2016 Er det noe lån igjen på den boligen dere har tenkt å beholde for å leie ut? Og hvor mye leieinntekt blir det på den, etter skatt? Anonymkode: d9f18...b0d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #18 Skrevet 31. mars 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe lån igjen på den boligen dere har tenkt å beholde for å leie ut? Og hvor mye leieinntekt blir det på den, etter skatt? Anonymkode: d9f18...b0d Ja, det er igjen noe lån på den. Ca 50/50 lån og EK antar jeg - men har ikke hatt verdivurdering på den enda. Vil tro at den kan leies ut slik at han sitter igjen med 4000 per måned etter at skatt og lån på den leiligheten er betalt. Prisantydning på min leilighet er på ca 350 000 mer enn jeg har i lån, men så skal jo megleren ha en formue. Leilighetene går jo alltid for mer enn prisantydning i området, men dette er jo aldri en garanti. Hvilket vil si at jeg per nå ikke kan dokumentere at jeg har 15% EK av min halvdel av en leilighet i den prisklassen vi ser for oss (400 000-450 000) Men likviditetsmessig er det ikke noe problem i det hele tatt. Er så kjipt om min mangel på ek skal ødelegge for oss 😕 sparer som en helt i disse dager da, for det kan jo ikke snakk om hundrevis av tusen akkurat. Anonymkode: 9e632...d7a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #19 Skrevet 31. mars 2016 Du er klar over at sikkerhet i bolig fungerer som egenkapital? Så dere kan bruke leiligheten som dere skal beholde med tanke på 15% kravet? Banken ønsker bare sikkerhet for 15% av lånet, og det er dere jo godt innenfor. Anonymkode: 76345...827 2
Chiubi Skrevet 31. mars 2016 #20 Skrevet 31. mars 2016 http://www.smartepenger.no/lan/95-lan/302-dette-laner-banken-deg-til-boliglan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå