Gå til innhold

To spørsmål om overnatting ute

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1: Hvordan finner jeg ut komforttemperaturen til soveposen min? Den er vel... 4-5 år gammel... og lappen er selvfølgelig tatt av. Aldri sovet ute med den.

2: det er 0-3 varmegrader utendørs når jeg skal sove ute, hva bør jeg ta med meg av klær? Har vel mye med soveposen å gjøre :( Men vet ikke hva den tåler

Anonymkode: c917d...5a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ull klær i flere lag. Merinoull er varmest. Ullteppe og ull lue. Spørs jo litt hvor du skal og hvilke aktiviteter og klær du har før soving. 

Husk å legge fjellskoene i en tøypose i bunnen av soveposen eller blir det kondens i dem neste morge og de er våte. 

Anonymkode: abd30...d09

Skrevet

Hvordan er soveposen da? Hva slags materiale er den lagd av. Hvor kjøpte du den og hvor mye kostet den? Er den tynt eller tykt i fyllet?

ta med deg ull. To lag tynn og et lag tykt. Hvis du har, kan du ta med en fleece eller silkepose til å ha i soveposen. Noen soveposer er slik at de varmer best når du ikke har så mye klær på, men det finner du fort ut av. Uansett bør du ha sokkene dine og et tynt lag ull nederst i soveposen slik så det er godt og varmt når du skal kle på deg om morgenen.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ull klær i flere lag. Merinoull er varmest. Ullteppe og ull lue. Spørs jo litt hvor du skal og hvilke aktiviteter og klær du har før soving. 

Husk å legge fjellskoene i en tøypose i bunnen av soveposen eller blir det kondens i dem neste morge og de er våte. 

Anonymkode: abd30...d09

Fant ut at soveposen tåler -2 grader. Takk for tips... Jeg skal i skogen :P 

Ikke fjelluft, innland.. Østlandet. Tøypose, skal prøve og huske det. 

Jeg har ikke ullundertøy, men kanskje jeg bør skaffe meg det. 

Skrevet

Dersom det ikke er noen lapp noen plass på den(enten inni, nederst uttpå eller på trekket), eller at du ikke finner ut noe ved å søke etter den på nett så er det vel kun å gjette seg frem ved å se og kjenne på hvor tykk den føles ut. Komforttemperaturen for én person vil ikke nødvendigvis være komforttemperaturen for noen andre, så man kan ta den med en klype salt i utgangspunktet også. 

Dersom det er første gang du sover ute med den så kan det kanskje være lurt å enten sove i nærheten av en plass man kan rømme inn dersom det blir virkelig kaldt, eller ullpledd.

I motsetning til svaret over vil jeg anbefale å ha minst mulig på kroppen i soveposen, ettersom dersom du har på deg ulltøy eller liknende på deg så ødelegger du en del av effekten til soveposen med å spre varme fra varme deler av kroppen til de kjøligere. Du kan sammenlikne det litt med hvordan en hanske fungerer versus en vott. Med ullklær på så vil det være som en hanske der hver kroppsdel kun varmer for seg, mens i en vott varmer fingrene hverandre i fellesskap og dermed holder bedre på varmen enn en hanske. Derimot kan lue, buff/hals og eventuelt lakenpose inni være lurt om du er redd for å fryse.

Skrevet

Lån deg en varmere pose. Den er nok ikke av det varme slaget. Min sovepose er for -5 komfort, jeg jeg ville ikke sovet i den ute nå... Ikke uten ekstra innleggspose iallfall. Kjøp deg ull, hvis ikke vil du fryse ;)

• Liker 1
Gjest Dwight
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å bli skamsyk uten ull. Husk at du ligger nokså nærme bakken og temperaturen er mindre jo lavere du er. Det er ikke tull at ull er gull :fnise:

Gjest Dwight
Skrevet
2 minutter siden, atropos skrev:

Lån deg en varmere pose. Den er nok ikke av det varme slaget. Min sovepose er for -5 komfort, jeg jeg ville ikke sovet i den ute nå... Ikke uten ekstra innleggspose iallfall. Kjøp deg ull, hvis ikke vil du fryse ;)

Han trenger ikke en varmere pose, temperaturen er ikke så lav nå. Det han trenger er lag på lag med ull og ull/silkepose. Uansett sovepose så bør man alltid sove i ull

AnonymBruker
Skrevet

Og en god og varm ull-lue! :hjerte:

Anonymkode: 64475...0a4

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Dwight skrev:

Han trenger ikke en varmere pose, temperaturen er ikke så lav nå. Det han trenger er lag på lag med ull og ull/silkepose. Uansett sovepose så bør man alltid sove i ull

Helt enig, men en sovepose med komfort på -2 er ikke veldig varme når det kryper mot null på natta. Ull i lag er et must...

AnonymBruker
Skrevet

Mener komforttemperatur på min sovepose gjaldt ved bruk av ett sett ullundertøy og åpningen lukket godt igjen slik at ikke noe luft slapp inn. Anbefaler godt liggeunderlag, reinsdyrskinn er fantastisk, da mye av kulden kommer fra bakken. Og husk å gå på do før du legger deg, kroppen bruker mye energi på å varme opp urin og avføring,  gå også om natten om føler du må, selv om det er kaldt å gå ut av posen, bedre å fryse litt ekstra i fem minutter, enn å fryse resten av natten. Husk også lue, ullsokker og fyll eventuelt tomrom nederst i posen med klær.

Anonymkode: 5891f...850

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, atropos skrev:

Innleggspose? :) ja, må få kjøpt ull...

Skrevet

husker du hva du betalte for posen? Var den billig tåler den antageligvis ikke mye kulde, men i -3 kan du klare deg med å kle deg godt.

Skrevet

Innleggspose? :) ja, må få kjøpt ull...

Innleggspose er en ekstra "sovepose" som enten er i fleece, ull eller silke. Det gir ekstra varme :) men et ullpledd eller tykt fleecepledd vil gjøre noe av den samme nytten. Bare pass på å ha et godt liggeunderlag slik så ikke kulden kryper opp fra undersiden. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, atropos skrev:

Så på poser, de koster jo 1500-4000kr. Litt vel dyrt når jeg sover utendørs 1 gang hvert 10.år hehe.

Tror du ikke det holder da, om jeg tar med meg noen fleecetepper og de tykke, hjemmelagde ullgenseren jeg fikk av mamma?

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Dwight skrev:

Du kommer til å bli skamsyk uten ull. Husk at du ligger nokså nærme bakken og temperaturen er mindre jo lavere du er. Det er ikke tull at ull er gull :fnise:

Sant det. Reinsdyrskinn er kanskje lurt det. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, atropos skrev:

Helt enig, men en sovepose med komfort på -2 er ikke veldig varme når det kryper mot null på natta. Ull i lag er et must...

Det er meldt 2-3 grader midt på natten. Dagtemperatur er vel 8-10+ :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så på poser, de koster jo 1500-4000kr. Litt vel dyrt når jeg sover utendørs 1 gang hvert 10.år hehe.

Tror du ikke det holder da, om jeg tar med meg noen fleecetepper og de tykke, hjemmelagde ullgenseren jeg fikk av mamma?

Du må ha liggeunderlag også. Som en over kommenterer vil du unngå at kulden fra bakken "kryper opp" i deg

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener komforttemperatur på min sovepose gjaldt ved bruk av ett sett ullundertøy og åpningen lukket godt igjen slik at ikke noe luft slapp inn. Anbefaler godt liggeunderlag, reinsdyrskinn er fantastisk, da mye av kulden kommer fra bakken. Og husk å gå på do før du legger deg, kroppen bruker mye energi på å varme opp urin og avføring,  gå også om natten om føler du må, selv om det er kaldt å gå ut av posen, bedre å fryse litt ekstra i fem minutter, enn å fryse resten av natten. Husk også lue, ullsokker og fyll eventuelt tomrom nederst i posen med klær.

Anonymkode: 5891f...850

Takk for tips. Kanskje jeg skal ta med sånne dingser man koker og som holder seg varme i 12t

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, minister-mio skrev:

husker du hva du betalte for posen? Var den billig tåler den antageligvis ikke mye kulde, men i -3 kan du klare deg med å kle deg godt.

Nei. Husker ikke altså.. men det er en billigpose. Asaklitt. 

Har bare testet den innendørs. Og da var den passe... I 20+ liksom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...