Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 30.3.2016 at 21.16, Sikkerhetsjenta skrev:

Det er familiens oppgave å sørge for at du har en framtid. Ikke staten og arbeidsgivere for de deler ikke blodet ditt. 

Dette er en ubegrunnet påstand. 

• Liker 1
Skrevet
Den 30.3.2016 at 21.16, Sikkerhetsjenta skrev:

Må finne viking ånden tilbake. Viktig med viking holdninger. Norske ungdommer blir jo spist levende i det internasjonale arbeidsmarkedet. Må slutte å tenke lokalt og tenke mer internasjonalt.

Det er ikke naturgitt at vi skal ha et internasjonalt marked. Det er stadig flere og flere i den rike verden som er lei av den økonomiske globaliseringen, og det skal ikke mer enn noen tollgrenser og valutarestriksjoner til for å sette en stopper for det. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ganske stor frihet til å avtale lønn - innsatsbasert helt eller delvis eller fastlønn - også innenfor en tariffavtale. 

Jeg kan nevne hva de ansatte i Expert nå mister når tariffavtalen forsvinner:

* 5. ferieuke (ferieloven inneholder 4 uker og en dag)

* Avtalefestet pensjon - det vil si retten til å gå av med pensjon ved fylte 62 år

* 50 % overtidsbetaling (AML har 40 %)

* Visse fordeler og varslingsfrister vedrørende skiftordninger 

* Retten til å ha tillitsvalgte og kreve forhandlinger med ledelsen i arbeidsrettsspørsmål

Så Expert sier opp den kollektive avtalen og bruker som grunn at de skal "forbedre" lønnsvilkårene. Jeg tipper at den virkelige grunnen er punktene jeg har nevnt.

Jeg er tilhenger av avlønningssystemer som belønner de som gjør en innsats. Etterhvert som årene går i mitt arbeidsliv ser jeg at direkte belønning av salgsinnsats, produksjonsbonuser o.l. har sin plass for å motivere til økt innsats og tiltrekke seg rett type personell.

Skrevet
Den 3/30/2016 at 20.05, Sikkerhetsjenta skrev:

Avtalen favoriserer de flinkeste selgerne. De som selger mest vil også få den beste lønnen.
Taperne er de som ikke klarer å overvise kunden til å kjøpe mer.

Altså dette er en avtale som favoriserer de flinke og straffer de dårlige. 
På samme måte som skolen favoriserer de flinke og straffer de med dårlige karakterer. 

Jeg mistenker at avtalen kommer til å skape et dårlig arbeidsmiljø der det blir stor intern konkurranse og dermed dårlig stemning. Kundene kan også bli skremt bort av ufyselige og pågående selgere som er desperate etter å selge mer så de kan tjene litt penger.

Et dårlig arbeidsmiljø gir umotiverte ansatte, og det kan føre til økt sykefravær og større gjennomstrømming av folk, og dermed tap av kompetanse. En som er meget kompetent innenfor et fagområde, for eksempel en kløpper på TVer, trenger ikke nødvendigvis være en god selger. Men han vil bli presset ut.

De som blir igjen der de som er flinke til å bullshitte kundene men som ikke har noen egentlig fagkunnskap om det de skal selge.

Morna, Expert.

• Liker 2
Skrevet
Den 3/30/2016 at 20.15, Sikkerhetsjenta skrev:

Det finnes noe som heter internett. Dermed kan du slippe unna alle disse kjøperne som prøver å selge deg mer ting og tang. Fagforeningen har allerede tapt. Internett har tatt over det meste. 

Med internettet så trenger man ikke lenger å jobbe i grupper. Du kan nå jobbe individuelt. Nettet gir mange valg for samme resultat. Fagforeninger mister makt og internett er den største grunnen til at de mister makt.

Hva har dette med den nye avtalen for de som jobber i fysisk butikk å gjøre?

• Liker 1
Skrevet
Den 3/30/2016 at 21.16, Sikkerhetsjenta skrev:

Må finne viking ånden tilbake. Viktig med viking holdninger. Norske ungdommer blir jo spist levende i det internasjonale arbeidsmarkedet. Må slutte å tenke lokalt og tenke mer internasjonalt. Må slutte å tenke trygge arbeidsplasser og fokusere på grunderskap. Trygge arbeidsplasser er en myte og eksisterer ikke. 

Igjen skriver du noe som ikke ser ut til å ha noe med det du svarer på å gjøre. Innlegget du svarte på handlet om miljøet på jobben, ikke om det er trygge arbeidsplasser. Er du fullstendig ute av stand til å holde deg til saken?

• Liker 1
Skrevet
Den 3/30/2016 at 21.50, jomann skrev:

Jeg ser ikke problemet med denne løsningen jeg. Det er tilsvarende for mange andre yrkesgrupper også (min egen inkludert). Du er selv ansvarlig for å kreve den lønnen du mener du er verdt. Enten man har individuelle lønnsforhandlinger (som er det vanlige) eller lav grunnlønn og bonusordninger (som er vanlig i selgeryrker), så vil det være slik at de som gjør en god jobb tjener best. Mye bedre det enn at han ræva som det ikke er mulig å sparke skal håve inn like mye penger som alle de andre som jobber som om livet stod på spill.

Bonusordninger kan gjøres innenfor de eksisterende rammene, noe flere har påpekt. Følg med.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.expert.no/informasjon-angaaende-tariffavtaler/

Tror de som jobber på Expert er okay med endringen. 

Det er bare propaganda fra Expert. Valgene var ikke hemmelige og ble gjort etter at ledelsen hadde gjort det klart hva de som ikke ville sette seg opp mot dem burde stemme.

Anonymkode: 39439...622

Skrevet

Det er jo tydeligvis ikke økonomi det står på i følge expert, de har LYST TIL Å BETALE MER :P Som mange andre har påpekt her er det rom for bonusordninger innenfor en tariffavtale også, lønnsystemet i overenskomsten er bare minstelønnsatser, ikke maksimumssatser.

For litt høyere lønn for noen (noen må jo også tjene mindre) vil altså de ansatte kaste alle rettigheter på bålet, som AFP-ordningen, tillitsvalgtordningen, 5. ferieuke og andre rettigheter som følger en tariffavtale. Jeg lurer på om de ansatte har hatt muligheter for å ta et informert valg, eller om informasjonen ensidig fra arbeidsgiver som kommer til å tjene på dette :) 

Og er det bare medlemmene som har kunnet stemme, eller alle ansatte (aka gratispassasjerene) på de aktuelle butikkene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎03‎.‎04‎.‎2016 at 21.49, jabx skrev:

Bonusordninger kan gjøres innenfor de eksisterende rammene, noe flere har påpekt. Følg med.

Og så. Det gjør det ikke hensiktsmessig å betale alle ansatte det samme i lønn. De som gjør en god jobb skal belønnes for det.

Anonymkode: 3884c...a07

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og så. Det gjør det ikke hensiktsmessig å betale alle ansatte det samme i lønn. De som gjør en god jobb skal belønnes for det.

Hvilken del av "bonusordninger kan gjøres innenfor de eksisterende rammene" er det du har problemer med å skjønne? Skal jeg finne en norskordbok til deg?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Hvilken del av "bonusordninger kan gjøres innenfor de eksisterende rammene" er det du har problemer med å skjønne? Skal jeg finne en norskordbok til deg?

Tror det er du som behøver å komme ut av sosialisttåken din hvis du mener alle fortjener lik lønn. Kan vi ikke like gjerne innføre borgerlønn da, for å ta problemene ved roten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er du som behøver å komme ut av sosialisttåken din hvis du mener alle fortjener lik lønn. Kan vi ikke like gjerne innføre borgerlønn da, for å ta problemene ved roten?

Hvorfor tror du at bonusordninger som kommer i tillegg til de avtalte rettighetene må medføre at alle får lik lønn?

Anonymkode: 39439...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...