Gå til innhold

Bytte 10 amper skrusikring ( trykksikring)n med 16 amper automatsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier en leilighet og trykksikringen røyk i dag, får den ikke inn igjen. Ringte huseier og han er nå er og skal fikse. 

Han skal nå bytte den med en automatsikring på 16 amper ( hadde ikke 10 amper) 

Hvordan går det? Jeg vet ikke hvor stor ledningen er, men det er ingen store ting som går på den kursen. Bare lys og stikkontakter ( pc og tv er koblet i de stikkontaktene) 

Anonymkode: d9d06...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal man være forsiktig med å øke størrelsen på sikringen.

Men det kan ja ha skjedd at det er tidligere brukt 10A sikring i en 16A kurs.

Hvis det er slike skrusikringer så er tuppen på de av forskjellig størrelse slik at det ikke skal gå an å bruke for store sikringer. Men for små går.

Skrevet

Skeptisk til å øke sikringsstørrelsen. Kan være brannfarlig, i alle fall på sikt, hvis belastningen økes.

Hvis han har byttet med en ny automatisk skrusikring så kan du skru ut sikringen og sjekke at det sitter en grå ring i bunn av sikringsholderen. Hvis det ikke er noen farge i bunn av sikringsholderen så er det en ulovlig feil. Da bør i alle fall skrusikringen byttes til 10A så fort som mulig.

• Liker 3
Skrevet

Hvis han har fjernet skrusikringen og satt en større, automatsikring som ikke er skrusikring så er det direkte brannfarlig og ulovlig!

• Liker 4
Skrevet

Signerer @petterm

Dersom kursen er en 10Amp kurs så er ledningsnettet dimensjonert for 10Amp. Bytter man da til 16Amp sikring så legges det opp til at kursen overbelastes før sikringen tripper. Det betyr varmgang og varmgang i et eldre ledningsnett legger opp til punkt hvor det er dårlig kontakt (det er det i de fleste eldre anlegg, det er ikke noe å diskutere) medfører økt sannsynlighet for det oppstår en lysbue (ca 1500 grader C) og brann.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sendte screenshot av det siste innlegget her til huseier og sa at hvis jeg brenner inne gjør han og det, vi bor i samme hus og han sover tyngre enn meg...

Så nå sitter jeg strømløs på en lørdagsettermiddag med sulten mage og halvstekte fløtegratinerte poteter i ovnen mens en eletriker fikser skapet mitt 😄

Anonymkode: d9d06...cb4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...