AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Hei Jeg leser rundt omkring på dette forumet og andre steder at folk ikke spiser sukker. Spiser dere ikke noe som helst med tilsatt sukker i, eller velger dere fortsatt matvarer der det er tilsatt noe sukker (som f.eks. makrell i tomat fra Stabburet)? Jeg ønsker å kutte ned på sukkerinntaket, men det er jo noen matvarer jeg ikke ønsker å kutte ut, som f.eks. makrell i tomat. Anonymkode: 6c49e...f83
Pringle Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Det kommer an på hva du er ute etter. Vil du spise sunnere? Vil du unngå søtsug? Vil du oppnå helgenstatus? Det er sukker i nesten all mat, tilsatt og naturlig, og det oppfører seg likt i kroppen uansett hvor det kommer fra. Sukker er ikke giftig. Problemet med søtsaker, kaker, is osv, er at sukkerinnholdet er så konsentrert og smaken så utstudert at mange ikke klarer å stoppe å spise, og det er så lite motstand og fiber at det er nærmest er ferdig fordøyd og sukkeret går rett i blodet, det er veldig lite vitaminer og mineraler, så kroppen er fremdeles sulten etter at du har fått mer enn nok kalorier, og det er altfor mange "anledninger" til å "kose seg"; vi er utviklet for å søke næring og nytelse, alle samfunn har sine favorittretter, men også normer for bruken - i overflodssamfunnet vårt er disse normene under press, blant annet fra matvare/nytelsesmiddelindustrien, som da selvsagt ønsker å tjene penger, og jo mer vi spiser, jo mer tjener de. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Jeg unngår bevisst all mat med tilsatt sukker. For meg er det to grunner til dette; den ene er at jeg er syk, en form for utmattelse. Derfor har jeg valgt å prøve ut et helt rent kosthold for å se om det hjelper på formen. Den andre grunnen er at jeg siden jeg ble syk ikke har hatt ork til denne kostholdsendringen før de siste mnd og har i omtrent et år levd på lite næringsrik mat og sjokolade og is for rask energi. Blitt veldig sukkeravhengig og lagt på meg noen kilo. Har etter to mnd ikke noe sukkersug, dette er første gang i mitt liv at jeg virkelig kjenner meg helt fri fra dette suget. Det jeg tenker er jo at du selv må vurdere hvordan du har det ift tilsatt sukker og hva er formålet med sukker kutt. Ned i vekt? Minske sug? Eller bare generelt en sunnere livsstil? Anonymkode: e8045...648
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå