AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Del Skrevet 30. mars 2016 Hei! Jeg har et barn på fire mnd som er ganske hardt angrepet av atopisk eksem. Det begynte ved to mnd alder. Jeg har prøvd alt, men ingenting ser ut til å hjelpe. Det er forferdelig frustrerende! Stakkars liten klør så fælt og sover dårlig. Eldste barnet hadde også atopisk eksem, så jeg har mye erfaring med det. Trøsten er at eldstemann ble nesten kvitt det ved 2-3-års alder, så forhåpentligvis blir dette barnet det også. Det er alikevel frustrerende når det står på som verst. Siden jeg ammer, er jeg forsiktig med kosten. Jeg unngår sitrusfrukter og syrlige ting helt. Har i tillegg prøvd å unngå melkeprotein og egg i 2,5 uke, uten forandring. Så ingen spesiell reaksjon når jeg begynte med melk igjen. Men tror det ble verre når jeg spiste egg. Så jeg har fortsatt å unngå det. En liten periode var det bra, men nå i det siste har det vært ille. Jeg unngår derfor også tomater, fisk og krydder. Bruker kortisonkremer og apobase og aderma exomega. Oljebad. Ikke ull mot kroppen. Allergivennlig vaskemiddel og ikke skyllemiddel. Kjølig soverom. Har også prøvd litt alternativ behandling. har ikke dyr, lite tepper, støvsuger jevnlig. Har bestilt henvisning til hudlege, men de tilbyr jo bare kortisonkremer. Det har vi... Sluttet å amme med førstemann og ga mme uten melkeprotein, men det hjalp ikke. Derfor vegrer jeg meg mot å slutte nå, selv om det jo da hadde vært lettere å kontrollere kosten. Det er ikke lett å lage middag uten egg, tomat, krydder, fisk... Redd det skal bli for ensformig kost også. Noen råd?? Anonymkode: 5f89c...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 30. mars 2016 #2 Del Skrevet 30. mars 2016 Helt klart at du trenger hjelp med hva barnet reagerer på og hva du kan gjøre Regner med du kan alt om eksemtrapp og kortisonbruk.Samme for baderutiner og smørerutiner Mitt eksembarn prøvde vi alt på,eneste som hjalp mot tørr hud var canoderm 5% og ceridal fettkrem sammen.OG kortison når det måtte til. Kuttet ut å bade så ofte,ikke bruk av dusj-olje da denne stoppet til porer osv. Tips fra hudlegen . Krystallfiolett har du kansje testet? samme for tubifast ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Del Skrevet 30. mars 2016 Har du vært i kontakt med naaf.no? Anonymkode: 78e76...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #4 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvor bor du? KAL Ullevål stadion er gode på barn og atopi(privat). Men barnelege med felt astma/allergi kan dette. Barnet må utredes og finne hva det reagerer på. Du har jo god erfaring og har sannsynligvis funnet flere ting allerede som baby reagerer på, men greit å få utredet og skikkelig hjelp. Det er utrolig mye jobb med eksembarn. Hjørnestenen er fuktighetskrem og kortison. Viktig å ikke være redd for kortison og heller bruke intensivt fremfor litt pg litt klatting. Anonymkode: 63fbe...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #5 Del Skrevet 31. mars 2016 Min var lett angrepet, vi kuttet ned på bading til hver 3-4 dag, brukte kun lunktent vann og olje. Brukte mye babyolje som "fuktighetskrem" ved bleieskift og lignende. Fikk også beskjed av legen om at A-creme kan svi i utslettet, og bør kun brukes på frist hud for å unngå utslett. Fikk anbefalt en annen krem som lindrer utslettet, en fet salve fra Eucerin av de på apoteket. Da ble smøringen til en koselig rutine. Jeg har en bekjent som har et barn med iktyose, en alvorlig diagnose hvor barnet overproduserer hus og ikke felles hudceller som vanlig. Så barnet må skrubbes og smøres 4-7 ganger i døgnet med fete kremmer. Jeg tok litt lære derfra, og gjorde det til en vane å ha en kosestund hver morgen og kveld når vi byttet inn i pysj og ut av pysj, med smøring av krem (den fete som lindrer, eller olje når huden er frisk) og hadde en massasjestund. Å smøre huden to ganger om dagen + redusere bruk av vann har reddet huden til vårt barn. En annen venninne har et barn som har hatt mye atopisk eksem som har vært mest plassert på mage og lår. Der løste ikke problemet seg før barnet var 4 år og moren fikk tips om å redusere hvete i kosten til barnet.... Anonymkode: b08d5...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Del Skrevet 31. mars 2016 12 timer siden, Kårky skrev: Helt klart at du trenger hjelp med hva barnet reagerer på og hva du kan gjøre Regner med du kan alt om eksemtrapp og kortisonbruk.Samme for baderutiner og smørerutiner Mitt eksembarn prøvde vi alt på,eneste som hjalp mot tørr hud var canoderm 5% og ceridal fettkrem sammen.OG kortison når det måtte til. Kuttet ut å bade så ofte,ikke bruk av dusj-olje da denne stoppet til porer osv. Tips fra hudlegen . Krystallfiolett har du kansje testet? samme for tubifast ? Blir forvirret av enkelte råd... Noen sier man skal bade de ofte da "dårlig hygiene" kan forverre eksem, men at selv om vann tørker ut huden og en ikke bør dusje så ofte, så går det bra om man bruker olje, men så skal man ikke bruke olje fordi det tetter huden... så er det de som sier de kun trenger å bade 1-2 ganger i uken, og at man bruker olje i vannet, så har man på eksemsalve, venter 10-15 minutter, og smører så med fet krem, helst en med karbamin (med mindre man har sår/rifter i huden da det svir)... Anonymkode: cb9e6...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest simsam Skrevet 31. mars 2016 #7 Del Skrevet 31. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har et barn på fire mnd som er ganske hardt angrepet av atopisk eksem. Det begynte ved to mnd alder. Jeg har prøvd alt, men ingenting ser ut til å hjelpe. Det er forferdelig frustrerende! Stakkars liten klør så fælt og sover dårlig. Eldste barnet hadde også atopisk eksem, så jeg har mye erfaring med det. Trøsten er at eldstemann ble nesten kvitt det ved 2-3-års alder, så forhåpentligvis blir dette barnet det også. Det er alikevel frustrerende når det står på som verst. Siden jeg ammer, er jeg forsiktig med kosten. Jeg unngår sitrusfrukter og syrlige ting helt. Har i tillegg prøvd å unngå melkeprotein og egg i 2,5 uke, uten forandring. Så ingen spesiell reaksjon når jeg begynte med melk igjen. Men tror det ble verre når jeg spiste egg. Så jeg har fortsatt å unngå det. En liten periode var det bra, men nå i det siste har det vært ille. Jeg unngår derfor også tomater, fisk og krydder. Bruker kortisonkremer og apobase og aderma exomega. Oljebad. Ikke ull mot kroppen. Allergivennlig vaskemiddel og ikke skyllemiddel. Kjølig soverom. Har også prøvd litt alternativ behandling. har ikke dyr, lite tepper, støvsuger jevnlig. Har bestilt henvisning til hudlege, men de tilbyr jo bare kortisonkremer. Det har vi... Sluttet å amme med førstemann og ga mme uten melkeprotein, men det hjalp ikke. Derfor vegrer jeg meg mot å slutte nå, selv om det jo da hadde vært lettere å kontrollere kosten. Det er ikke lett å lage middag uten egg, tomat, krydder, fisk... Redd det skal bli for ensformig kost også. Noen råd?? Anonymkode: 5f89c...d6d Bade 1-2 ganger i uken, vann tørker ut huden og olje tetter porene, men bruk likevel litt olje(uparfymert) ved disse vaskene. Klapp huden forsiktig tørr, unngå å gni, masser godt inn kortisonsalve på de utsatte plassene. Vent 10-15 minutter og smør så med en fet krem. Ikke kle på barnet for mye, blir barnet klamt vil det forverre eksemet.. La det være nakent innimellom (forutsetter at det ikke er for kaldt inne) - datteren min hatet å ha på seg klær når hun kom hjem fra barnehagen (i 2 års alderen), gikk bare rundt i truse hjemme og da ble hun bra i eksemet... Huden har godt av å få luftet seg tror jeg Barn under 1 år skal være forsiktig med sol, men når barnet blir større, smør det med en solkrem som ikke tetter porene og bad i salt sjø og vær mye ute i solen, sol og salt vann er ofte bra for eksembarn, så fremt det ikke blir for varmt og klamt, eller du smører med for fet solkrem. UNngå parfymerte produkter. Det gjelder også deg selv. Se også hva du bruker for rengjøring, JIF osv kan forverre eksem. Gå for naturlig - zalo er en del mildere enn f.eks. JIF, og funker fint til det meste av rengjøring, du kan også bruke en del natron, sitron og eddik for naturlig rengjøring (google og se hvordan). Bruk minst mulig vaskemidler, og helst flytende. Bruk f.eks. Neutral sin eller andre uparfymerte. Pass på god gjennomskylling så der ikke ligger igjen såperester. Unngå ull mot huden. vi har brukt superundertøy, men enkelte eksembarn kan reagere på syntetiske stoffer, da er bomull eller bambus bedre. Pass på at det er myke stoffer og helst uten for mye "kanter", har hørt enkelte har på undertøyet på vranga på barnet da sømmene kan irritere eksemhuden. Be om å få skikkelig utredning hos hudlege, det kan være de vil prøve sterkere koritsonsalver eller har andre råd... lysbehandling osv... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå