AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Sikkert et veldig dumt spørsmål men.. Jeg har klart å rote det til for meg selv noe helt forferdelig.. Har et kredittkort jeg måtte bruke nå like før jul pga vaskemaskinen+kjøleskapet mitt gikk til helv.. -20.000 på det. I januar fikk jeg vite at jobben skulle nedbemannes og måtte finne ny jobb. Satte derfor på autotrekk på det minste beløpet (250kr) til jeg fikk meg ny jobb. Fikk meg ny jobb nå i mars, og betalte inn 5000. (Fikk ikke så mye pga første lønning så det var alt jeg hadde mulighet til) I dag ringer de plutselig og sier at jeg må betale de resterende 15.000 innen den 3 april fordi jeg har manglet de faste betalingene på minimumsbeløpet (jeg hadde visst gjort noe feil da jeg opprettet autogiro slik at den ikke hadde gått igjennom. Har ikke fått noe brev i posten eller noe. Prøvde å spørre henne på tlf om at jeg ikke hadde hørt noe på mail eller brev men hu sa det var infenting hun fikk gjort og at de 15.000 må betales innen fristen. Så nå sitter jeg her, har 14.000 på konto, får ikke lønn igjen før den 20 (ingen forskudd på lønn dessverre) og lurer på hva jeg skal gjøre. Tenkte om jeg kanskje skulle ta et forbrukslån på 4-5 tusen bare så jeg får de resterende 1000 til kredittkortet og penger til mat og strøm+mobilregninga. Blir da å betale tilbake den 20 når lønna mi kommer (får litt i overkant av 25.000 etter skatt slik at jeg tror det ikke er noe problem å betale tilbake de 5000 jeg evt låner med en gang) Har jo sett på luksusfellen og ser jo at forbrukslån nesten er djevelens verk virker det som, at det er lett å miste kontroll? Føler meg så innmari dum, sitter å gråter for jeg føler meg ubrukelig. Aldri hatt problemer med å betale regninger, alltid betalt til fristen. Så går jeg på en smell pga at jeg ikke har dobbeltsjekket autogiroen? Er det virkelig så farlig med forbrukslån som man skal ha det til? Er det akseptabelt å bruke det i en "krisesituasjon" som nå? Har ingen familie og låne av, eneste alternativet er å avslutte bsu-kontoen hvor jeg har 200.000.. Hilsen en idiotisk 20-åring som definitivt har lært seg å dobbeltsjekke ting fremover.. Anonymkode: 85377...ca8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Ring kredittselskapet, si du får igjen skattepenger, be om utsettelse. Kanskje er det ikke verre enn det Det som forundrer meg er at folk som ikke har penger kjøper hvitevarer til kr 10.000 stykke!! Hadde det ikke holdt med noe til 3.000 -4.000 per stykk? Flott skal folk ha det nå til dags. Anonymkode: 867d6...5b8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Du har jo 14.000 på konto og får 25.000 om 20 dager, jeg ser ikke problemet, hva skal du bruke alle de 14.000 til? 25.000 for en på 20år er god lønn, hva jobber du som? Anonymkode: 867d6...5b8
stan Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Først ville jeg tatt kontakt med kredittkort firmaet igjen. Fortell at du kan betale så mye nå, og resten når du får lønn. Hvis du ikke betaler de 15000 vil du sannsynligvis få et gebyr, samt at renta fortsatt løper. Spør dem om disse detaljene, hva som skjer trinn for trinn om du ikke betaler nå den 3.april. Og hva som skjer om du betaler delvis. Uansett vil de bruke lengre tid på å kreve inn pengene enn du trenger på å får betalt ned hele beløpet. Hvis du opplever en kundebehandler vanskelig å snakke med, kan det være verdt å bare takke hyggelig og ringe igjen i håp om å få en du har bedre kjemi med.
Alethia Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Huff da Hvis det ikke hjelper med å snakke med kundebehandler, gå i banken. Forklar situasjonen du har havnet i. Håper det ordner seg!
Ferny Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Har du satt inn noe penger på BSU i år? I så fall kan du ta ut igjen disse uten å måtte betale tilbake noe skattefordeler og sånt. Du trenger ikke avslutte kontoen... Ellers er det snakk om et veldig lite pengebeløp da... er sikkert ikke krise å låne 5000 dersom du UMIDDELBART betaler pengene tilbake når du får lønning. Neppe særlig lønnsomt med tanke på renter, men kanskje mer lønnsomt enn om du ikke fåt betalt tilbake på kredittkortet...? Hadde ringt igjen og spurt hvor dyrt det blir for deg om du ikke betaler tilbake de 15 000 før den 20. Og pust gjennom nesen her... dette ordner seg nok. Et tips er å ha en bufferkonto med en del penger på. Bra å ha 200 000 på BSU, men en del penger til uforutsette utgifter bør du også ha. En annen ting er at du burde brukt mindre penger på kjøleskap og vaskemaskin. Ikke lev over evne.
Miranda16 Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som forundrer meg er at folk som ikke har penger kjøper hvitevarer til kr 10.000 stykke!! Hadde det ikke holdt med noe til 3.000 -4.000 per stykk? Flott skal folk ha det nå til dags. Anonymkode: 867d6...5b8 Tenkte det samme, Nå som konkurransen er stor mellom butikkene så kan man gjøre et kupp. Dessuten er det fullt mulig å kjøpe brukt. Utrolig mange som oppgraderer hvitevarer før ting er røket. Hva skjedde med med å pris research?? Jeg ser at man får kjøpt nytt kombiskap til nede i 3000,- et sted.
Juanmd Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Det virker som du har økonomi og fornuften på stell, og du ønsker å gjøre det riktig for å slippe å gå i lukusfellen. Når det er sagt er det uansett viktig å velge rett lån i forhold til det målet du har. Hva er det rette lånet for deg? det kan være en privatlån fra venner og familie som faktisk kjenner deg og din situasjon. Ellers så kan du sjekke ut rettlån.no og velge derfra. Gjør research hvis du absolutt må. Og klarer du å betale de tusenlappene du trenger innen rimelig tid, og du VET at du klarer det, så GO for it...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Den 30.3.2016 at 20.01, AnonymBruker skrev: Ring kredittselskapet, si du får igjen skattepenger, be om utsettelse. Kanskje er det ikke verre enn det Det som forundrer meg er at folk som ikke har penger kjøper hvitevarer til kr 10.000 stykke!! Hadde det ikke holdt med noe til 3.000 -4.000 per stykk? Flott skal folk ha det nå til dags. Anonymkode: 867d6...5b8 Den 30.3.2016 at 20.38, Miranda16 skrev: Tenkte det samme, Nå som konkurransen er stor mellom butikkene så kan man gjøre et kupp. Dessuten er det fullt mulig å kjøpe brukt. Utrolig mange som oppgraderer hvitevarer før ting er røket. Hva skjedde med med å pris research?? Jeg ser at man får kjøpt nytt kombiskap til nede i 3000,- et sted. Det var da voldsomt til moralisering! TS gjorde disse innkjøpene når hun hadde det hun trodde var en fast, sikker jobb. Og når den nye jobben betaler såpass godt som den gjør tipper jeg den forrige heller ikke betalte dårlig, så å investere i hvitevarer av god kvalitet er vel ikke så hinsides dumt? Og selv med oppsigelse hadde det jo ikke blitt noe problem om bare autotrekket hun la inn hadde blitt registrert som det skulle, så hun har jo tydeligvis styring nok på økonomien i utgangspunktet. TS: Ring selskapet igjen og forklar, og se om du får et annet svar om du snakker med noen andre. Hvis ikke, tror jeg faktisk du er en av dem som kan klare å ta opp et forbrukslån uten å havne "på kjøret", siden du faktisk virker som du har ganske god kontroll, og beløpet ikke er så alt for stort. Bare pass på å betale det ned raskest mulig. Lykke til! Anonymkode: 0fe59...b36
Tvist Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Tipper det har ordnet seg, da innlegget er fra 30.03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå