Gå til innhold

Brannskadet brenselstav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagbladet melder:

En brannskadet brenselstav brakk da den skulle vedlikeholdes i kjernekraftverket i Ringhals i Sverige i dag.

Brannskadet brenselstav? Har det brent på kjernekraftverket? Jeg sjekker Aftonbladet, og der sier kraftverkets pressetalsmann:

Vi hade en bränsleskada i början av 2015.

Kjære DB, en kjapp tur innom Google Translate ville fortalt dere at bränsle på svensk betyr drivstoff. Altså ingen brann, men en uspesifisert skade på en brenselstav. Saken er alvorlig nok, og likevel mener jeg at en brann – som aldri har vært og derfor ingen har hørt om – ville vært enda mer alvorlig.

Bare et lite sukk. Journalister er ofte elendige oversettere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Dagbladet melder:

En brannskadet brenselstav brakk da den skulle vedlikeholdes i kjernekraftverket i Ringhals i Sverige i dag.

Brannskadet brenselstav? Har det brent på kjernekraftverket? Jeg sjekker Aftonbladet, og der sier kraftverkets pressetalsmann:

Vi hade en bränsleskada i början av 2015.

Kjære DB, en kjapp tur innom Google Translate ville fortalt dere at bränsle på svensk betyr drivstoff. Altså ingen brann, men en uspesifisert skade på en brenselstav. Saken er alvorlig nok, og likevel mener jeg at en brann – som aldri har vært og derfor ingen har hørt om – ville vært enda mer alvorlig.

Bare et lite sukk. Journalister er ofte elendige oversettere.

Du må huske på at norske journalister har det travelt nå om dagen når Paradise Hotel har startet på igjen.

Anonymkode: ab6e6...4a6

• Liker 1
Skrevet

Falske venner i språket kan være forvirrende, og det gjelder særlig for så nært beslektede språk som norsk og svensk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...