Gå til innhold

Jeg har ondartet blodmangel

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

.... eller pernisiøs anemi som det heter på fagspråket. I tillegg har jeg 'vanlig' blodmangel, er altså jernfattig. Pernisiøs anemi er arvelig, ligger visst til familien. Blir behandlet for det nå.

Jeg lurer på

- Er det noen flere her som har pernisiøs anemi/ondartet blodmangel og blir behandlet for det? Hvor lang tid tok det før dere merket effekter?

og

- De av dere som er 'vanlig' blodfattig, altså jernmangel, hvor lang tid tok det før dere merket effekter etter kostholdsendring/begynte å ta jern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fikk vite at jeg hadde "vanlig blodmangel"

Tok vel noen uker før jeg merket forskjell, men var hos legen på kontroll 3 mnd etter og da var alt bra.

Tok kun jerntilskudd, ingen kostholdsendringer. (kun litt mer mat og mindre trening :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner ut hva det heter på engelsk eller latin kan du søke her, den største og mest seriøse helsedatabasen på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ok, takk LilleSol. Da får jeg vel bare vente noen uker, da. Æsj, kan det ikke skje litt raskere, kjeder meg og er leiav å være slapp. :roll: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestefaren min hadde dette, tror jeg - og han gikk med jevne mellomrom til lege for å få B-vit sprøyter slik at han ikke skulle bli slapp og sliten.

Vet ikke så mye mer om det dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har "vanlig" jernmangel pga en kronisk sykdom. spiste ferro retard jerntabletter lenge, men prøvde andre merker også. situasjonen bedret seg først etter en kort periode med jernsprøyter. nå er både jernlager og blodprosent mye bedre, og jeg spiser ferro retard igjen, for vedlikeholds skyld. så for min del er det egentlig bare jernsprøyter som har hjulpet når verdiene på blodprosent og jernlager har vært elendige!

håper du blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mat med masse D vitaminer, de må man ha for at kroppen skal ta opp jern fra kosten.

Ikke alle leger er så flinke til å tilrettelegge kosthold.

Jeg er har vanlig jernmangel, har hatt det siden jeg gikk gravid første gangen for ti år siden.

Er ofte svimmel,besvimer lett, slapp, trøtt og ukonsentrert men det hjelper å dobble dosene på jerntablettene og hive innpå et par D vit.

Bare pass på å ha en avføringspille eller to i medisinskapet, man blir ganske hard i magen av dem.

Lykke til og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken når man har pernisiøs anemi er ikke at man mangler jern, men vitamin B12, som hjelper kroppen til å ta opp jern. Uten B12 får man ikke tatt opp jern. Det hjelper mao ikke å pøse innpå med jerntabletter, når det er B12 man mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "vanlig" jernmangel og merker det vanligvis ikke før både blod% og jernlager er på bånn. Men da blir jeg til gjengjeld temmelig andpusten i motbakker. Har også fra tid til annen opplevd svimmelhet når begger verdiene har vært lave. :Gjesp:

Er heldig, for på meg fungerer Ferro Retard bra. Så det pleier ta meg 6-8 uker med 2 jerntabletter om dagen, før både blod% og jernlager er på plass igjen. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

- De av dere som er 'vanlig' blodfattig, altså jernmangel, hvor lang tid tok det før dere merket effekter etter kostholdsendring/begynte å ta jern?

Følte meg bedre etter ca 2 mnd, men det tok nesten et halvt år før jernlager og blodprosent var normale igjen.(hadde ekstremt lave verdier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også ekstremt lave verdier, og hadde slitt med lave verdier lenge. som jeg skrev over var det først etter uker med jernsprøyter at jeg virkelig merket bedring. men jeg går fremdeles fast på ferro retard... er ikke fan av de akkurat, mye magekramper og annet ubehag, men bedre enn å svime av, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 500

Du må vel få betolvex injeksjon hos din lege?

hadde ikke han noe informasjon til deg? Jeg hadde ringt legekontoret igjen for å få den informasjonen du trenger eller gå inn å se på lommelegen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også b 12 mangel eller pernisøs anemi som det også heter. Fikk noe som heter Triobe i tablettform. Var veldig slapp og sliten bestandig. Triobe hjalp meg virkelig. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette i mange år nå. Merker det selv når jeg trenger påfyll av B12, og da får jeg en serie med fem sprøyter med 1-2 ukers mellomrom. Dette holder ca et halvt år. Nå skla jeg prøve å ta disse sprøytene hver tredje mnd i stedet, slik at jeg ikke går rett ned i kjelleren hva slapphet angår, før jeg må bygge det opp igjen.

Mannen merker det når jeg har kommet meg halvveis i serien av fem sprøyter, for da kommer trangen til å gjøre rent og pusse opp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Jeg har også b 12 mangel eller pernisøs anemi som det også heter. Fikk noe som heter Triobe i tablettform. Var veldig slapp og sliten bestandig. Triobe hjalp meg virkelig. Lykke til :-)

Hvis man har et normalt norsk kosthold (og ikke er vegetarianer, f.eks.) skyldes B12 mangel at det mangler en faktor i tarmen som bidrar til vitamin B12 opptak. Mangler du denne tar du bare opp ca 1% av den B12 mengden du spiser. Dermed hjelper det lite å ta tabletter. Løsningen for alle som mangler "intrinsic factor" er derfor å ta sprøyter med B12, mens f.eks. vegetarianere (som kan få i seg for lite av B12) kan ha nytte av TrioBe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Spis mat med masse D vitaminer, de må man ha for at kroppen skal ta opp jern fra kosten.

Jeg er har vanlig jernmangel, har hatt det siden jeg gikk gravid første gangen for ti år siden.

Er ofte svimmel,besvimer lett, slapp, trøtt og ukonsentrert men det hjelper å dobble dosene på jerntablettene og hive innpå et par D vit.

Bare pass på å ha en avføringspille eller to i medisinskapet, man blir ganske hard i magen av dem.

For å øke opptaket av jern i kroppen, skal man ta vitamin C i tillegg, ikke vitamin D. Vitamin D katalyserer kroppens kalsiumopptak, derfor er enkelte typer melk tilsatt ekstra vitamin D.

Litt utenom tema, men bare for å rette opp litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke C man bør ta sammen med jern for å lette opptaket?

D ved inntak av kalsium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Er det ikke C man bør ta sammen med jern for å lette opptaket?

D ved inntak av kalsium?

Det er C- vitaminer man skal ta for å øke jernopptaket ja. Derfor blir det ofte anbefalt å drikke et glass juice sammen med jerntablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...